اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل ثبت احوال استان خراسان‌رضوی خبر داد

کاهش 7 درصدی نرخ ازدواج در خراسان‌رضوی

مدیرکل ثبت احوال استان خراسان‌رضوی با اشاره به آمار ازدواج در 8 ماه گذشته امسال گفت: در این مدت 49 هزار و 567 واقعه ازدواج در استان ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 7.1 درصد کاهش یافته است.

کاهش 7 درصدی نرخ ازدواج در خراسان‌رضوی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، سید‌حسین نیری ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت آغاز هفته ثبت احوال در محل این اداره‌کل برگزار شد با تشریح ویژه‌برنامه‌های این هفته در خراسان رضوی اظهار کرد: هفته ثبت احوال در سال جاری از یکم دی‌ماه آغاز می‌شود و به مدت هفت روز ادامه داد.

وی با بیان اینکه در هفته ثبت احوال برنامه‌های متعددی برای هر روز در سطح استان پیش‌بینی شده است، ادامه داد: ثبت احوال و فرهنگ‌سازی، ثبت احوال و اسکان اسناد هویتی، ثبت احوال و کارت هوشمند ملی، ثبت احوال و تولید و انتشار آمار جمعیتی از جمله عناوینی بوده که به روزهای این هفته در سال جاری اختصاص داده شده است.

مدیرکل ثبت احوال استان خراسان رضوی از آغاز مرحله درخواست کارت هوشمند ملی در استان تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: درخواست کارت هوشمند ملی دارای سه مرحله درخواست از طریق وب‌سایت مخصوص با سامانه جدید و مرحله دوم تکمیل ثبت‌نام با ارائه مشخصات کامل ثبت‌‌نام ‌کننده و مرحله سوم تکمیل ثبت‌نام است که از طریق بخش غیردولتی صورت می‌گیرد و امیدواریم در صورت امکان در این هفته نخستین دفتر پیشخوان برای شروع درخواست کارت ملی هوشمند فعال شود.

وی در ادامه با ارائه آمار نرخ رشد طبیعی در 8 ماه گذشته ادامه داد: میزان خام ولادت شهرستان مشهد در این مدت برابر با 21.3 و نرخ خام وفات نیز 4.3 بوده؛ بنابراین براساس این دو نرخ، نرخ رشد طبیعی استان 1.7 است.

نیری با بیان اینکه در هشت ماه گذشته 94 هزار و 132 نفر در استان متولد شده‌اند، ادامه داد: از تعداد کل متولدین در این مدت، 48 هزار و 272 نوزاد پسر و 45 هزار و 840 نوزاد دختر بوده‌اند؛ بنابراین نسبت جنسی در بدو تولد برابر با 105.3 بوده یعنی به ازای هر 100 دختر 105.3 پسر متولد شده است.

وی همچنین با اشاره به آمار وفات در استان خراسان رضوی در هشت ماه گذشته افزود: در این مدت 18 هزار و 941 واقعه فوت ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 1.6 درصد رشد داشته است.

مدیرکل ثبت احوال استان خراسان رضوی با بیان اینکه از تعداد کل متوفیات 10 هزار و 653 فوت مربوط به مردان و 8 هزار و 288 فوت مربوط به زنان بوده است، ادامه داد: نسبت جنسی وفات در این آمار 128.5 بوده یعنی به ازای هر 100 زن 128.5 فوت مربوط به مردان بوده است.

نیری با اشاره به آمار ازدواج در هشت ماه گذشته افزود: در این مدت 49 هزار و 567 واقعه ازدواج ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 7.1 درصد کاهش یافته است.

مدیرکل ثبت احوال استان خراسان رضوی ادامه داد: از تعداد کل ازدواج‌ها 36 هزار و 775 مورد مربوط به مناطق شهری برابر با 74.2 درصد و 12 هزار و 792 مورد مربوط به مناطق روستایی برابر با 28.5 درصد است.

وی با بیان اینکه بیشترین درصد ازدواج‌ها مربوط به زوجینی است که همسن هستند و سپس زوجینی که اختلافات سنی بین 3 و 4 سال دارند، افزود: میانگین سن ازدواج مردان 26 سال و زنان 22 سال است.

نیری با اشاره به آمار طلاق در استان در سال جاری تصریح کرد: در 8 ماه گذشته 11 هزار و 160 واقعه طلاق ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 13.3 درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه نسبت ازدواج به طلاق در استان در 8 ماه گذشته برابر با 4.4 است، افزود: میانگین سن طلاق برای مردان 33.5 سال و برای زنان 28.8 سال است.

نیری گفت: از 11 هزار و 160 واقعه طلاق، 9 هزار و 540 مورد و به عبارتی 85.5 درصد مربوط به مناطق شهری و یک‌هزار و 620 مورد یعنی 14.5 درصد مربوط به مناطق روستایی است.

وی ادامه داد: در مورد طلاق نیز ملاک میزان شهری و روستایی مکان سکونت زوج است.

نیری تاکید کرد: همچنین از 11 هزار و 160 مورد طلاق 31.8 درصد آن مربوط به طلاق‌های دوران عقد است.

وی همچنین با اشاره به فراوانی انتخاب نام‌ در 8 ماه گذشته در خراسان رضوی گفت: بیشترین نام دختر فاطمه، زهرا، نازنین زهرا، زینب و یسنا بوده و بیشترین انتخاب نام پسر در استان امیرعلی، ابوالفضل، امیرحسین، محمد طاها و علی است.

انتهای پیام/2202/ز40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول