اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رونمایی از کتاب چهل منزل با حسین (ع)

رنجبران: هدف اصلی کتاب «چهل منزل با امام حسین (ع)» بیان مقاتل رایج در ایران است

مولف کتاب «چهل منزل با حسین(ع)» گفت: هدف اصلی من برای تالیف این کتاب بیان مقاتلی بود که در ایران رایج است.

رنجبران: هدف اصلی کتاب «چهل منزل با امام حسین (ع)» بیان مقاتل رایج در ایران است

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، عصر امروز در آستانه اربعین حسینی آیین رونمایی از کتاب چهل منزل با حسین علیه‌السلام (مقتل) با حضور محمد رنجبران و مدیران مراکز فرهنگی _ هنری منطقه 20 در کتابخانه شیخ صدوق (ره) برگزار شد.

حجت‌الاسلام رنجبران در ارتباط با کتاب چهل منزل با حسین علیه‌السلام (مقتل) بیان کرد: در این کتاب 40 مقتل با موضوعات خاص و کاربردی درباره عاشورا و بر اساس آن‌چه در مجالس روضه‌خوانی ایام محرم رایج است و البته نسبت به موقعیت مکانی و زمانی ما گزینش شده‌اند.

وی با اشاره به کتاب چهل منزل با حسین علیه‌السلام (مقتل) ادامه داد:‌ مقاتل آورده شده در کتاب همچنین بر اساس مقاتلی که در کشورمان وجود دارد، گزینش شده‌اند زیرا مقاتل زیادی در کشورهای عربی نیز وجود دارند و در مجالس روضه‌خوانی خوانده می‌شوند، اما هدف من، بیان مقاتلی بود که در ایران رایج است.

رنجبران با اشاره به اینکه برخی  مقاتلی که در گذشته در مجالس خوانده می‌شدند، امروز تغییراتی پیدا کرده‌اند، افزود: به‌طور مثال، در گذشته در بیشتر مجالس مقتل «طفلان مسلم بن عقیل» خوانده می‌شد اما امروزه بیشتر مقتل «مسلم بن عقیل» خوانده می‌شود و مقتل طفلان مسلم کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. بنابراین، در کتاب نیز بیشتر مقاتلی که امروز رایج‌ترند، آورده شده‌اند.

وی با توجه به اینکه چرا مقاتل خاصی در یک برهه زمانی بیشتر رواج می‌یابد؟ بیان کرد: شاید دلیل چندان خاصی برای آن نتوان یافت و به نظر می‌آید بیشتر به ذائقه و سلایق افراد برمی‌گردد.

رنجبران افزود: به‌طور مثال پیش از این، در شب دوم محرم مقتل حرّ خوانده می‌شد اما امروزه بیشتر مقتل ورود به کربلا خوانده می‌شود. بنابراین، برخی از مقتل‌ها اکنون بین مردم بیشتر رواج یافته‌اند.

 

رنجبران در بخش دیگری از سخنانش درباره اینکه از چه منابعی برای نگارش کتاب بهره گرفته است، گفت: مبنای اصلی این کار بر اساس تحقیق کتابخانه‌ای است و من برای نگارش کتاب منابع معتبر تا قرن هفتم را بررسی کرده‌ام.

این کارشناس دینی همچنین درباره نقطه تمایز این اثر با دیگر مکتوباتی که با موضوع مقتل نگاشته شده‌اند، اظهار کرد: متقن بودن این اثر وجه تمایز آن با دیگر آثار این حوزه است.

مولف کتاب «چهل منزل با حسین(ع)» با اشاره به مقتل «حضرت علی‌اصغر(ع)» در کتاب گفت: به طور مثال، برخلاف آنچه گفته می‌شود که امام بزرگوار از دشمن برای کودکش طلب آب کرد، این طور نبوده و بر اساس منابع معتبر امام حسین(ع) طلب آب نکرده‌است. طلب آب کردن امام حسین(ع) از دشمن به‌دور از مناعت طبع امام(ع) است. سبعیت دشمنان ایشان هم از قبل مشخص بوده‌ است زیرا پیش از این ماجرا نیز دشمن آب را روی امام(ع) و یارانش بسته بود. بنابراین، این شائبه نیز که گفته می‌شود امام برای نشان دادن سبعیت دشمن چنین کاری کرده، اشتباه است.

رنجبران در پایان با اشاره به مخاطبان اصلی کتاب تصریح کرد: این کتاب برای خطبا و روضه‌خوان‌ها نوشته شده است. با این وجود، مخاطب عام هم می‌تواند از کتاب استفاده کند.

رویداد کربلا یک مصیبت به تمام معنا بود

علیرضا محمودی، مدیر کتابخانه شیخ صدوق (ره) در ارتباط با برگزاری این مراسم ذکر کرد: رویداد کربلا یک مصیبت به تمام معنا بود، مصیبتی برای اهالی آسمان و زمین؛ مصیبتی که در نوع خود بی‌مانند بود و لذا در اخبار هم آمده است که فرشتگان و انبیاء همه برای آن حضرت مجلس سوگواری برپا کردند و گریستند.

محمودی ادامه داد: بنابراین شیعه حق داشت که تلاش کند یاد و خاطره این رویداد را حفظ کند و علاوه بر همراهی با انبیا و فرشتگان الهی در سوگواری برای حسین (ع) آن را به عنوان یک درس، یک عبرت، یک حادثه مهم که عمق دنائت و پستی امویان و هواداران آن‌ها را نشان می‌دهد، حفظ کند.

وی در پایان ذکر کرد: اگر تاثیر این معارف در جامعه اسلامی به‌ویژه شیعی هم در نظر گرفته شده و بر آن افزوده شود، به راحتی معارف حسینی می‌تواند به عنوان یک گرایش علمی مهم در حوزه تاریخ‌نگاری اسلامی طرح شده و مراکز دانشگاهی در بخش تاریخ قسمتی را به تربیت محققان و تولید دانش در این زمینه اختصاص دهند.

در پایان مراسم مدیران مراکز فرهنگی هنری منطقه 20 و حجت‌الاسلام دکتر رنجبران از این اثر رونمایی کردند و به حجت‌الاسلام رنجبران لوح تقدیری اهدا شد.

کتاب «چهل منزل با حسین(ع)» گزیده 40 مقتل است که با شمارگان شش هزار نسخه، در 281 صفحه و به قیمت یکصد و 50 هزار ریال از سوی مجتمع فرهنگی عاشورا منتشر شده‌ است.

انتهای پیام/2462/ک40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول