اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

جاده‌ای که اشکورات را از بن‌بست خارج می‌کند

عملیاتی شدن جاده ترانزیت رحیم‌آباد‌ـقزوین، اشکورات رودسر را از بن‌بست خارج و اقتصاد منطقه را شکوفا می‌کند و به رنج 35 ساله مردم از نبود جاده مناسب پایان می‌دهد.

جاده‌ای که اشکورات را از بن‌بست خارج می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از رودسر، اشکور در امتداد سلسله کوه‌های البرز قرار دارد و از جنوبی‌ترین نقطه این شهرستان آغاز می‌شود و تا جنوبی‌ترین نقطه رامسر امتداد دارد.

محدوده اشکور از جنوب به قزوین، از مغرب به املش و رودبار‌الموت و از شرق به بخش کوهستانی شهرستان رامسر و تنکابن و از شمال به دامنه‌های کوهستانی رحیم‌آباد و رامسر متصل است.

اشکورات رودسر به دهستان‌های شوییل، اشکور سفلی، اشکور علیا و طول‌لات تقسیم شده است.

شرایط آب و هوایی اشکور دارای طبیعتی کوهستانی با زمستان‌های پربرف و تابستان‌های خنک و ملایم است که این امر موجب شده تا در فصول پاییز و زمستان جمعیت آن به حداقل برسد.

اشکورات در بهار و تابستان به دلیل دارا بودن چشمه‌های خنک و رودخانه‌های زلال، غارهای فراوان و پاکی هوا جمعیت زیادی را به خود جلب می‌کند.

*رهایی اشکورات از بن‌بست با عملیاتی شدن جاده رحیم‌آباد‌ـقزوین

منطقه اشکور به خاطر شرایط سخت کوهستانی دارای مردمانی پرتلاش و با اعتقادهای دینی قوی است.

اشکور دارای محصولات کشاورزی و دارویی بی‌نظیر مانند عسل مرغوب، باغ‌های فندق و گردو، زمین‌های گندم، جو، عدس، لوبیا ، سیب‌زمینی، پیاز، سیر، سیب، گیلاس، گل گاوزبان، بنفشه و قارچ‌های خوراکی است.

این منطقه دارای استعداد خوبی در زمینه آبزی‌پروری، پرورش دام و طیور و ... است.

ارتفاعات منطقه اشکور دارای سرمای طولانی‌مدت و پوشیده از برف است و این منطقه رودخانه‌هایی دارد که در مجموع به پلرود می‌ریزند.

عملیاتی شدن احداث جاده ارتباطی رحیم‌آباد‌ـقزوین می‌تواند از عوامل بسیار مهم در تحول اقتصادی اشکورات باشد و این منطقه را از بن‌بست خارج کند.

طبیعت بکر و دست نخورده این مسیر ارتباطی می‌تواند در جذب گردشگر برای منطقه مفید واقع شود.

اشکور با دارا بودن طبیعتی زیبا و منحصر به‌فرد از دارا بودن بدیهی‌ترین امکانات یعنی راه ارتباطی و حمل و نقل جاده‌ای بی‌بهره و کم‌بهره است.

مهم‌ترین مشکل مردم اشکور نبود جاده مناسب و در خور شأن این منطقه است.

*ضرورت رسیدگی به جاده اشکورات

مدیر عامل شرکت تعاونی دهیاران رحیم‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس خواستار توجه و رسیدگی مسئولان به وضعیت جاده‌ها و آسفالت منطقه اشکورات شد.

نصرالله آقایی اظهار کرد: وقتی در منطقه‌ای جاده نیست امکانات دیگری مانند مدرسه ،آب لوله کشی و بهداشتی، برق، تلفن، بهداشت، درمان و دیگر مزایا هم نیست.

وی نبود امکانات زیرساختی در روستاها را عامل مهاجرت روستاییان به شهرها دانست و افزود: زیرساخت حمل و نقل روستایی یکی از اجزایی است که موجب توسعه روستایی و فقرزدایی می‌شود.

دهیار روستای توکاس، گفت: اشکورات با دارا بودن آب و هوای پاک و بستری مناسب برای انواع حرفه‌ها مانند کشاورزی، باغداری، دامپروری، پرورش آبزیان و طیور به دلیل نبود امکانات اولیه مانند جاده، روستاییان را مجبور به کوچ از این منطقه می‌کند.

*آسیب جاده‌ روستایی محور «زیاز» از تردد خودروهای سنگین سیمان دیلمان

وی با اشاره به تردد خودروهای سنگین حمل سیمان کارخانه سیمان دیلمان از محور زیاز، که موجب آسیب‌پذیری بیش از حد جاده شده است، خاطرنشان کرد: تردد خودروهای سیمان با تناژ بالا از مسیر جاده اشکور موجب ناپایداری و ناامنی این جاده خطرناک شده است که نگرانی مردم منطقه را نیز به دنبال دارد.

آقایی به جاده‌های فرعی و خاکی و روستاهای مسیر «آسمان‌رود اشکورات» اشاره کرد و متذکر شد: این مسیر دارای 14 روستا از جمله روستاهای توکاس، پوده و ... با 600 خانوار جمعیت است.

وی با اشاره به اینکه جاده‌های مسیر مذکور نیاز به تسطیح دارند، خاطرنشان کرد: با اعزام یک گریدر از طریق اداره راه به مدت چند روز می‌توان جاده‌های روستایی را بازگشایی و رفت و آمد مردم را تسهیل کرد.

این مسئول با نارضایتی و گلایه‌مندی از نبود امکانات جاده‌ای که مردم این منطقه با آن مواجه هستند، تصریح کرد: نسبت به پیگیری‌های ما به عنوان زبان مردم تاکنون پاسخ مناسبی برای برطرف شدن مشکلات مردم محروم اشکورات از این بن‌بست ارائه نشده است.

*رنج 35 ساله مردم اشکورات رودسر

وی با بیان اینکه با گذشت 35 سال انقلاب هنوز مردم این منطقه از نبود راه ارتباطی مناسب رنج می‌برند، اضافه کرد: این مشکلات در زمستان و فصل سرما مشکلات مضاعف می‌شود به طوری که حوادث ناگواری به همراه دارد.

آقایی، با اشاره به اینکه مردم اشکورات با وجود درد و رنج فراوان و نبود حداقل امکانات همواره پیرو ولایت فقیه بوده‌اند، متذکر شد: امیدواریم مسئولان ارشد استانی و شهرستانی و کسانی که می‌توانند باری از رنج و درد مردم منطقه را کم کنند با بازدید از این منطقه و مشاهده مشکلات مردم که با آن دست و پنجه نرم می کنند به حداقل نیازهای مردم توجه کنند.

وی برطرف شدن مشکلات مردم و امیدواری را حداقل انتظار مردم اشکورات از مسئولان ذکر کرد.

انتهای پیام/84001/ی30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول