اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از باغ سالار فیروزه

گنجینه‌ای ملی که احیا شد / بزرگ‌ترین باغ ایرانی جانی دوباره یافت

«باغ سالار» یا «باغ نشاط» در فیروزه که با مساحت 16 هکتاری به بزرگ‌ترین باغ ایرانی معروف است به محل امنی برای معتادان تبدیل شده بود که با تلاش مسئولان امر جانی دوباره یافت.

گنجینه‌ای ملی که احیا شد / بزرگ‌ترین باغ ایرانی جانی دوباره یافت

به گزارش خبرگزاری فارس از فیروزه، در این شهرستان تازه تأسیس و در 3 کیلومتری مرکز آن، باغی تاریخی معروف به باغ نشاط وجود دارد که به گفته مسئولان شهرستان با مساحت 16 هکتاری خود به بزرگ‌ترین باغ ایرانی معروف بوده و حکایت کننده تاریخ کهن این مرز و بوم و هنرمندان برجسته ایران اسلامی است.

این باغ تاریخی که به «باغ سالار» یا «باغ نشاط» معروف است روزگاری شاهد حضور هنرمند گرانقدر کشور استاد محمد غفاری ملقب به «کمال‌الملک» بود؛ هنرمندی که با وجود بیش از 70 سال از درگذشتش آثارش همچنان بی‌نظیر است.

باغ بزرگ ایرانی که سال‌ها به خرابه یا ویرانه‌ تبدیل شده بود، امروز و طی چهار سال تلاش بی‌نظیر مردان کم‌ادعا شاهد آبادانی و حیات دوباره به ویژه «عمارت مرکزی» آن هستیم.

عمارتی که تا پیش از بهره‌برداری و تعریف کاربری، محل امنی برای اسکان معتادان و افراد ولگرد بود.

در آن روزها باغ نشاط برای ساکنان منطقه مظهر آلودگی بود و کمتر کسی رغبت داشت به این مکان برود چرا که حضور معتادان و ... جایی برای بازدید و تماشا نمی‌گذاشت.

از طرفی ساختمان مرکزی با توجه به گذشت صد سال از عمر آن و تاراج بخش‌های زیادی از آن توسط غارتگران میراث فرهنگی کم‌کم مهیای تبدیل شدن به تلی از خاک بود که به همت مسئولان جان تازه‌ای گرفت و اکنون به مهم‌ترین تفرجگاه و مکان تاریخی فرهنگی شهرستان فیروزه تبدیل شده است به طوری که بیش از 5 هزار نفر از ابتدای سال 92 تاکنون از این اثر شاخص فرهنگی بازدید کرده‌اند.

قدمت این باغ به دوره قاجار می‌رسد و در سال 1336 قمری به دست «آقابالاخان سالار معتمد گنجی» بنا شده است.

باغ نشاط با 15 هکتار مساحت، 2 عمارت شمالی و مرکزی، دیوار حصار و 4 برج درختان زیادی را در بر‌می‌گیرد که در عمارت‌های آن از عناصر تزئینی، آجرکاری، کاشی‌کاری و گچ‌بری‌های زیبا استفاده شده و دارای ارزش فرهنگی و هنری ویژه است.

این باغ تاریخی اقامتگاه سالار معتمد گنجی یکی از خان‌های بزرگ خراسان و همچنین مدتی محل زندگی استاد کمال‌الملک نقاش پرآوازه ایرانی بوده و بسیاری از بزرگان نیز به آن رفت و آمد داشته‌اند.

این اثر و نماد تاریخی به شماره 4492 در مورخه 1380.9.5 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/2202/ز20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول