اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی آذربایجان‌شرقی:

محصولات کشاورزی، صاحب نشان استاندارد «ایران‌گپ» می‌شوند

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی گفت: با همکاری این سازمان و سازمان استاندارد کشور، محصولات کشاورزی صاحب استاندارد ایران‌گپ می‌شوند.

محصولات کشاورزی، صاحب نشان استاندارد «ایران‌گپ» می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، اکبر فتحی ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: برای اجرای طرح جامع مهندسی فرآیند تولیدات کشاورزی سه پروژه استقرار شبکه شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی، تدوین ضوابط و استانداردهای فرایند تولید و ایجاد وبگاه کشاورزی از طرف سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه برای تولید محصول سالم و حفظ امنیت غذایی، استاندارد تشویقی" ایران‌گپ" بر اساس پروژه جهانی گلوبال‌گپ در کشور تدوین شده است، خاطر نشان کرد: واحدهای تولیدی که تحت پوشش شبکه‌های فنی و مهندسی قرار گرفته‌اند، محصولات آنها طی دوره رشد مورد پایش قرار می‌گیرد و پس از آن شرکت‌های بازرسی تحت نظر سازمان استاندارد گواهینامه سلامت به محصولات ارائه می‌کنند.

فتحی با بیان اینکه محصولات تولیدی این واحدها از نظر میزان سموم، کودهای شیمیایی و سایر باقیمانده‌ها در حداقل ممکن بوده و ضمن سلامت مصرف‌کنندگان محیط زیست را نیز مصون نگه می‌دارد تصریح کرد: این طرح در راستای توسعه کشاورزی، تولید سالم با تأکید بر منابع پایه اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه طی تفاهمنامه امضاءشده سازمان نظام مهندسی کشاورزی با سازمان ملی استاندارد ایران، 50 استاندارد "ایران‌گپ" تدوین شده که 20 استاندارد در کمیته ملی به تصویب رسیده و مابقی نیز در دستور کار است افزود: 189 استاندارد جدید در بخش کشاورزی و زیربخش‌های دام، طیور، آبزیان و… پیشنهاد شده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، با بیان اینکه توجه روز افزون به اهمیت مسائل زیست محیطی، بهداشتی، امنیت غذایی و سلامتی مصرف‌کنندگان، تولیدات غذایی را با چالش روبرو کرده است، افزود: مصرف بیش از حد انواع سموم و کودهای شیمیایی چه از لحاظ تاثیر بر سلامت مصرف کنندگان محصولات کشاورزی و غذایی و چه از لحاظ تبعات زیست محیطی از قبیل آلودگی آب‌های زیرزمینی و برهم زدن تعادل زیست محیطی در اکوسیستم و چرخه‌های زیستی ریزموجودات، پوشش‌های گیاهی و جانوری خاک، گیاهان و جانوران، از جمله چالش‌های مهم  جامعه جهانی است.

وی افزود: با توجه به اهمیت موضوع و درک عمیق سلامتی مصرف کنندگان، رویکرد تولید و عرضه محصولات کشاورزی سالم و گواهی شده همگام با پیشرفت‌های جهانی مورد توجه دست‌اندرکاران تولید و عرضه محصولات کشاورزی قرار گرفته است.

فتحی اضافه کرد: GAP از دیدگاه سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد( FAO)  اصولی است که به فرآیند های قبل و بعد از برداشت محصول اعمال شده و به تولید محصول ایمن و سالم کشاورزی با رعایت جنبه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی پایدار منجر می‌شود.

وی گفت: GAP از دیدگاه استاندارد ملی ایران به مجموع روش‌های کشاورزی که از طریق حفظ پایداری زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی، منجر به تولید محصولات کشاورزی غذایی و غیرغذایی ایمن و مطلوب است گفته می‌شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان افزود: به عبارتی دیگر تمام عملیات مربوط به مدیریت تولید محصولات کشاورزی (کاشت، داشت، برداشت، جداسازی، بسته‌بندی، نگهداری و حمل و نقل) با در نظر گرفتن جوانب اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی برای کاهش آلاینده‌های فیزیکی، شیمیائی و میکروبیولوژی که برای دستیابی به هدف امنیت و ایمنی غذائی و ملزومات خاص در زنجیره غذایی لازم است.

فتحی به حداقل رساندن آلودگی‌های فیزیکی، شیمیائی، میکروبیولوژی در محصول، ردیابی معکوس محصول، ارتقاء کیفیت و به ویژه کیفیت بهداشتی محصول تولیدی، بهبود راندمان مصرف و کاربرد عوامل و منابع تولید، کاهش مصرف ترکیبات شیمیائی در تولید، به حداقل رساندن اثر تخریبی فعالیت‌های کشاورزی بر محیط زیست، اجرای IPM (مدیریت تلفیقی آفات) در تولید محصولات کشاورزی، تضمین کارفرما برای توجه به سلامت و ایمنی کارگران و دستیابی به امنیت و ایمنی مواد غذایی را از اهداف استقرار GAP در تولید محصولات کشاورزی عنوان کرد.

وی افزود: سازگاری با محیط زیست، تضمین کیفیت و سلامت غذا براساس نظام مدیریت کیفیت (QMS)، احساس مسئولیت در قبال مسائل اجتماعی و بهره‌وری از ارکان عملیات خوب کشاورزی (GAP) می‌باشند.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: استفاده از عملیات مطلوب کشاورزی در سطح جهان توسط دولت‌ها، سازمان‌های مردم نهاد (NGOs) و بخش خصوصی روز به روز در حال توسعه و گسترش است.

وی افزود: تاکنون در دنیا استانداردهای معتبری در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی برای عملیات خوب کشاورزی تدوین شده است که از جمله مهم‌‌ترین آنها می‌توان به استاندارد عملیات مطلوب کشاورزی کشورهای عضو اتحادیه اروپا با عنوان Eurep GAP که اخیرا به عنوان استاندارد جهانی Global GAP شناخته شده است، استاندارد ASEAN GAP (جنوب شرق آسیا)، استاندارد عملیات مطلوب کشاورزی کشور مالزی با عنوان SALM، استاندارد عملیات مطلوب کشاورزی کشور تایلند با عنوانThai AP، استاندارد عملیات مطلوب کشاورزی کشور ژاپن با عنوان JGAP، استاندارد عملیات مطلوب کشاورزی کشور چین با عنوان China GAP، استاندارد عملیات مطلوب کشاورزی کشور کنیا با عنوانKenya GAP و بالاخره به استاندارد ملی ایران به شماره 13325 تحت عنوان واژه نامه ایران گپ اشاره کرد.

انتهای پیام/60002/ع40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول