اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از مراسم تودیع و معارفه استاندار قم

استاندار روحانی دولت روحانی در قم

طی مراسمی با حضور وزیر کشور و جمعی از مسئولان استان قم،‌حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی منش به عنوان دومین استاندار روحانی تاریخ کشور، معرفی شد.

استاندار روحانی دولت روحانی در قم

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، بالاخره تکلیف استاندار قم هم پس از کش و قوس‌های فراوان و بعد از اینکه نام چندین نفر برای تصدی این سمت بر سر زبان‌ها افتاد مشخص شد و سرانجام هیئت دولت در تصمیم برای انتخاب استاندار قم به نتیجه رسید و حجت‌الاسلام والمسلمین محمد صادق صالحی‌منش را برای این سمت برگزید.

این انتصاب در حقیقت دومین انتخاب شخصی روحانی برای نشستن بر کرسی استانداری یک استان محسوب می‌شود؛ نخستین بار دولت احمدی‌نژاد بود که حجت‌الاسلام والمسلمین موسی‌پور را استاندار قم کرد و امروز هم دولت روحانی، این جایگاه را به روحانی دیگری سپرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی‌منش دارای سوابقی طولانی در سال‌های پس از انقلاب است؛ ورود رسمی به مبارزات انقلاب از سال 56، راه اندازی و هدایت تظاهرات در قم از ابتدا تا پیروزی انقلاب اسلامی، مسئولیت پخش اعلامیه‌های امام در شرق کشور (استان‌های یزد، کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان)، تهیه و انتقال و تکثیر اعلامیه برای مشهد و راه اندازی و هدایت تظاهرات در مشهد زیر نظر آیت‌الله خامنه‌ای، توزیع کمک‌های مالی برای افراد تبعیدی در ایرانشهر، شهر بابک، بندر عباس، نائین از جانب آیات پسندیده، شهید صدوقی و شهید مطهری و عضو کمیته استقبال و حفاظت از امام تا پیروزی انقلاب از جمله سوابق سیاسی و انقلابی وی به شمار می‌روند و همچنین وی دارای سوابق مدیریتی و اجرایی مختلفی نیز بوده است.

عضویت در کمیته حفاظت از امام در قم زیر نظر آیت‌الله یزدی، عضویت در کمیته انقلاب اسلامی، فرماندهی بسیج مستضعفین قم و بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قم از سال 1359، ریاست ستاد مرکزی کمیته‌های انقلاب اسلامی کل کشور از سال 1361، جانشینی دادستان انقلاب (آقایان لاجوردی و رازینی) و جانشین دادستان عمومی تهران، مشاور فرماندهی کل کمیته انقلاب اسلامی از سال 1362، دادستان نظامی مناطق جنگی جنوب از سال 1365، تاسیس و فرماندهی سپاه حفاظت ولی امر از سال 1365 تا 1372، فرماندهی تیپ حفاظت مقام معظم رهبری از سال 1368 تا 1372، قائم مقام معاونت وزارت اطلاعات از سال 1372، مدیرکل کشورهای عربی وزارت اطلاعات از سال 1373، رئیس ستاد انتخابات وزارت اطلاعات از سال 1373 و معاونت اجتماعی بعثه مقام معظم رهبری از سال 1372 تا 1377 از جمله این سوابق هستند.

 

حاشیه‌های مراسم تودیع و معارفه

این مراسم در تالار معصومیه استانداری برگزار شد و علاوه بر وزیر کشور، شخصیت‌های دیگری همچون آیت‌الله حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور و آیت‌الله سعیدی تولیت آستان مقدس فاطمه معصومه(س) و نیز حجت‌الاسلام والمسلمین آشتیانی و امیرآبادی فراهانی نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام بنایی مشاور قوه قضائیه، دلبری شهردار قم، اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، مدیران کل ادارات، نهادها و سازمان‌های سطح استان و جمعی از مسئولان شهر و استان قم حضور داشتند.

 

امروز تالار معصومیه استانداری قم به دلیل فضای محدود و جداسازی بخشی از آن به وسیله پارتیشن با توجه به تعداد بالای مهمانان دعوت شده که اتفاقا همه آنها هم دارای کارت ورود بودند مشکل جا برای نشستن داشت به طوری که بسیاری از مهمانان دعوت شده مجبور شدند در قسمت پارتیشن‌بندی شده بنشینند و حتی در لابلای ردیف‌های از پیش تعیین شده هم صندلی قرار دادند و تعدادی از مهمانان و خبرنگاران در میان ردیف‌ها نشستند.

در ابتدای این مراسم نماهنگی شامل تصاویر استاندار سابق قم، کرم رضا پیریایی از شرکت در مراسم‌های مختلف گرفته تا کلنگ‌زنی و روبان قیچی‌کردن‌های گوناگون پخش شد و روی بنر بزرگ نصب شده بر روی سن عبارت «تقدیر و تشکر از جناب آقای پیریایی» نوشته شده بود که البته این نکته توسط خود آقای پیرایی هم مورد توجه قرار گرفت.

 

 

باید برای قم و جایگاه آن حرمت قائل بود

بعد از همه اینها حجت الاسلام والمسلمین آشتیانی، نماینده قم در مجلس به روی سن رفت تا سخنرانی کند.

وی اظهار کرد: استانداران قبلی قم حرکت‌های عمرانی و فرهنگی خوبی را در قم آغاز کردند و این مسیر همچنان ادامه دارد.

وی افزود: امیدواریم استاندار جدید قم هم ارتباط بیشتری با مراجع، حوزه علمیه و نهادها و ادارات داشته باشد و خداوند نیز راهگشای ما باشد تا تحولی که در قم شروع شده با تمام توان ادامه یابد.

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی‌منش سوابق خوب و تجربیات مفیدی در مراکز مختلف داشته است گفت: تجربیات وی در مدیریت عالی استان قم به کار خواهد آمد.

وی ادامه داد: آیات قرآن ناظر بر این حقیقت است که عده‌ای در زمین تمکن می‌یابند و زمینه خدمت را به دست می‌آورند که آنها نسبت به احیای ارزش‌های الهی اقدام می‌کنند ولی همگان چنین ویژگی‌ ندارند.

آشتیانی با اشاره به شیوه مدیریت شهید رجایی عنوان داشت: این شخصیت انقلابی به محض رسیدن به پست ریاست جمهوری دستور داد که مسئولان و مدیران و همه کارکنان به نماز جماعت در ادارات اهمیت بدهند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه افزود: شهید رجایی همواره می‌گفت من فرزند ملت و مقلد امام خمینی(ره) هستم؛ مسئولان برای انتخاب کسانی که می‌خواهند تحولی در کشور ایجاد کنند باید به معیارهای صحیح اسلامی و دینی توجه داشته باشند.

وی با بیان اینکه قم حرم اهل بیت(ع) است و مراجع عظام تقلید در این شهر سکونت دارند گفت: انقلاب اسلامی از قم شروع شده و همه این جایگاه‌ها به دلیل همان حرکتی است که در ابتدا شروع شد و نهضت اسلامی را شکل داد؛ باید برای قم ارزش قائل شد.

آشتیانی ضمن تقدیر از انتخاب استاندار جدید عنوان داشت: هیئت دولت برای انتخاب استاندار قم دقت و توجه ویژه داشته است.

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر حرمت قائل شدن برای قم و حوزه‌های علمیه و مراجع تقلید از سوی تمام مسئولان و مدیران خاطرنشان کرد: مراجع تقلید ما محل مراجعه مردم برای همه کارها هستند و آنچه آنها برای تمام کشور مصلحت می‌دانند باید مورد توجه مسئولان باشد.

 

آخرین سخنرانی پیرایی 

کرم رضا پیریایی هم برای آخرین بار در کسوت استاندار قم سخنرانی کرد و اظهار داشت: هیچ کس از قم خداحافظی نمی‌کند زیرا قم ملجأ و پناهگاه ماست و مسئولان هم پس از اتمام دوره خدمت با این شهر ارتباط خواهند داشت.

وی افزود: قدردانی و ارزش‌گذاری از مباحثی است که خدمات گذشته و آینده را تعریف می‌کند؛ معتقدیم در قم برای اینکه سرعت بیشتری به امور ببخشیم باید نقشه راه داشته باشیم.

استاندار سابق قم با بیان اینکه طرح آمایش سرزمینی اهمیت فراوانی در مدیریت دارد عنوان داشت: در حال حاضر 28 جلد شامل اوضاع مختلف قم در همه سطوح و زمینه‌ها در قالب طرح آمایش سرزمینی تهیه شده است.

وی ادامه داد: می‌توانیم ادعا کنیم نقشه راه و فاز نخست طرح آمایش سرزمینی را اجرا کرده و به آینده‌نگاری بپردازیم به این ترتیب که برای پنج سال آینده و بیشتر از آن مقصد و راه تعریف کنیم.

پیریایی با بیان اینکه طی هشت سال گذشته اقدامات فراوانی در کشور انجام شده است گفت: به استاندار جدید قم، حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی‌منش تبریک می‌گویم و عقیده دارم که کار وی سخت‌تر از دوره‌های گذشته خواهد بود.

استاندار قم افزود: از زمان انتخاب استاندار جدید قم، حجت‌الاسلام صالحی‌منش در صدر اخبار بود و من از هیئت دولت، صدا و سیما و سایر مسئولان تشکر می‌کنم.

وی با بیان اینکه حضور یک سال و نیم در قم را افتخاری بزرگ برای خود می‌دانم عنوان داشت: آقایان محتاج، ناظمی اردکانی و موسی‌پور به عنوان استانداران قبلی قم در مسیری مشخص کارهایی انجام دادند که همه آنها را مدیون امام امت، رهبر معظم انقلاب و خون شهدا هستیم.

پیریایی با بیان اینکه بالاترین و بهترین تعریف این است که مسئولی بگوید سرباز رهبری است گفت: برای اینکه ارزش‌ها را به اثبات برسانیم باید کارآمدی خود را نشان دهیم؛ آنچه تاکنون صورت گرفته خوب است ولی باید همچنان تقویت شود و ادامه یابد؛ به عنوان یک شهروند می‌گویم که باید این مسیر با قدرتی بیش از گذشته پیموده شود.

استاندار سابق قم انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قم را جزو بزرگ‌ترین پروژه‌های عمرانی به منظور آبادانی قم دانست و تصریح کرد: تفکر خدمت به قم و شیرین‌ شدن آب از زمان آیت‌الله العظمی بروجردی وجود داشته و استاندار جدید قم هم به یقین پیگیر موضوعاتی این چنینی خواهد بود.

وی با بیان اینکه نباید به نفی خدمات گذشته پرداخت گفت: طرح‌های مهر ماندگار نیز در این دولت ادامه می‌یابند و در قم نیز طرح تبدیل جاده قم ـ گرمسار به آزادراه و نیز آزادراه حرم تا حرم باید با جدیت پیگیری شود.

پیریایی تاکید کرد: تنگناها وجود دارند ولی با تدبیر قابل رفع هستند به این ترتیب که باید با اولویت‌بندی، تدبیر و امید را تحقق بخشید.

استاندار سابق قم با اشاره به طرح مترو در قم بیان داشت: به رئیس مجلس گفتم وقتی کارهای قبلی را بررسی می‌کنیم می‌بینیم بعضی از کارها نیازمند تصدی‌گری ملی هستند زیرا اگر در پروژه‌ای مثل مترو وقفه‌ای در کار ایجاد کنیم هر آنچه صورت گرفته هم بی‌نتیجه خواهد شد.

وی با بیان اینکه انتخاب نماینده قم به عنوان رئیس مجلس افتخار و فرصتی بزرگ است گفت: باید از این فرصت به خوبی و برای عمران فیزیکی و فرهنگی قم استفاده کرد.

 

وزیر کشور: هیچ زمانی به آمریکا اعتماد نداشته‌ و نداریم

عبدالرضا رحمانی فضلی هم پس از این دو به سخنرانی پرداخت و با بیان اینکه نگاه دولت به استان قم نگاه صرف به یک استان نیست اظهار کرد: قم دارای جایگاهی بین المللی بوده و مرکز صدور اندیشه‌های ناب اسلامی است.

وی افزود: امروز همه نگاه‌های جهانی به قم معطوف است و باید این استان را به عنوان الگو به کشور و دنیا معرفی کنیم.

وزیر کشور در ادامه با اشاره به اینکه شخص رئیس جمهور به گفتمان عدالت اعتقاد کامل دارد بیان کرد: ایشان در معرفی هر 30 استاندار پس از رای گیری نخستین مسئله‌ای که مورد تاکید قرار می‌دادند مسئله اعتدال بود.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه دشمنان در انتخابات به دنبال این بودند که آشوب‌های عمومی را بر مبنای مسائل سیاسی و اقتصادی دامن بزنند تصریح کرد: به لطف خدا شاهد برگزاری انتخاباتی آرام، قانونی با نتیجه مطلوب بودیم و بعد از انتخابات نیز احقاق حق از طرق مختلف حاکم بر روابط بین‌الملل دنبال شد.

 

موافق شعار مرگ بر آمریکا در 13 آبان بودم

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه به عنوان وزیر کشور موافق سر دادن شعار مرگ بر آمریکا در 13 آبان بودم بیان کرد: در 13 آبان پاسخ محکمی به غربی‌ها داده شد و بعد از آن روز شاهد چرخش آنها در نوع روابطشان با ایران بودیم.

وی با اشاره به مذاکرات صورت گرفته بین ایران و غرب و افت‌ و خیزهای مطرح شده تصریح کرد: ما هیچ زمانی به آمریکا اعتماد نداشته و نداریم و آنها را باور نکرده و فریب ایشان را نمی‌خوریم.

وزیر کشور تاکید کرد: در نظام بین‌الملل بنای ما بر احقاق حق است و با درایت و بصیرت در مسیری که در پیش گرفته‌ایم حرکت خواهیم کرد.

 

عدالت، توسعه و امنیت اولویت‌های مدیریت در قم هستند

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد صادق صالحی‌منش، استاندار قم هم سخنران پایان این مراسم بود. وی اظهار کرد: از تلاش‌ها و خدماتی که تاکنون توسط استانداران گذشته به ویژه آقایان محتاج و پیریایی صورت گفته کمال تشکر را دارم و از خداوند توفیقات روزافزون آنها را خواستارم.

وی افزود: استاندار مجری سیاست‌های کلی نظام بر اساس قانون اساسی، فرامین رهبر و دستورات رئیس جمهور است و وظیفه دارد در حد امکانات نهایت تلاش خود را در راستای تکالیف محوله مبذول دارد.

استاندار قم با بیان اینکه عدالت یکی از اولویت‌های استانداران در انجام وظایفشان است گفت: سلمان فارسی از رسول گرامی اسلام(ص) نقل کرده است که فرمودند «هر کس بر مردم فرمانروایی کند ولی عدالت نداشته باشد خداوند را خشمناک و غضبناک ملاقات خواهد کرد».

وی ادامه داد: توسعه و پیشرفت همه جانبه استان یکی دیگر از اولویت‌هاست؛ با وجود تلاش‌های استانداران گذشته در راه توسعه و پیشرفت قم باید گام‌های بلندی برداشته شود و مراد از این رشد، توسعه همه‌جانبه فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است.

صالحی‌منش با بیان اینکه توجه ویژه به توسعه همه جانبه حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع) و مسجد مقدس جمکران اهمیت دارد گفت: تهیه تسهیلات و امکانات برای زائران ضروری است؛ امام موسی کاظم(ع) می‌فرمایند قم آشیانه آل محمد(ص) و جایگاه پیروان آنان است به همین دلیل باید چنانچه شایسته آن است آباد یابد و توسعه یابد.

استاندار قم امنیت همه جانبه در همه حوزه‌ها را مورد توجه قرار داد و افزود: مسئولان امنیتی باید تلاش کنند که مردم از هر حیث احساس آرامش کنند و از نظر سلامت نیز باید زمینه‌های لازم برای به حداقل رساندن آسیب‌ها و بیماری‌ها را فراهم کنند و از سوی دیگر مسئولان تربیت بدنی باید تمام تلاش خود را در راستای توسعه ورزش و پر کردن اوقات فراغت جوانان به کار گیرند.

وی خاطرنشان کرد: مسئولان استان موظف هستند به سیاست‌های دولت تدبیر و امید توجه ویژه داشته و وظایف محوله را در کمترین زمان ممکن انجام دهند تا رضایت مردم حاصل شود؛ توجه به مسائل معیشتی مردم به خصوص قشر کم درآمد هم اهمیت فراوانی دارد.

 

صالحی‌منش با تاکید بر اصلاح چهره شهر قم مطابق با اسلام ناب محمدی(ص) گفت: این امر باید آنچنان باشد که معروف مشهور و منکر زائل گردد.

استاندار قم بیان داشت: اعتدال و عقلانیت در همه عرصه‌ها باید حاکم شود تا همه در فضایی آرام و صمیمی و به دور از تنش‌ها و جنجال‌ها، مبانی فکری خویش را بر جامعه عرضه بدارند.

وی افزود: ملاک من برای انتخاب و انتصاب مسئولان استان، تقوا، تخصص، کارآمدی و اعتماد به اصل ولایت فقیه و نیز مشی دولت تدبیر و امید و علاوه بر این عمل به قوانین و مقررات است.

صالحی‌منش با بیان اینکه پس از استمداد از حضرت حق و درخواست عنایت از امام عصر(عج) گفت: تنها از درگاه لطف الهی درخواست مدد دارم و از تمام کسانی که در این مراسم حضور یافته‌اند تشکر و قدردانی می‌کنم.

انتهای پیام/78004/ش40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول