اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس بیوتکنولوژی کشاورزی شمال کشور خبر داد

دستیابی ایران به تکنولوژی تبارشناسی اسب

کارشناس آزمایشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی منطقه شمال کشور از دستیابی ایران به تکنولوژی تبارشناسی ناقل ژنتیک اسب و گاو به روش رشته‌های مولکولی خبر داد.

دستیابی ایران به تکنولوژی تبارشناسی اسب

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، پیام پتکی ظهر امروز در جلسه پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی منطقه شمال کشور بهبود بخشیدن به توده ژنتیکی را نیازمند داشتن جمعیت‌های دام از گذشته دانست و اظهار کرد: آزمون انساب و انتساب در جمعیت‌های اسب و گاو ایران انجام شده است.

وی بر شناسایی گونه‌های شایسته برای گزینش دام تاکید کرد و افزود: آگاهی از تبار پدری و مادری و شناخت گله با روش‌های مولکولی برای ردیابی اسب یا گاو به کار می‌رود تا بتوان برنامه‌های به‌نژادی را بر پایه مدرک و داده‌های درست‌تر و سنجیده‌تر انجام داد.

پتکی با بیان اینکه در آزمون انساب و انتساب جمعیت اسب و گاو می‌توان صفت اقتصادی دام‌ها را افزایش داد، تصریح کرد: با شناخت پدر و مادر می‌توان فرزندان را نسل‌گیری کرد.

کارشناس آزمایشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی منطقه شمال کشور اسب را موجودی با ارزش اقتصادی و تفریحی بالا دانست و بیان کرد: فناوری آزمون انساب و انتساب در جمعیت‌های اسب و گاو می‌تواند خاستگاه بیش از 80 درصد دام‌ها را شناسایی کند.

وی هدف از آزمون انساب و انتساب در جمعیت‌های اسب و گاو ایران را شناسایی تبار پدری و مادری با به‌کارگیری روش‌های مولکولی ذکر کرد و گفت: اطمینان از تبارهای ثبت شده برای نمونه‌های خون و اسپرم از اهداف آزمون مذکور است.

پتکی، تجاری‌سازی روش شناسایی پدری و مادری در راستای پایش تبار و برآورد بهتر ارزش اصلاحی و به‌نژادی درست‌تر را از دیگر اهداف آزمون انساب و انتساب در جمعیت‌های اسب و گاو ایران عنوان کرد.

کارشناس آزمایشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی منطقه شمال کشور درآمدزایی برای بهره‌برداران را از مزایای تکنولوژی تبارشناسی اسب و گاو به روش رشته‌های مولکولی دانست و اظهار کرد: جلوگیری از برون‌رفت ارز و منبع ژنتیک اسب‌ها و گاوها و نگه‌داری داده‌ها در درون کشور و ساخت بانک داده‌های در دسترس از برتری‌های روش مذکور است.

وی ارزن‌تر بودن آزمون در سنجش با نمونه‌های برون‌مرزی را از ویژگی تکنولوژی تبارشناسیی اسب و گاو با روش رشته‌های مولکولی خواند و بیان کرد: توانایی پیگیری از طرف سفارش‌دهندگان و دادن ضمانت درباره درستی یافته‌ها، کارآفرینی مستقیم و کارآفرینی غیر مستقیم از دیگر برتری‌های آزمون مذکور است.

پتکی با بیان اینکه تمام ابزار و ماده‌های مورد نیاز برای تکنولوژی تبارشناسی اسب و گاو با روش رشته‌های مولکولی در کشور وجود دارد، تصریح کرد: فناوری مذکور با رویکرد نیاز کشور برای انجام آزمون تبارشناسی تهیه شده است.

انتهای پیام/84001/ر40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول