اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

گزیده سرمقاله روزنامه‎های امروز چاپ کابل

غارت معادن افغانستان از سوی افراد با نفوذ/ شب یلدا در افغانستان

تاراج معادن افغانستان از سوی افراد بانفوذ، اظهارات رئیس‎جمهور آمریکا در خصوص شباهت‎های جنگ عراق و افغانستان، مراسم «شب یلدا» و ناهماهنگی میان نهادهای 3گانه دولت محورهای اصلی سرمقاله روزنامه‎های امروز چاپ کابل‎ را تشکیل می‌دهد.

غارت معادن افغانستان از سوی افراد با نفوذ/ شب یلدا در افغانستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، روزنامه‎های امروز چاپ کابل در سرمقاله‎ها و دیدگاه‎های اصلی خود به مسائل مختلف جاری در افغانستان پرداخته‎اند که بخش‎هایی از آن در ادامه آمده است.

روزنامه «8صبح» در سرمقاله خود با اشاره به بازرسی پارلمان توسط یک «سگ» پیش از ورود معاون اول رئیس‎جمهور جهت معرفی وزیران پیشنهادی، نوشته است: تردیدی نیست که سگ در فرهنگ ما، حیوان ارزشمندی نیست، اما نمایندگان متوجه یک نکته نیستند و آن این‌که کشور با ترور دست‌وپنجه نرم می‌کند و مقام‌های دولتی، سیاستمداران، چهره‌های تاثیرگذار و مردم افغانستان، قربانی انفجار، انتحار و بمب‌گذاری هستند.

این روزنامه افزوده است: جالب این است که نمایندگان، به کارگیری سگ در تدابیر امنیتی را برای خود کسرشان می‌دانند، اما باج‌گیری از مقام‌های دولتی را نه، چرا نمایندگان مردم متوجه نیستند که اتهام‌های جدی به آنان وارد شده است.

روزنانه «ماندگار»، سرمقاله خود را به شب یلدا اختصاص داده و نوشته است: افغانستان سرزمینی‌ است با تاریخی پربار و مردم این سرزمین ریشه‌های بسیار عمیقی با گذشته باستانی‌ دارند، ریشه‌هایی که یک سرش به امروز و سر دیگرش به هزاره‌های قبل می‌رسد.

به نوشته ماندگار، به‌راستی ما فرسنگ‌ها از اصالت فرهنگی و اسلامی‌ خود دور افتاده‌ایم و امروز به‌شدت دچار بحران هویت و عصبیت قومی شده‌ایم، پس بیاییم در این شب یلدا که نماد پیروزی روشنایی بر تاریکی و پیروزی دانایی بر جهل است، نگاهی علمی و عمیق به ریشه‌های تاریخی و دینی‌مان بیندازیم، بیاییم به الهام از شب یلدا، به جنگ تمام تاریکی‌ها و کژاندیشی‌ها برویم و دروازه‌های ذهن‌مان را برای همیشه به روی هرگونه تعصب و عناد ببندیم و صادقانه همه با هم (تمام اقوام ساکن در افغانستان) با تکیه بر درخت کهن و گهربار تاریخی و اسلامی‌مان، یک‌دیگر را برادر، برابر و هم‌سرنوشت خطاب کنیم.

روزنامه «افغانستان»، در سرمقاله خود با اشاره به اینکه معاون اول ریاست‎جمهوری در پارلمان هنگام معرفی وزیران پیشنهادی تعامل و همکاری میان قوای 3گانه افغانستان را کلید پیشرفت و توسعه دانست، نوشته است: گرچه در زمان باقی ‎مانده آن‎قدر فرصت کافی وجود ندارد تا ناهماهنگی‎هایی که در گذشته وجود داشته از بین برود و به جای آن قوای 3گانه در فضای دوستی و همکاری و هماهنگی برای بهبود وضعیت کشور تلاش کنند، اما باز همین اندک هم می‎تواند سرآغاز خوبی باشد برای کشور تا تجربه‎ای جدید را داشته باشد.

روزنامه «سخن جدید»، در سرمقاله خود به بهانه این که رئیس‎جمهور آمریکا گفته که نقطه پایان جنگ افغانستان همانند عراق خواهد بود و سال 2014 نظامیان آمریکایی، پایان جنگ افغانستان را مانند عراق شاهد خواهند بود، نگاشته است: آیا منظور رئیس‎جمهور آمریکا این است که افغانستان نیز همانند عراق به میدان خونباری تبدیل خواهد شد که همه‎روزه انفجار و انتحار جان شهروندان آن را می‎گیرد و تنها در سال 2013 نزدیک به شش هزار نفر در آن کشته شدند؟

یا اینکه منظور اوباما این است که آمریکا همانند عراق، پا را از این ورطه بیرون کشیده و با توجیه اینکه مبارزه با تروریسم پایان یافته است، جشن پیروزی خود را تجلیل خواهد کرد؟

و آیا در حالی‎ که طی سالیان اخیر در عراق سالانه به طور متوسط بیش از 10 هزار نفر جان خود را از دست داده‎اند، آیا می‎‏توان خروج آمریکا را از عراق پایان جنگ دانست؟

نویسنده سرمقاله سخن جدید، یادآور شده هرگاه شباهت‌های افغانستان و عراق در موقعیت پس از خروج نظامیان آمریکایی ادامه یابد، نه تنها این مسئله برای افغانستان زیانبار خواهد بود، بلکه ناکامی آمریکا و متحدان غربی آن را در آوردن ثبات در افغانستان نیز نشان خواهد داد.

روزنامه «سروش ملت»، تیتر نخست خود را به غارت معادن افغانستان توسط عده‌ای خاص اختصاص داده و نوشته است: در طول 10 سال گذشته، هرچند اقتدار حکومت مرکزی تا حدی تامین شد، اما به این روند خاتمه داده نشد و هنوز هم منابع معادن افغانستان به صورتی خودسر از سوی افراد و گروه‎هایی استخراج می‌شوند و به صورت غیرقانونی به پاکستان و کشورهای آسیای‎مرکزی قاچاق می‎شود.

به نوشته این روزنامه، دولت نباید به افراد و گروه‎های خودسر اجازه دهد تا بیش از این معادن و داشته‎های ملی را به صورت غیرقانونی قاچاق و بهره‎برداری کنند، کوتاهی نیروهای امنیتی در جلوگیری از قاچاق آن و یا بیرون کشیدن معادن از ید افراد و گروه‎های خودسر، جز احتمال روابط شخصی و روابط فسادآلود هیچ توجیهی دیگری ندارد.

روزنامه «اطلاعات روز»، نیز یادداشت امروز خود را به استخراج خودسرانه معادن افغانستان توسط افراد صاحب نفود اختصاص داده و نوشته است: دولت افغانستان متأسفانه در چند سال گذشته نتوانسته سیاست مشخصی برای استخراج معادن طرح و تدوین کند و مکانیسم‎های عملی نظارت بر روند استخدام معادن را پیاده نماید.

این روزنامه افزوده است: دولت باید، هم در زمینه استخراج و جذب سرمایه‎گذاران بزرگ کار و تلاش کند و هم مکانیسم‎های موثر و عملی نظارتی را بر روند استخراج و جلوگیری از استخراج خودسرانه به دست گیرد.

روزنامه «انصاف»، در یادداشتی با اشاره به اظهارات اخیر مشاور امنیت ملی پاکستان که گفته است در صورتی که هند از هیچ گروه مشخصی در افغانستان حمایت نکند، پاکستان نیز پس از 2014 در امور افغانستان مداخله نخواهد کرد، آورده است: شما در هر حال در افغانستان دخالت خواهید کرد و دست از دخالت در افغانستان نخواهد کشید، مگر این که دولتمردان و مقامات افغان دچار تحول اعجازآمیزی شده و با تکیه بر دیگر همسایگان صادق، شما را کنار بزنند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول