اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

گزیده سرمقاله امروز روزنامه‎های چاپ کابل

تخریب تجهیزات ناتو در افغانستان/تاکید مردم افغان بر اهمیت انتخابات ریاست جمهوری

روزنامه‎های امروز چاپ کابل در سرمقاله‎های خود به بررسی موضوع تخریب تأسیسات و جنگ‎افزارهای ناتو از سوی نیروهای این سازمان در افغانستان و ارزیابی اهمیت انتخابات برای مردم افغانستان پرداختند.

تخریب تجهیزات ناتو در افغانستان/تاکید مردم افغان بر اهمیت انتخابات ریاست جمهوری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، روزنامه‎های امروز چاپ کابل در سرمقاله‎های خود، تخریب جنگ‎افزارها و تأسیسات ناتو را از سوی نظامیان این سازمان واکنشی در برابر عدم امضای پیمان امنیتی با آمریکا دانسته‎اند.

همچنان برخی دیگر از روزنامه‎ها در دیدگاه‎های رسمی خویش، در خصوص اعلام نظرسنجی در مورد انتخابات ریاست‎جمهوری و کاندیداهای پیشتاز تاکید کرده و از شرکت گسترده مردم در انتخابات استقبال کرده‎اند که بخش‎های اصلی هر2 مسئله در زیر بازتاب داده شده است.

روزنامه «آرمان ملی»، در سرمقاله خود با اشاره به نگرانی شورای امنیت ملی افغانستان از آتش زدن تأسیسات نظامی نظامیان خارجی، نوشته است: از این عملکرد ناتو، چنین برداشت می‌‎شود که آن‎ها اصلاً قصد بر قدرت یابی نیروهای افغان و تقویت نهادهای امنیتی کشور را ندارند و با ملاحظات سیاسی و نظامی نمی‎خواهند انتقال قدرت آن‎گونه که لازم است صورت گیرد و افغانستان به آن حدی برسد که بتواند به تنهایی در برابر دشمنان و افراطگرایان قرار بگیرد.

روزنامه افزود: احتمالاً یکی از ملاحظات ناتو، مشورت‎های نظامیان پاکستانی است که نمی‎خواهند افغانستان توطئه‎های آن‎ها را خنثی کند و هر زمانی که بحث بالابردن کمیت و کیفیت نیروهای ملی و یا احیای نیروهای هوایی افغان مطرح می‎شود، فوراً نظامیان پاکستانی وارد میدان شده و ائتلاف را مجبور می‎سازند که از عملی شدن این برنامه‎ها خودداری کند.

روزنامه «سخن جدید»، در دیدگاه رسمی خویش با اشاره به تخریب جنگ‎افزارها و تأسیسات نظامیان خارجی از سوی این نظامیان، نوشته است: تخریب تأسیسات نظامی نیروهای خارجی در افغانستان پیام روشنی به دولت افغانستان دارد و اگر به درستی با آن برخورد نشود، پیامدهای منفی و مخربی را برجای خواهد گذاشت.

بنابر تاکید این روزنامه، دولت افغانستان با استفاده از جایگاه قانونی و حقوقی که در جامعه بین‎المللی دارد، بایستی مانع تخریب تجهیزات نظام شده و این مسئله را با شرکای خارجی خود روشن سازد که اگر کشورهای همسو با دولت افغانستان صداقت دارند  وبه تعهدات خود درباره تأمین امنیت و ثبات تحهیز نیروهای داخلی وفادار هستند، پس این اقدام با چه هدف و انگیزه‎ای انجام شده است.

روزنامه «سروش ملت»، در دیدگاه اصلی خویش با طرح این پرسش که تخریب تجهیزات نظامی ناتو اقدام نظامی یا فشار سیاسی؟ نوشته است: ناتو در حالی دست به تخریب امکانات نظامی مورد استفاده خود می‎زند که بخش قابل توجه این تأسیسات در فهرست کمک‎های بلاعوض کشورهای عضو این پیمان به دولت و نیروهای نظامی افغانستان ثبت شده است.

این روزنامه افزوده است: اعلام تخریب تجهیزات و تأسیسات نظامی ناتو پس از اعلام مشروط بودن توافق‎نامه وضعیت استقرار نیروهای آن پیمان در افغانستان، برامضای موافقت‎نامه امنیتی میان آمریکا و افغانستان، دومین فشار سیاسی است که از سوی ناتو به دولت افغانستان وارد می‎شود.

روزنامه «8صبح»، در دیدگاه اصلی خود با اشاره به علاقه‎مندی گسترده مردم به شرکت در انتخابات ریاست‎جمهوری افغانستان و حمایت بیش‎تر مردم از کاندیداتوری «عبد‎الله عبدالله» نوشته است: در 2 نظرسنجی که یکی توسط یک مرکز پژوهشی و دیگری توسط یک رسانه انجام شده است، میزان بالایی از مشارکت مردم در انتخابات آینده را نوید می‌دهد که این نشان می‌دهد، مردم افغانستان، انتخابات سال آینده را جدی گرفته و درک کرده‌اند که این انتخابات، رویدادی تاریخی و سرنوشت‌ساز است.

سردبیر 8صبح افزوده است: نامزدهایی که برنامه‌های مشخص و مدونی نداشته باشند، شانس رای‌ آوردن‌شان بسیار کم است، زیرا از مدتی به این‌سو، بن‌بست امضای موافقت‌نامه امنیتی 2جانبه، وضعیتی را به‌وجود آورده که انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده، تحت‌الشعاع قرار گیرد.

روزنامه «وحدت»، در سرمقاله خود به انتشار یک نظرسنجی در مورد حمایت مردم از کاندیداهای ریاست‎جمهوری افغانستان پرداخته و نوشته است: نظرسنجی‎هایی که از سوی برخی نهادهای اجتماعی بی‎طرف صورت می‎گیرد، می‎تواند نتیجه انتخابات را قابل پیش‎بینی‎ و موضع‎گیری‎های سیاسی کاندیداها را سهل‎تر سازد.

سرمقاله‎نویس وحدت در ادامه نوشته است: نکته نخست اینکه انجام چنین نظرسنجی‎هایی سبب تعمیق نهال تازه نشانده شده دموکراسی شده و سبب می‎شود که بسیاری فرایندهای سیاسی قابل پیش‎بینی شده و آینده‎نگری و تصمیم‎گیری‎های سیاسی را برای دولت و نامزدها سهل‎تر سازد و نکته دوم این که احتمال مهندسی نتایج نظرسنجی نیز بعید به نظر می‎رسد.

روزنامه «اطلاعات روز»، سرمقاله خود را ویژه انجام یک نظرسنجی در مورد کاندیداهای ریاست‎جمهوری افغانستان کرده و نگاشته است: اگر واقعات این نظرسنجی صادقانه و شفاف صورت گرفته باشد، به این معنی است که مردم به اهمیت انتخابات پی برده و رفتار دموکراتیک در انتقال قدرت اندک اندک در ذهن مردم نهادینه شده است.

این روزنامه افزوده است: در این نظرسنجی در مورد میزان محبوبیت و شانس برندگی کاندیدای ریاست‎جمهوری نیز آماری منتشر شده، اما با توجه به ماهیت سیاسی این نظرسنجی و سیال بودن آرا و نظریات مردم در ارتباط با گزینه‎های انتخاباتی‎، این آمارها چندان اعتباری ندارند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول