اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه پیشوا:

جشنواره عکس امامزاده جعفر (ع) برگزار می‌شود

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان پیشوا با اشاره به اینکه ‌امامزاده جعفر(ع) جزو امامزاده‌های شاخص کشور است، گفت: به همین منظور جشنواره عکس امامزاده جعفر (ع) برگزار می‌شود.

جشنواره عکس امامزاده جعفر (ع) برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، هفته پایانی ماه صفر بهانه‌ای شد تا پای صحبت‌های ابوالفضل حسین‌آبادی رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان پیشوا که به تازگی به جمع ادارات تازه تاسیس پیشوا اضافه شده است، بنشینیم.

حسین‌آبادی ‌در تشریح معنای وقف ‌گفت: وقف به معنای ایستادن است. از نظر فقهی حبس کردن عین مال و آزاد کردن منافع آن در راه خداست.

وی سابقه وقف را بسیار طولانی دانست و گفت: در باب اهمیت وقف صحبت بسیار شده و در راستای ترویج این فرهنگ هفته پایانی ماه صفر هر ساله به نام هفته وقف نامگذاری گردیده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان پیشوا با تاکید بر فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه گام برداشتن در راه ترویج فرهنگ وقف نوعی جهاد است از همه اهالی شهرستان پیشوا خواست که هر یک به نوعی و به هراندازه که در توان دارند به همه‌گیر شدن سنت حسنه وقف کمک کنند.

وی انواع وقف را دو نوع معرفی کرد و در توضیح هر یک گفت: وقف خاص و وقف عام انواع وقف‌های رایج می‌باشد  که در نوع عام آن می‌توان به ساخت مسجد و مدرسه برای همگان اشاره کرد و وقف خاص مثلاً وقف چیزی است که به اولاد مربوط می‌شود. وقف می‌تواند فردی یا جمعی صورت گیرد و به اندازه وسع فرد یا افراد می‌تواند باشد.

بنا به گفته حسین‌آبادی یکی از اصول وقف نیت است که واقف بر پایه این اصل می‌تواند بخشی از دارایی خود را جهت انجام امور خیر وقف کند.

حسین‌آبادی بزرگترین موقوفه شهرستان پیشوا را موقوفه شیخ جنید معرفی و اعلام کرد که این موقوفه یک شخصیت حقوقی مستقل است و تولیت آن با بزرگترین اولاد ذکور ایشان است. وقف این موقوفه سبب آن شده که نام و یاد مرحوم شیخ جنید با گذشت حدود 600 سال هنوز زنده بماند و برکات و حسناتی نثار روح ایشان گردد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان پیشوا تعداد بقاع متبرک شهرستان را که همگی بنا بر گفته وی مامن عاشقان هستند را هفت بقعه و نه امامزاده اعلام کرد و در توضیح آنها گفت: امامزاده جعفربن موسی الکاظم (ع) و ابراهیم (ع) پیشوا، اسحاق (ع) و موسی (ع) محله کهنک، خلیل (ع) و ابراهیم (ع) طارند، یوسف رضا (ع) روستای یوسف رضا، عبدالله (ع) جلیل‌آباد و دو تن روستای زواره بید امامزادگان و بقاع متبرک شهرستان پیشوا هستند.

ابوالفضل حسین‌آبادی تصریح کرد: امامزاده جعفر (ع) به عنوان برادر حضرت امام رضا (ع) و احمدبن موسی (ع) و معصومه (س) و فرزند بلافصل حضرت امام موسی کاظم (ع) جزو امامزاده‌های شاخص کشور است که در دو فاز پیرامون این امامزاده فعالیت صورت می پذیرد که انجام امور‌ فرهنگی و عمرانی اهم فعالیت‌های در شرف اقدام و در حال برنامه‌ریزی است. برگزاری مراسمات تحویل سال نو و طرح آرامش بهاری‌، شهادت حضرت امامزاده جعفر (ع)، پخش مستندات تلویزیونی، سالگرد ارتحال امام (ره)، قیام 15 خرداد، نکوداشت جعفربن موسی(ع) در دهه کرامت، سوگواره یاس نبوی، برپایی خیمه معرفت با حضور مبلغین اعزامی از قم، نمایشگاه کتاب، جشن شکوفه های قرآنی، جشن تکلیف، تشییع نمادین حضرت زهرا(س)، محافل قرآنی و لیالی قدر، مراسم روز بنی اسد و راه‌اندازی دو وبلاگ با نام‌های کبوتران حرم و خدام افتخاری شمه‌ای از فعالیت‌های فرهنگی آستان مقدس حضرت جعفربن موسی الکاظم (ع) شهرستان پیشواست.

وی در توضیح فعالیت‌های عمرانی و جامع امامزاده جعفر (ع) پیشوا گفت: 16 هزار و 500 مترمربع زیربنای پروژه این آستان مقدس است که از سال 72 فعالیت های خود را به صورت پراکنده آغاز نموده است و جالب اینجاست که حتی یک ریال اعتبار دولتی نیز نداشته است. به فرض مثال در ساخت مصلی که یکی از نیازهای اصلی شهرستان است که با تلاش و پیگیری امناء، امام جمعه در دهه کرامت سال‌جاری و با حضور سرپرست سازمان اوقاف کشور تقدیم مردم ولایت مدار پیشوا گردید افزون بر 20 میلیارد ریال هزینه شده است که این رقم از محل کمک‌های خیرین و وجوهات اهدایی مردم بوده است و حدود 800 میلیون ریال آن اعتبار دولتی بوده است که با همت دولت خدمتگزار به این پروژه اختصاص یافته است.

این مسئول با تشکر فراوان از خیران سطح منطقه فعالیت‌های عمرانی آستان مقدس امامزاده جعفر (ع) را در هشت فاز به ترتیب اولویت این چنین بیان کرد: مصلا همان طور که گفتم جزء نیازهای اصلی شهرستان بوده است و به جهت آنکه محل اجرای نماز جمعه در آستان مقدس است بر آن شدیم آن را احداث نماییم و به شکر پروردگار پس از تکمیل آن را به ستاد نماز جمعه بابت اجرای هفتگی نماز در اختیار نهادیم. یکی دیگر از نیازهای زائران این حرم تاسیسات مطلوب و سرویس های بهداشتی است که در فضایی به استعداد 60 چشمه در حال تکمیل است و سعی می نماییم تا دهه فجر عملیات عمرانی آن را تکمیل نماییم.

وی بهسازی اطراف ضریح و راق‌های پیرامون حرم و همچنین آجر سفالی‌های داخل رواق را عملیات بعدی عنوان کرد و افزود: کاشی‌های گنبد امامزاده جعفر (ع) که یک اثر ملی است در حال تخریب است و میراث فرهنگی بابت این فعالیت در سال 83 از محل اعتبارات ریاست جمهوری وقت حدود 800 میلیون ریال هزینه مرمت نموده است که با گذر زمان این گنبد مجدداً نیازمند مرمت و بازسازی است.

حسین‌آبادی احداث بازارچه سنتی مختص آستان را از دیگر فعالیت‌های عمرانی نام برد که بخشی از آن انجام شده و مابقی آن نیز در حال انجام است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان پیشوا بیان کرد: با توجه به اینکه در پیشوا سالن اجتماعات مناسب نداریم و تنها سالن این شهر سالن هلال‌احمر است که با توجه به زمان احداث آن بخشی از آن دچار فرسودگی گشته است فضایی را با نام تالار قرآن و اجتماعات در دست احداث داریم که در همین جا از علاقمندان و خیران به‌منظور تکمیل این بنا طلب یاری می‌کنیم.

وی افزود: مجتمع‌های فرهنگی، اداری واقامتی دیگر نیاز این آستان و حتی شهر پیشواست که اداره اوقاف و امور خیریه را مجاب کرده که بخشی از نگاه عمرانی خود را به آن معطوف نماید و با عنایت به زائرپذیر بودن این منطقه ضرورت احداث آن جزء اولویت‌های این اداره قرار گرفته است.

حسین‌آبادی آخرین فاز فعالیت‌های عمرانی آستان مقدس جعفربن موسی الکاظم (ع) پیشوا را احداث صحن غربی به قرینه و موازات صحن شرقی فعلی معرفی کرد و گفت: صحن غربی از پشت حرم فعلی تا چهارسوق بازار امتداد خواهد یافت که جهت انجام این عملیات عمرانی بین هفتاد تا هشتاد درصد و مغازه‌های داخل طرح تملک و خریداری گردیده‌اند و این صحن همچون صحن غربی و به قرینه آن در آینده‌ای نزدیک احداث و در خدمت زائران و مجاوران قرار می‌گیرد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان پیشوا به تعامل سازنده با ادارات سطح شهرستان خصوصا امام جمعه، فرماندار و اداره ثبت اسناد و املاک اشاره کرد و گفت: همکاری و همیاری سازنده‌ای را مدیران دستگاه‌های اجرایی شهرستان داشته و داریم و در همین جا از همه روسای ادارات چه آنهایی که مکان اداره ایشان به عنوان موقوفه می‌باشد و به نوعی مستاجر موقوفه هستند و چه آنهایی که این شرایط را ندارند کمال تشکر را دارم.

وی به احداث 14 باب مدرسه در اراضی موقوفه شیخ جنید اشاره کرد و گفت: ده هزار مترمربع زمین به جمعیت هلال‌احمر، شش هزار مترمربع به اداره مخابرات، چهارهزارمتر مربع به اداره گاز، 35 هزار مترمربع به دانشگاه پردیس زینبیه (فرهنگیان)، 17 هزار مترمربع به شیخ جعفر مهاجری بابت احداث مرکز بهداشتی، پنج هزار مترمربع به حوزه علمیه فاطمیه، سه هزار و 500 مترمربع به نیروی انتظامی و اراضی افزون بر 20 هزار مترمربع به دیگر دستگاه‌های اجرایی شهرستان به منظور احداث ادارات تحت مدیریت خود از سوی دفتر موقوفات اختصاص داده‌ایم.

وی با اشاره به برگزاری جلسات مستمری با امام جمعه و ائمه جماعات مساجد سطح شهرستان گفت: بروشور، دفترچه‌های یادداشت و کتابچه‌ای را با نام توشه ماندگار تهیه نموده‌ایم که در اختیار مردم شهرستان قرار داده‌ایم و در آنها به توضیح جایگاه وقف پرداخته و اهمیت آن را برای مردم برشمرده‌ایم. برنامه تلویزیونی توشه ماندگار را که مستندی است با همکاری شبکه سوم سیما با محوریت امامزاده جعفر(ع) در باب اهمیت فرهنگ وقف تهیه کرده‌ایم.

این مسئول به برگزاری مسابقه زنگ انشاء با همکاری اداره آموزش و پرورش شهرستان اشاره کرد و گفت: در چهارگروه سنی این مسابقه را بین تمامی دانش‌آموزان سطح شهرستان برگزار خواهیم کرد.

حسین‌آبادی در خاتمه به جشنواره عکس امامزاده جعفر(ع) اشاره کرد و گفت: قصد داریم با هماهنگی و همکاری ادارات مربوطه جشنواره عکسی را برگزار نماییم و در خاتمه آن جوایز ارزنده و نفیسی را به صاحبان عکس‌های برتر اهدا نماییم. وی در توضیح این مطلب گفت: هرکس عکس و یا تصویری مربوط به قبل از سال 1360 دارد که در آن امامزاده جعفر (ع)، ساختمان‌های پیرامون و مراسم‌های برگزار شده آن را به تصویر کشیده باشد شانس حضور در این مسابقه را داراست.

حسین‌آبادی در راستای ترویج فرهنگ وقف از خبرنگاران و اصحاب رسانه منطقه طلب یاری و استمداد کرد و گفت: اگرچه آیه‌ای مستقیم در مدح وقف نداریم اما آیات و احادیث متعددی را در باب اهمیت و ترویج این فرهنگ در اختیار داریم که می‌طلبد ائمه محترم جماعات در این راستا اداره اوقاف را یاری و کمک کنند.

انتهای پیام/2462/ش40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول