اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌وگو با مستندساز خراسانی اعلام شد

آماده‌سازی 7 قسمت از مستند 9 سال در قلمرو حیوانات تا پایان سال

مستندساز خراسانی «9 سال در قلمرو حیوانات» با تشریح چگونگی ساخت این مستند ایرانی گفت: هفت قسمت دیگر این مستند تا پایان سال آماده می‌شود.

آماده‌سازی 7 قسمت از مستند 9 سال در قلمرو حیوانات تا پایان سال

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، مستند «9 سال در قلمرو حیوانات» کار مشترک «مهدی بیژن‌فر» و «علی میرزایی» هفته گذشته در مجتمع امام رضا پارک ملت مشهد اکران شد؛ کاری که نتیجه 9 سال حضور «بیژن‌فر» در قلمرو حیوانات بوده است.

پیش از این، خبر اکران قسمت اول این مجموعه 13 قسمتی با پشتوانه 16 هزار راش، در آذر ماه سال جاری داده شده بود. صحنه‌هایی که در آن تنوع زیستی استان خراسان رضوی به تصویر در آمده و تاکنون نیز هیچ جا استفاده نشده است. بنا بود در هر قسمت این مستند، مجموعه‌ای از حیوانات استان، در ریتمی داستانی معرفی شوند.

سرانجام قسمت ابتدایی این مستند که تصاویر آن را «بیژن‌فر» به تنهایی از سال 83 تاکنون ضبط و جمع‌آوری کرده بود، 24 آذر به اکران عمومی درآمد و در کمال ناباوری با استقبال چشمگیری از سوی مسئولان و مردم رو به رو شد.

این مسئله بهانه‌ای می‌شود تا گفت‌وگویی داشته باشیم با «علی میرزایی»، تدوین‌گر صدا و سیما که پیش از این سابقه کار روی مستند «نیش» را داشته است.

کسی که پس از دیدن راش‌های ناب «مهدی بیژن‌فر» با علاقه تمام، دست رفاقت و شراکت با او می‌دهد تا به طور مشترک کارگردانی و تهیه‌کنندگی نخستین مستند حیات وحش خطه خراسان را بر عهده بگیرند و آن را به مرحله اکران برسانند.

«میرزایی» همان ابتدا از اکران موفقیت آمیز مستند 9 سال در قلمرو حیوانات می‌گوید: سرانجام طبق برنامه، موفق به اکران قسمت اول این مستند در موعد مقرر شدیم. قسمت اول در 32 دقیقه به نمایش درآمد و مهمترین نکته‌ای که در این قسمت مستند به آن پرداخته شد، گذر فرد کاوشگر از زندگی شهری به طبیعت بکر و مواجهه با شرایط خاصش بوده است.

وی با بیان اینکه همان ابتدا سعی بر این بود تا آرامش و سکوت بکر طبیعت پررنگ‌تر نشان داده شود، اظهار داشت: هدف کلی مستند 9 سال در قلمرو حیوانات، ایجاد حساسیت در مردم و مسئولان نسبت به محیط زیست و گوشزد کردن خطری است که چرخه حیات را تهدید می‌کند.

این کارگردان با تاکید بر اینکه محیط زیست اطراف و زیستگاه‌های طبیعی جانوری و گیاهی به سرعت در حال نابودی است، تصریح کرد: این روند را در کنار نمایش و معرفی گونه‌های مختلف جانوری و چگونگی زیست آنها، در قالب روایت داستانی هیجان‌انگیز نشان می‌دهیم.

میرزایی حتی از نمایش «پلنگ خراسان» در قسمت اول این مستند خبر می‌دهد، پلنگی که سال 83 «بیژن‌فر» برای نخستین‌بار در کشور موفق به فیلمبرداری از آن شده بود و ناگفته نماند گرفتن این صحنه نزدیک بود به قیمت جانش تمام شود!

وی با اشاره به نمایش مستنداتی در قسمت اول این مستند گفت: بسیاری از مستنداتی را که گواهی بر واقعی بودن تصاویر دارد، سعی کردیم در همان قسمت اول به نمایش بگذاریم تا شائبه آکواریومی بودن صحنه‌ها از ذهن مخاطبان بر طرف شود.

وی در ادامه تاکید کرد: همه تصاویر تهیه شده از حیوانات، واقعی و در زیستگاه طبیعی آنان گرفته شده است.

وی درباره چگونگی تهیه صحنه‌ها از حیوانات هم گفت: کاوشگر یعنی خود بیژن‌فر به تنهایی در کوه و کمر به دنبال حیوانات می‌گشت و حتی هفته‌ها برای یافتن رد پایی از آنها، در قلمرو وحش چادر می‌زده که به جرأت می‌توانم بگویم این مسئله مهم‌ترین خاصیت این مستند به شمار می‌رود.

میرزایی درباره آماده شدن سایر قسمت‌های این مجموعه اظهار داشت: هفت قسمت دیگر نیز طبق برنامه پیش‌بینی شده، تا انتهای سال آماده می‌شود که اکنون در مرحله ادیت آن هستیم.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد هزینه‌هایی که تهیه این مستند در بر داشته و حمایت‌های احتمالی سازمان‌های مرتبط گفت: هزینه ساخت چنین مستندی بسیار زیاد است به گونه‌ای که بیژن‌فر در میانه راه تصمیم گرفت تا با من شریک شود اما به طور کلی نمی‌توانم برآوردی از هزینه‌های انجام شده داشته باشم.

وی در تکمیل توضیحاتش افزود: همین قدر بگویم که هر بار رفتن به دل طبیعت، چیزی بین 700 هزار تا دو میلیون تومان برایمان هزینه داشته که مجموع آنها، رقم گزافی می‌شود.

به گفته میرزائی، این فقط تنها بخش کوچکی از هزینه‌ها است، حالا بماند موتور خودرویی که چند روز پیش سوخت و 2 میلیون تومان روی دستمان هزینه گذاشت و هزاران موارد ریز و درشت دیگر که همه آنها از جیب بوده و شخصی!

وی با اشاره به تعداد دفعات رفتنشان به دل کوه و کمر برای تهیه تصاویر یادآور شد: چیزی حدود 80 بار به طبیعت رفتیم که هر دفعه نیز از یک روز تا سه هفته زمان برده است.

به عقیده میرزایی، صرف نظر از هزینه‌های مستقیمی که روی این پروژه شده از دست دادن حقوق کارمندی و تهدیدهای جانی و 9 سال عمر و زمان یک نفر هم، هزینه‌های دیگری است که شاید به چشم نیاید.

وی از سختی یافتن حیوانات هم گفت که با وجود تنوع گونه‌ها، تعدادشان به دلایل مختلف کم شده و برای دیدن یک موردشان باید هفته‌ها و گاه سال‌ها وقت بگذاری.

به گفته این مستندساز، هیچ سازمان و نهادی آنها را حمایت مالی نکردند و همه هزینه‌های این کار را خود متقبل شدند اما هر دوی از یک بابت خیلی خوشحال هستند و آن اینکه حمایت‌های معنوی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان و اداره کل ارشاد، آنان را بیش از پیش دلگرم کرده است.

میرزایی تصریح کرد: مسئولان اداره ارشاد، تا جایی همراهی کردند که سالن رایگان برای اکران فیلم در اختیار گذاشتند و معاون هنری سینمایی ارشاد استان همراهی بسیار خوبی با ما داشت و با کمک او بود که سالن را در اختیار گرفتیم و از طریق این اداره بیمه هنرمندان شدیم که برایمان خیلی با ارزش است.

این مستندساز با اشاره به حمایت‌هایی هم که اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان از آنها داشته افزود: حفاظت از ما در زمان حضور در محیط وحش، قرار دادن جای خواب، در اختیار گذاشتن نیرو و محیط‌بان آشنا به مناطق از جمله حمایت‌هایی بوده که این اداره‌کل در این مدت از ما داشته است.

وی از حضور مدیرکل حفاظت محیط زیست، معاونان و محیط‌بانان این اداره‌کل و مسئولان ارشاد خراسان‌رضوی در اکران قسمت اول این مستند خبر داد و گفت: از طرف صدا و سیما هم توکلی‌فر مدیر گروه مستند سازمان آمد؛ کسی که پیش از این مشورت‌های خوبی برای تدوین کار به ما داده بود.

میرزائی در مورد استقبال بینندگان عام از این مستند نیز گفت: سعی کردیم کار را به گونه‌ای پیش ببریم که برای بیننده عام نیز جذاب باشد که در اکران قسمت اول و استقبال مردمی متوجه شدیم موفق عمل کرده‌ایم.

به گفته وی، این مستند را به صورت سه بعدی آناگریف در آوردیم که تبدیل آن حدود 19 روز زمان برد؛ سه بعدی آناگریف قابل پخش در نمایشگرهای ال. سی. دی نیز هست اما چون در اکران اول، پرده نقره‌ای نداشتیم مجبور شدیم به شکل عادی فیلم را پخش کنیم.

انتهای پیام/2202/ق40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول