اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

امداد هوایی؛ ضرورتی زمین‌گیر شده در جاده‌های پایتخت معنوی

با توجه به عبور سالانه 20 میلیون زائر از مسیرهای منتهی به مشهد از جمله سبزوار، امداد هوایی یک ضرورت بسیار مهم برای انتقال مصدومین حوادث و سوانح به شمار می‌رود.

امداد هوایی؛ ضرورتی زمین‌گیر شده در جاده‌های پایتخت معنوی

به گزارش خبرگزاری فارس از سبزوار، انتقال یا Transport عملی است که امدادگران در هنگام بروز حوادث توسط وسایلی خاص انجام می‌دهند.

تجهیزات انتقال شامل آمبولانس، اتوبوس آمبولانس، هواپیما و هلی‌کوپتر است که سهم مهمی در کمک به مصدومین دارند.

استقرار این امکانات نیز با توجه به نقاط حادثه‌خیز در جاده‌ها، مکان‌های پرخطر و... سنجیده و سپس با توجه به همین عوامل جانمایی و مستقر می‌شوند.

امروز وجود تجهیزات امداد هوایی در کشور به ویژه در خراسان رضوی تبدیل به یک نیاز مهم و ضروری شده که متأسفانه به دلیل هزینه بالا مسئولین از توجه به این مهم شانه خالی می‌کنند.

مسئله امداد هوایی در کشور ما یک مسئله تاریخی و مهم است. در رسانه‌ها همیشه از نبود هلی‌کوپتر و یا تأمین هزینه استقرار پایگاه و نگهداری آن سخن‌ها شنیده‌ایم.

نیروی هوایی ایران در 5 اسفند 1304 با آموزش نخستین خلبان ایرانی به نام "کلنل احمدخان نخجوان" با یک هواپیمای برژت -19 که با پرچم و نشان ایران از فرانسه به پایگاه قلعه مرغی تهران پرواز کرد، تأسیس شد. کلنل نخجوان در فرانسه دوره دیده بود و فقط 200 ساعت پرواز داشت.

در سال 1303 اولین گروه از دانشجویان دوره خلبانی و تکنسین پرواز به روسیه و فرانسه فرستاده شدند. در سال 1308 نیروی هوایی ایران 15 خلبان داشت که 6 نفر از آنها در مدرسه پرواز ایستر فرانسه و 9 نفر دیگر در مدرسه پرواز سباستوپول روسیه آموزش خلبانی دیده بودند.

طی 15 سال یعنی تا آغاز جنگ جهانی دوم بیش از 300 هواپیما از 18 مدل مختلف در اختیار نیروی هوایی ایران بود. در همان زمان هشت پایگاه هوایی که مدارس آموزش خلبانی و یک مرکز آموزش تعمیرات و نگهداری را شامل می‌شد، ساخته شده بود.

یک کارخانه مونتاژ هواپیما به نام «شهباز» هم ساخته شده بود که قادر بود 3 مدل مختلف هواپیما را مونتاژ کند.

در آن سال‌ها در هر گوشه از کشور ما که حادثه‌ای رخ می‌داد هواپیماهای ارتش یا هلی‌کوپترهای آن برای نقل و انتقال تجهیزات امدادی اعم از چادر، آذوقه، وسایل اندک برای زندگی، نیرو و... مورد استفاده قرار می‌گرفت.

ضرورت تشکیل ناوگان مستقل امداد و نجات در کشور، دولت‌های وقت را بر آن داشت که به سازمان‌های امدادرسان مانند هلال احمر نگاه ویژه‌ای داشته باشند.

تشکیل ناوگان حمل‌ونقل امداد و نجات کشور در جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران از دستاوردهای این نگاه ویژه بود.

* وجود 430 پایگاه امداد و نجات هلال احمر

جمعیت هلال احمر در حال حاضر 430 پایگاه امداد و نجات، 15 پایگاه هوایی، آشیانه و 17 فروند بالگرد دارد. این بالگردها به شکل منطقه‌ای و هر 10 روز به 10 روز در استانها تقسیم شده‌اند.

اورژانس 115 کشور نیز با توجه به نیاز مبرم به داشتن بالگرد در راه تأمین این نیاز مهم از هیچ کوششی فروگذار نکرده که متأسفانه برخلاف تلاش‌های زیاد به دستاورد مهمی در این زمینه نرسیده است.

با توجه به وسعت کشور، تجهیز و راه‌اندازی 44 پایگاه امداد هوایی برای پوشش 80 درصد از جاده‌های فرعی و روستایی از نظر خدمت‌رسانی اورژانس 115 نیاز است.

* فقدان بالگرد امداد هوایی در راه‌های پایتخت معنوی

هم اکنون در شهرهای تهران، شاهرود، شیراز، زاهدان، اصفهان، ساری و مشهد پایگاه امداد هوایی مستقر است که تنها بالگرد متعلق به اورژانس در پایگاه ساری مستقر بوده و پایگاه امداد هوایی مشهد نیز بالگرد ندارد؛ در 5 پایگاه دیگر از بالگردهای اجاره‌ای نیروی هوایی ارتش یا نیروی انتظامی استفاده می‌شود.

سرپرست مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی 115 سبزوار در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سبزوار با اشاره به نبود امداد هوایی در این شهرستان خاطرنشان کرد: با توجه به نیازسنجی‌های کارشناسانه اورژانس در سطح شهرستان و با توجه به حجم بالای تصادفات جاده‌ای در فصول مختلف و ایام پیک مسافرتی، با توجه به اینکه سبزوار به عنوان دروازه استان خراسان رضوی در شاهراه ارتباطی و کریدور بین‌المللی قرار گرفته و سالانه بیش از 15 میلیون زائر حرم علی بن موسی‌الرضا (ع) در این مسیر تردد می‌کنند، نیاز به امداد هوایی در سبزوار امری ضروری و واجب تلقی می‌شود.

* فقدان اعتبار همیشه حرف اول را می‌زند

محمدحسین باقرزاده تصریح کرد: تاکنون مکاتبات فراوانی با مسئولان انجام شده، اما متأسفانه به دلیل فقدان اختصاص و تأمین اعتبار و نیز مشکلات خاص اداری این امر هنوز در سبزوار محقق نشده است.

وی با اشاره به سهم سبزوار در برنامه پنجم توسعه در خصوص احداث پایگاه می‌افزاید: امروز مرکز فوریت‌های پزشکی سبزوار با تلاش مسئولان در دانشگاه علوم پزشکی توانسته همه پایگاه‌هایی را که در برنامه برای این شهرستان پیش‌بینی شده، جذب و احداث نماید و ما امروز در سبزوار شاهد آن هستیم که در هر 30 کیلومتر یک پایگاه اورژانس مستقر و عملیاتی است.

* جانمایی 2 پایگاه امداد هوایی بدون هلی‌کوپتر!

معاون درمان و آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهرستان سبزوار نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سبزوار گفت: مسئله استقرار اورژانس هوایی در شهرستان سبزوار به طور جدی در حال پیگیری است.

هومن کامرانیان ادامه داد: دو پایگاه امداد هوایی در مسیر تردد مسافران بارگاه حضرت رضا (ع) جانمایی و دیده شده که متأسفانه به خاطر نبود اعتبارات این مهم به حاشیه رفته است.

وی تصریح کرد: هزینه نگهداری یک بالگرد روزانه 30 میلیون تومان است که باید در این زمینه اعتبارات لازم دیده شود.

نماینده مردم شهرستان‌های سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن در مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: سبزوار در مسیر جاده بین‌المللی است و استقرار دائم و یا مقطعی بالگرد در این شهرستان یک نیاز مهم است.

رمضانعلی سبحانی‌فر افزود: با پیگیری‌هایی که صورت گرفته و هماهنگی‌های انجام شده و نیز موافقت وزارت دفاع و اعلام اینکه مشکلی برای در اختیار گذاشتن بالگرد امداد هوایی وجود ندارد، در آینده نزدیک با همت و پیگیری‌های مجدانه تمامی مسئولان شاهد این مهم در این شهرستان بزرگ باشیم.

وی ادامه داد: با پیگیری‌های صورت گرفته امیدواریم از سوی وزارت بهداشت و درمان در بودجه سال جاری ردیف بودجه‌ای برای این مهم در شهرستان سبزوار دیده شود.

انتهای پیام/2202/ق40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول