اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

براساس سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد

سالانه 8 درصد جمعیت کردستان زیرپوشش آموزش پیشگیری قرار می‌گیرند

سرپرست دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان گفت: براساس سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد سالانه تنها 8 درصد جمعیت استان زیرپوشش آموزش پیشگیری قرار می‌گیرند.

سالانه 8 درصد جمعیت کردستان زیرپوشش آموزش پیشگیری قرار می‌گیرند

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، سلیم کریمی بعدازظهر امروز در میزگرد بررسی و نقد اقدامات کاهش تقاضای مواد مخدر و روان‌گردان‌ها در تالار فردوسی دانشگاه کردستان اظهار کرد: براساس سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد تا پایان برنامه پنج ساله تنها 40 درصد از جمعیت استان زیرپوشش آموزش‌های پیشگیرانه قرار می‌گیرند که این جای نقد دارد.

به گفته وی، در حال حاضر براساس پیش‌بینی‌ها 20 هزار معتاد در استان وجود دارد که 9 هزار نفر از این آمار زیرپوشش مراکز درمانی ترک اعتیاد قرار دارند.

وی با بیان اینکه برگزاری اینگونه میزگردها با حضور اساتید و فعالین این عرصه می‌تواند بستر و ظرفیت مناسبی برای رفع چالش‌ها و مشکلات مبارزه با مواد مخدر باشد، تصریح کرد: بیان راهکارهای علمی از سوی اساتید دانشگاهی می‌تواند نقش مهمی در کاهش نرخ اعتیاد در جامعه باشد.

سرپرست دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان بر تخصصی کردن دانشگاه‌ها در این حوزه تاکید کرد و گفت: گنجاندن مواد درسی مرتبط در مدارس و دانشگاه‌ها و ارائه آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد در مهدکودک‌ها یک ضرورت به شمار می‌رود.

کریمی از داشتن کار و حرفه به عنوان یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها در جلوگیری از بازگشت فرد معتاد بعد از پاک شدن نام برد و اظهار کرد: در زمینه ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، سهم استان در سال گذشته 771 نفر بود ولی بیش از دو برابر این میزان در استان انجام شد.

به گفته وی، در سال‌جاری نیز بیش از 2 هزار و 500 نفر از معتادین در زندان‌های استان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای دیده‌اند.

کریمی در زمینه برگزاری دوره‌های تخصصی برای روانشناسان نیز اظهار کرد: در حال حاضر تنها 9 بیمارستان در کشور قادر به ارائه این دوره‌ها هستند که برگزاری این دوره‌ها در استان پیگیری شده است اما تا به حال به نتیجه نرسیده است.

کارشناس اداره‌کل بهزیستی کردستان نیز در این میزگرد اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات ما در حوزه آسیب‌شناسی اعتیاد، نبود آمار و اطلاعات کافی در مورد میزان عملکرد دستگاه‌ها و نهادهای متولی است.

منوچهر رعدی با بیان اینکه ادارات و نهادها متولی در این حوزه تا چه میزانی موفق عمل کرده‌اند باید احصا شود، تا ببینیم که آیا این دستگاه‌ها به صورت برنامه‌ریزی شده ورود و انجام وظیفه کرده‌اند یا تنها رفع تکلیف بوده که باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی در زمینه میزان توفیقات بهزیستی در حوزه ارائه آموزش‌های پیشگیرانه اظهار کرد: عدم تربیت نیروهای متخصص و کارآمد برای ورود به سطح مدارس و ارائه آموزش‌های پیشگیرانه از نکاتی است که باید مورد تعامل قرار گیرد.

کارشناس بهزیستی کردستان با انتقاد از عدم همکاری آموزش و پرورش در راستای ارائه آموزش‌های پیشگیرانه در سطح مهدکودک‌ها، گفت: بهزیستی به عنوان نخستین متولی بحث پیشگیری در این حوزه با مشکلات متعددی مواجه است.

رعدی با بیان اینکه بحث اعتیاد به دانشگاه‌ها ورود پیدا کرده و این زنگ خطری برای همه مسئولان و متولیان این حوزه است، گفت: آمار اعتیاد در دانشگاه‌ها به عنوان پایگاه‌های انسان‌سازی نباید وجود داشته باشد.

وی بر بررسی میزان اثرگذاری آموزش‌های پیشگیرانه در تغییر رفتار افراد را ضروری خواند و بیان کرد: ارائه آموزش‌ها با توجه به جامعه مخاطب باید صورت پذیرد تا بتواند تاثیرگذاری کافی داشته باشد.

این کارشناس بهزیستی کردستان در پایان تصریح کرد: تا زمانی که آموزش‌های پیشگیرانه ما منتج به تغییر رفتار نشود نمی‌توان نتایج مثبتی از اقدامات و کارهای انجام شده در این حوزه به دست آورد.

انتهای پیام/79002/ش40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول