اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در بهمن‌ماه محقق می‌شود

راه‌اندازی رصدخانه جمعیت و ثبت آمار وقایع حیاتی به صورت آنلاین

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان گفت: در بهمن ماه جاری رصد خانه جمعیت استان راه‌اندازی می‌شود و قرار است در این رصدخانه، آخرین اطلاعات و آمار جمعیتی استان و شهرستان به شکل آنلاین گزارش شود.

راه‌اندازی رصدخانه جمعیت و ثبت آمار وقایع حیاتی به صورت آنلاین

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از روابط عمومی ثبت احوال استان اصفهان، تورج حاجی رحیمیان در نشست خبری با اشاره به آمار وقایع چهارگانه در طی هشت ماهه گذشته سال جاری اظهار کرد: در هشت ماهه گذشته 52 هزار و 933 مورد واقعه ولادت ثبت شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته که 53 هزار و 399 مورد بوده است، 0.87 درصد کاهش داشته است.

*آمار فوت و طلاق در اصفهان رو به کاهش است

وی تعداد آمار فوتی در این مدت هشت ماهه را  15 هزار و 787 مورد دانست و افزود: سال گذشته 16 هزار و 467 مورد فوت صورت گرفته که نسبت به مدت مشابه در سال قبل 4.13 درصد کاهش داشته است.

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان تعداد ازدواج‌های صورت گرفته امسال را 28 هزار و 730 مورد دانست که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 33 هزار و 807 مورد بوده، 14.71درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه در شهر دهاقان بیشترین کاهش ازدواج و در شاهین‌شهر، تیران و کرون و فریدون‌شهر افزایش ازدواج رخ داده است، ادامه داد: در این مدت هشت ماهه ما شاهد پنج هزار و 12 مورد طلاق ثبت شده بودیم که 13.41 درصد آمار طلاق کاهش داشته است.

حاجی‌رحیمیان تاکید کرد: آمار ازدواج و طلاق متغیر است، چرا که برخی دفاتر ازدواج و طلاق به شیوه سنتی عمل و آمار را با تأخیر به این اداره کل اعلام می‌کنند.

وی در ادامه به آخرین آمار جمعیتی استان را براساس آمار ثبتی اشاره کرد و گفت: جمعیت اصفهان 4میلیون و 879 هزار و 312 نفر است که از این تعداد دو میلیون و 476 هزار و 21 نفر مرد و دو میلیون و 403 هزار و 291 نفر زن هستند.

مدیر کل ثبت احوال استان اصفهان با اشاره به اینکه سن امید به زندگی در زنان 74 سال و در مردان 72.5 سال است، بیان کرد: نسبت جنسی در اصفهان به ازای هر 103 مرد، 100 نفر زن وجود دارد.

وی جمعیت شهری استان را 4 میلیون و 168 هزار و 219 نفر و جمعیت روستایی را 710 هزار و 989 نیز عنوان و جمعیت شهر اصفهان را 2 میلیون و 18 هزار و 681 نفر دانست.

*بهمن ماه جاری صدور کارت هوشمند آغاز می‌شود

حاجی‌رحیمیان همچنین در بخشی از صحبت‌های خود فراوانی نام پسر در هشت ماهه گذشته اصفهان را به ترتیب امیرعلی، علی، امیرحسین، محمد طاها و ابوالفضل و فراوانی نام دختر را در هشت ماهه گذشته را فاطمه، زهرا، نازنین زهرا، فاطمه زهرا و ریحانه دانست.

وی در ادامه صحبت‌های خود خبر آغاز اجرای پروژه کارت هوشمند ملی تا بهمن ماه جاری خبر داد و افزود: در بهمن ماه استارت صدور کارت ملی هوشمند شهروندان آغاز می‌شود.

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان تاکید کرد: کارت‌های ملی فعلی تا سال 93 دارای اعتبار بوده و قابل تمدید است.

*ثبت آمار وقایع حیاتی به صورت آنلاین در رصدخانه ثبت احوال

وی با بیان اینکه یکسری پروژه در بهمن ماه جاری افتتاح می‌شود، رصدخانه جمعیت استان را از پروژه‌های مهم دانست و بیان کرد: قرار است در این رصدخانه که فعلا برای استفاده مسئولان در نظر گرفته شده است، آخرین اطلاعات و آمار جمعیتی استان و شهرستان به تفکیک و به شکل آنلاین و نیز هفتگی ارائه شود.

حاجی‌رحیمیان یکی از اقدامات آتی ثبت احوال را برگزاری همایش مهندسی فرهنگ نام و نام‌نویسی در نیمه دوم بهمن ماه دانست و افزود: با توجه به اهمیت نام این همایش توسط  ثبت احوال برگزار می‌شود.

*100هزار سند راکد استان با قضایی‌زدایی تعیین تکلیف شد

وی همچنین از افتتاح نمایندگی در برخی شهرستان‌ها مانند بادرود، زیبا شهر و حبیب‌آباد خبر داد و گفت: قضازدایی نیز از دیگر کارهای مهم این سازمان است که با ایجاد شورای حل اختلاف در ثبت احوال  مواردی مانند تغییر سن، نام و موارد دیگر به ثبت احوال واگذار شده ست تا به جای حکم گرفتن از دادگاه خود ثبت احوال این امورات  راحت‌تر انجام دهد.

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان با بیان اینکه قضایی‌زدایی در ثبت احوال بسیار مثمرثمر بوده است، اضافه کرد: تاکنون 100 هزار سند راکد در استان  تعیین تکلیف شده است.

وی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود یکی از پروژه‌های مهم ثبت احوال را آرشیو الکترونیک اسناد مردم دانست و اظهار کرد: تا کنون هشت میلیون سند در ثبت احوال آرشیو شده است که استان اصفهان در این خصوص  رتبه سوم را کسب کرده است.

حاجی‌رحیمیان به برنامه‌های هفته ثبت احوال اشاره کرد و افزود: هفت وظیفه اصلی دارد که در هر روز یک نام ثبت ولادت و صدور شناسنامه، ثبت گواهی فوت، تعویض شناسنامه‌های در دست مردم، ثبت ازدواج و طلاق، ثبت ولادت و فوت اتباع خارجی، صدور و دفاتر ثبت وقایع، جمع‌آوری و تهیه آمار انسانی سراسر کشور و انتشار آن از جمله وظایف این نهاد است.

*ثبت احوال بیشترین ارباب‌رجوع را در بین دستگاه‌ها دارد

وی گفت: سوم دی ماه روز ثبت احوال نام گرفته است چرا که سوم دی ماه 1297 هجری شمسی مطابق با صدور نخستین شناسنامه در ثبت احوال بوده که به نام فاطمه ایرانی نخستین شناسنامه صادر شد.

این مدیرکل با اشاره به اینکه اداره ثبت احوال اصفهان از سال 1304 فعالیت خود را آغاز کرده است، افزود: سازمان ثبت احوال به لحاظ ثبت چهار واقعه حیاتی بیشترین میزان ارباب‌رجوع را در خود جای داده است.

وی با بیان اینکه ثبت احوال بیشترین مراجعه ارباب‌رجوع را دارد، گفت: ثبت احوال یکی از قدیمی‌ترین سازمانی سنتی و قدیمی محسوب می‌شود.

انتهای پیام/63012/ح/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول