اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر انجمن کارگزاران روابط عمومی استان گلستان:

مدیران موفق را با روابط عمومی‎هایشان می‎سنجند

دبیر انجمن کارگزاران روابط عمومی استان گلستان گفت: در جوامع پیشرفته، موفقیت مدیران را در عرصه اجرایی، با میزان توفیق و توانمندی مجموعه روابط عمومی آن سازمان محک می‎زنند.

مدیران موفق را با روابط عمومی‎هایشان می‎سنجند

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، سیدعلیرضا حسینی ظهر امروز در نشست هم‎اندیشی هنر هشتم که با حضور علاقه‎مندان عرصه روابط عمومی در گرگان برگزار شد، اظهار داشت: در دنیا مفهوم روابط عمومی دچار دگرگونی‎های بسیاری شده، اما ما هنوز به آن به عنوان حرفه غیرضروری نگاه می‎کنیم.

وی با اشاره به کاستی بارز دولت یازدهم در عرصه اطلاع‎رسانی خاطر‎نشان کرد: دولت می‎تواند این نقص را در تقویت و قدرت‎بخشی به روابط عمومی‎ها جبران کند.

حسینی ادامه داد: توجه به روابط عمومی عین تدبیر است و باید شرایطی مهیا کرد که برای این مجموعه تعاریف تازه‎ای از نقش‎آفرینی تعریف شود.

به گفته وی؛ نگاه بخشنامه‎ای به روابط عمومی و تعریف چند وظیفه خاص و محدود برای این حوزه نشان می‎دهد که تنظیم‎کنندگان آن، با اصحاب متخصص این بخش همفکری نکرده‎اند.

عضو هیئت مدیره انجمن کارگزاران روابط عمومی استان گلستان ادامه داد: باور به روابط عمومی نباید یک اعتقاد صوری باشد، بدون شک این نگاه آسیب‎زا،  آفتی است که خیلی از دستگاه‎های اجرایی کشور و به ویژه استان به آن مبتلا هستند.

اعتقاد به روابط عمومی نباید صوری باشد

حسینی اضافه کرد: طی این چند سال جایگاه ارتباطات رسانه‎ای در مجموعه روابط‎عمومی‎ها پررنگ‎تر شده اما این توجه نیز هوشمندانه نبوده و بعد از مدتی نیز به دلیل نداشتن هدف، نقش رسانه‎ها در برخی حوزه‎های اجرایی مختل شده است.

وی با اشاره به توجه مناسب حوزه‎های علمی کشور به موضوع روابط عمومی افزود: هنر هشتم در بخش دانشگاهی رشد خوبی داشته است اما این واقعیت را نباید از یاد برد که اساتید این حوزه عموما تجربه کاری ندارند یا در محیط کاری خود افراد موفقی نبوده‎اند.

حسینی تصریح کرد: اشتباه مصطلح مرسوم در ادارات دولتی و حتی بخش خصوصی آن است که این حوزه به دلیل ناآگاهی، تنها به بخش‎هایی از وظیفه‎مندی خود می‎پردازد، در حالی که گستره فعالیت‎های این بخش زمانی موثر و نافذ است که اجرای همه اجزای آن مورد تاکید قرار گیرد.

وی روابط عمومی را روح و پیکره یک سازمان اجرایی توصیف کرد و ادامه داد: گستره روابط عمومی، شامل همه بخش‎های یک سازمان است و نباید آن را تنها به دفتر یک مدیر محدود کرد.

مدیران قدرتمند روابط عمومی دغدغه‎های یک سازمان را کاهش دهند

دبیر انجمن کارگزاران روابط عمومی استان گلستان خاطرنشان کرد: وقتی وظایف روابط عمومی را در یک سازمان، دیگر بخش‎های آن سازمان انجام دهند، باید بگوییم این روابط عمومی کم کاری کرده یا ضعیف است.

به گفته حسینی؛ بی توجهی به روابط عمومی و سهل شمردن وظایف آن توسط یک مدیر، بی‎توجهی به افکار عمومی و همه توانمندهای یک مجموعه اجرایی است. مدیران قدرتمند روابط عمومی، مشاور، همراه و سخنگوی یک سازمان به شمار می‎روند و می‎توانند دغدغه‎های یک سازمان را کاهش دهند.

حسینی یادآور شد: مدیران ضعیف در حوزه روابط عمومی از عوامل اصلی و مهم توسعه‎نیافتگی این بخش در سازمان‎ها و حتی جامعه محسوب می‎شوند.

وی اذعان داشت: اینکه روابط عمومی‎ها دنبال مدیر باشند و بدوند، یعنی یک جای کار می‎لنگد، در یک فضای منطقی و طبیعی این مدیران هستند که باید به دنبال روابط عمومی باشند و این روابط عمومی‎ها هستند که باید با انتقال واقعیت فضای جامعه و محیط اداری به رئیس یک سازمان، با نگاهی رو به جلو، فضای آینده کاری مجموعه را ترسیم کنند.

عضو هیئت موسس انجمن کارگزاران روابط عمومی استان گلستان افزود: نه تنها در عرصه روابط عمومی بلکه در تمامی عرصه‎های مدیریتی، این مدیران هستند که باید به نام یک دستگاه اعتبار بخشند نه اینکه همیشه اعتبار و برند یک سازمان را به خود بچسبانند، تا معتبر شوند.

حسینی متذکر شد: روابط عمومی باید ببیند، فکر کند، ایده بدهد، خود را به سیستم تحمیل کند، تا بتواند توانمندی یک مجموعه را افزایش دهد.

بی‎تفاوتی به افکار عمومی به سازمان لطمه می‎زند

وی با اشاره به نحوه ارتباط روابط عمومی‌ها با رسانه‎ها اظهار داشت: بی‎تفاوتی به افکار عمومی، انتقادات و مطالب منتشر شده در رسانه‎ها، ممکن است به اعتبار یک سازمان در جامعه لطمه بزند.

حسینی تاکید کرد: اگرچه توصیه می‎شود، یک روابط عمومی نباید دائم مترصد پاسخ دادن به انتقادات جراید و مطبوعات باشد، اما اصل باید اعتماد و تعامل با رسانه‎ها باشد. نشست‎های تخصصی دوجانبه با رسانه‎ها می‎تواند در رفع ابهامات و تردیدهای ایجاد شده در مورد یک سازمان موثر باشد.

عضو هیئت مدیره انجمن کارگزاران روابط عمومی استان گلستان روابط عمومی یک سازمان باید بداند که رسانه‎ها نه تهدید هستند و نه بدهکار هیچ نهاد و فردی، بلکه بر اساس وظیفه ذاتی خود قلم‎فرسایی می‎کنند و اگر انتقاد نادرستی هم انجام بگیرد بهترین کارشان سعه صدر و پاسخ منطقی است.

حسینی اضافه کرد: مهمترین خاصیت رسانه‎ها دولتی نبودن آنها است، وابسته کردن رسانه‎ها به دولت ممکن است برای یک دستگاه اجرایی موقتا نتیجه خوبی به همراه داشته باشد اما در درازمدت به جایگاه آن سازمان و رسانه‎ها لطمه می‎زند. بگذارید رسانه‎ها وظیفه‎شان را انجام دهند و روابط عمومی هم براساس وظایف خود عمل کند.

به گفته حسینی، روابط عمومی‌ها با اطلاع‎رسانی به موقع و صحیح، مانع از ایجاد شبهه، دامن زدن به شایعات، اخبار نادرست و حتی جعلی شوند.

بر اساس این گزارش، در ادامه این جلسه حاضران نیز به بیان نظرات خود در حوزه‎ مباحث طرح شده پرداختند.

انجمن کارگزاران روابط عمومی استان گلستان، اولین تشکل تخصصی غیردولتی روابط عمومی در استان است که در 1383 به همت جمعی از متخصصین و مدیران وقت این حوزه در استان تاسیس شد.

انتهای پیام/83002/خ40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول