اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در 9 ماه گذشته صورت گرفت

باسواد شدن 4500 نفر در استان قم

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش قم از سوادآموزی 4 هزار و 500 نفر طی 9 ماه گذشته خبر داد.

باسواد شدن 4500 نفر در استان قم

محمدرضا قاسمی‌نیا امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به فعالیت نهضت سوادآموزی در سه دوره اظهار داشت: دوره اول سوادآموزی ویژه افراد بی‌سواد بوده که سوادآموزان با گذراندن 400 ساعت آموزش مدرکی معادل سوم ابتدایی دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه دوره‌های سوادآموزی از الویت‌های فعالیت نهضت سوادآموزی برای به صفر رساندن بی‌سوادی است، افزود: در استان قم طی 9 ماه سال‌جاری 971 نفر برای سوادآموزی ثبت‌نام کرده‌اند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش قم گفت: مرحله دوم دوره انتقال نام دارد که ویژه افراد کم‌سوادی است که تمایل به ادامه تحصیل دارند.

قاسمی‌نیا تصریح کرد: افراد ثبت‌نام شده در دوره انتقال با گذراندن 600 ساعت آموزش، مدرک پایان دوره انتقال معادل دوره ششم ابتدایی دریافت می‌کنند.

به گفته معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش قم، یک‌هزار و 853 نفر در دوره انتقال مشغول به تحصیل هستند.

وی سومین دوره نهضت سواد‌آموزی را دوره تحکیم نامید و گفت: این دوره ویژه افراد کم‌سواد و غیرمحصل است که برای جلوگیری از بازگشت بی‌سوادی برگزار می‌شود و این دوره شامل 200 ساعت آموزش است.

قاسمی‌نیا عنوان کرد: در 9 ماهه سال‌جاری یک‌هزار و 186 نفر در دوره تحکیم مشغول یادگیری دروس هستند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش قم در خصوص سواد‌آموزی اتباع غیرایرانی گفت: از باب نوع دوستی برای اتباع غیر‌ایرانی که اقامت مجاز در کشور ما دارند دوره سوادآموزی و انتقال برگزار می‌شود.

قاسمی‌نیا افزود: 500 نفر از اتباع غیرایرانی در 9 ماهه نخست سال‌جاری از آموزش‌های نهضت سوادآموزی استفاده کرده‌اند.

وی از فعالیت مشارکتی و بین بخشی نهضت سواد‌آموزی با دستگاه‌های اجرایی استان خبر داد و گفت: کمیته امداد امام خمینی(ره)، اداره کل زندان‌ها، اداره کل بهزیستی، کمیساری عالی پناهندگان، ستاد اقامه نماز، شورای مبارزه با مواد مخدر، معاونت تبلیغ حوزه علمیه و کانون فرهنگی هنری مساجد برخی از دستگاه‌هایی هستند که نهضت سوادآموزی با آن‌ها فعالیت مشترک دارد.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش قم ادامه داد: این اداره در بخش تشویق بی‌سوادان برای یادگیری و آموزش به مددجویان زیرپوشش فعالیت خوبی داشته است.

گفتنی است، براساس برنامه توسعه پنجم تا سال 1394 بی‌سوادی در گروه سنی 10 تا 49 سال باید به صفر برسد.

نهضت سوادآموزی نهادی دولتی است که در سال 1358 به فرمان امام خمینی (ره) برای آموزش خواندن و نوشتن به کسانی که دسترسی به مدرسه نداشتند، تاسیس شد و نهضت سوادآموزی بعد از تاسیس توانست افراد زیادی از جامعه را که از نعمت سواد محروم بودند باسواد کند و نرخ سوادآموزی را از 5,47 درصد در سال 1355 به 85 درصد در سال 1380 افزایش دهد.

انتهای پیام/2258/م30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول