اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور 2 استاد از حوزه و دانشگاه

نشست آسیب‌شناسی انحرافات عاشورا از نگاه شهید مطهری برگزار شد

نشست آسیب‌شناسی انحرافات عاشورا از نگاه شهید مطهری با حضور دو استاد از حوزه و دانشگاه در مشهد برگزار شد.

نشست آسیب‌شناسی انحرافات عاشورا از نگاه شهید مطهری برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، در این نشست که ظهر امروز با عنوان آسیب‌شناسی انحرافات عاشورا برگزار شد، مهدی جلالی عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی و حجت‌الاسلام سید مهدی واعظ موسوی به تبیین تحریفات عاشورا که منجر به انحرافات دینی می‌شود از نگاه و دیدگاه شهید مطهری پرداختند.

حجت‌الاسلام واعظ موسوی با اشاره به اینکه از دیدگاه شهید مطهری تعجبی ندارد که هر حادثه تاریخی دچار تحریف شود، گفت: عوامل تحریفی به دو عامل عمومی و خصوصی تقسیم می‌شود.

وی اظهار داشت: از دیدگاه شهید مطهری عوامل عمومی به دو بخش غرض‌ورزی دشمنان و حفظ اسطوره و قهرمان‌پروری تقسیم می‌شود.

به گفته واعظ موسوی، عامل غرض‌ورزی دشمنان در تاریخ عاشورا مؤثر واقع نشده اما عامل دوم تأثیر خود را در انتقال وقایع عاشورا به مردم جامعه امروز گذاشته است.

وی با بیان این نکته که از دیدگاه شهید مطهری عامل خصوصی در هیچ کجا از وقایع تاریخی نیست و تنها در انتقال واقعه عاشورا به مردم رخ داده تصریح کرد: این عامل در واقعه عاشورا منحصر به فرد است.

واعظ موسوی گفت: شهید مطهری اخباری‌گری در وقایع تاریخی را نادرست می‌دانست و معتقد بود که این امر باعث می‌شود از لحاظ ظاهری وقایع و احادیث مورد بررسی قرار گیرند در حالی که باید با عقل و تدبیر آنها را مورد بررسی قرار داد.

وی افزود: شهید مطهری بر اساس نقل قولی از هادی نوری معتقد بود اگر کسی بخواهد در عزاداری‌های امام حسین (ع) گریه کند باید مسائل جدیده را بداند و آن دوری از دروغ در روضه‌های این امام است اما متأسفانه در جامعه ما حتی برای روحانیون و روضه‌خوان‌ها این مسئله به خوبی مشخص نشده است.

* تحریف در موضوع، تحریف در ارکان دین است

مهدی جلالی نیز در این نشست گفت: در طول تاریخ در بسیاری از مفاهیم دینی تحریف و دگرگونی رخ داده است.

وی با اشاره به اینکه تحریف از ماده حرف و به معنای متمایز کردن مطلب به نفع یک عده است، اظهار داشت: تحریف در دین به سه بخش لفظی، معنوی و تحریف در موضوع تقسیم می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشکده الهیات بیان داشت: در تحریف لفظی و معنوی حرف شخص نیز به گونه‌ای تحریف می‌شود که از مقصود اصلی دور می‌شود.

وی تحریف در موضوع را بسیار مهم دانست و افزود: این نوع تحریف باعث تخریب در ارکان دین می‌شود و متأسفانه ضربه‌های زیاد و مهمی را وارد می‌کند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: نباید به افرادی که درباره پیشوایان دین ما اطلاعاتشان را به مردم منتقل می‌کنند اجازه تحریف دهیم.

به گفته وی، هر واقعه تاریخی بدون هیچ کم و کاستی همراه با تغییر به زبان امروز به شکل مناسبی باید برای مردم بیان شود.

جلالی گفت: متأسفانه حادثه عاشورا هم دچار تحریف شده و با آفت مسخ و دگرگون شدن چهره‌ و واقعیت روبه‌رو شده است.

وی در پایان تأکید کرد: متأسفانه آنچه را که دشمنان نتوانستند برای تحریف واقعه عاشورا انجام دهند برخی افراد با دادن اطلاعات نامناسب به مردم، چهره و ماهیت واقعی کربلا را تخریب کرده و باعث خوشحالی دشمنان شدند.

انتهای پیام/‌2202/ق40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول