اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین‌بار در کشور

تشخیص نوع گوشت با استفاده از آزمایشات ژنومی امکان‌پذیر شد

برای نخستین‌بار در کشور امکان تشخیص نوع گوشت با استفاده از تکنیک‌های بررسی آنالیز ژنومی DNA در آزمایشگاه ملی تخصصی کنترل کیفی مواد غذایی اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی فراهم شد.

تشخیص نوع گوشت با استفاده از آزمایشات ژنومی امکان‌پذیر شد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی دامپزشکی خراسان رضوی، رئیس آزمایشگاه ملی تخصصی کنترل کیفی مواد غذایی دامپزشکی استان در این زمینه اظهار کرد: محققان و متخصصان آزمایشگاه این اداره‌کل موفق به ابداع روشی شدند که طی آن امکان تشخیص تفریقی گوشت گاومیش از گوشت گاو با استفاده از روش جدید آزمایشات ژنومی امکان‌پذیر شد.

محمدحسین ناظم‌شیرازی گفت: گوشت گاومیش به عنوان نهمین گوشتی است که به روش فوق، شناسایی آن امکان‌پذیر شده تا پیش از این، امکان شناسایی نوع گوشت گاو، گوسفند، بز، خوک، الاغ، مرغ، بوقلمون و شترمرغ به وسیله روش فوق امکان‌پذیر شده است.

وی اظهار کرد: تشخیص گوشت گاومیش از گوشت گاو به روش ماکروسکوپی و با چشم معمولی بسیار دشوار بوده و نیاز به انجام آزمایش‌های مولکولی بر روی نمونه است.

این مسئول تصریح کرد: با توجه به اینکه گوشت گاومیش وارداتی فقط باید مصرف صنعتی داشته باشد و جزو محصولات وارداتی است که امکان سودجویی و بروز برخی تخلفات در عرضه آن به جای گوشت گاو وجود دارد، روش فوق، عامل مهمی در جلوگیری از این موضوع است.

وی با اشاره به بومی بودن 100 درصدی این روش خاطرنشان کرد: تا پیش از این، برای بررسی چنین مواردی، نیاز به کیت‌های خارجی داشتیم، ولی با توجه به دستیابی به امکان جدید، استان و کشور به طور کامل از خرید کیت‌های خارجی بی‌نیاز شده است.

ناظم‌شیرازی تصریح کرد: با توجه به توانمندی‌های موجود، مجموعه آزمایشگاه دامپزشکی استان، آمادگی کامل برای صدور دانش فنی این دستاورد و سایر فعالیت‌های تشخیص بیماری‌ها را به دیگر استان‌ها و کشورهای منطقه داراست.

انتهای پیام/2202/ز/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول