اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله سبحانی مطرح کرد

اهتمام پژوهشگران به نوآوری و پاسخگویی به نیازهای روز

یکی از مراجع تقلید قم با اشاره به اینکه در عرصه تحقیق و پژوهش باید نسبت به نوآوری اهتمام داشته و از تکرار مکررات پرهیز کرد، گفت: پژوهشگران باید در فعالیت‌های خود به نیازهای روز جامعه پاسخ دهند.

اهتمام پژوهشگران به نوآوری و پاسخگویی به نیازهای روز

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله جعفر سبحانی در نخستین اجلاسیه مدیران و صاحب‌نظران حوزوی عرصه پژوهش که پنجشنبه شب در مدرسه علمیه معصومیه قم برگزار شد اظهار کرد: قرآن مجید در مجموع سوره‌های خود 39 سوگند دارد و سوگند به یک مطلب یا به دلیل تقدس بوده و یا اینکه دارای اسرار و رموزی است.

این مرجع تقلید بیان کرد: زمانی که قسم به خداوند است سوگند جنبه قداست دارد و زمانی که قسم به قلم یاد می‌شود منظور این است که اسراری در آن نهفته و باید افراد اسرار آن را کشف کنند.

وی با اشاره به اینکه از طریق قلم همه چیز را به بشر آموخت اظهار کرد: اگر پروردگار نعمت قلم را به بشر نداده بود بشر همچنان در تمدن نخست قرار داشت چرا که نمی‌توانست پیشرفت‌های خود را به نسل‌های و تمدن‌های بعد منتقل کند.

سبحانی با اشاره به حدیثی از نبی مکرم اسلام مبنی بر اهمیت قلم بیان داشت: روشنفکری به این معنا نیست که اصول را بر هم بزنیم اساس اسلام است و باید اساس همواره محفوظ باشد.

وی با بیان اینکه در عرصه تحقیق و پژوهش باید تمام تلاش‌ها بر اساس اسلام مسلم باشد بیان کرد: باید این تلاش‌ها در راستای پاسخگویی به نیاز جامعه باشد.

این مرجع تقلید تصریح کرد: به طور مثال امروز باید ببینیم که جامعه ما در برابر تهاجم فرهنگی چه نیازی دارد تا بتوانیم این نیاز را پاسخ داده و آن را برطرف کنیم.

وی با اشاره به اینکه در عرصه تحقیق و پژوهش باید نسبت به نوآوری اهتمام داشته و از تکرار مکررات پرهیز کرد اظهار کرد: با تکرار مسائل گذشته نه کتابی فروش می‌رود و نه خریداری هست و نه کسی آن را مطالعه می‌کند؛ وقتی که قلم بر روی کاغذ می‌گذاریم باید به فکر پاسخگویی به نیاز بوده و نوآوری را لحاظ کنیم.

سبحانی ضرورت توجه به تحقیق‌های جمعی را مورد تاکید قرار داد و اضافه کرد: باید با تحقیق جمعی در مسیری پیش رفت که از اتقان بیشتری برخوردار است. در الازهر مصر کتابی به اسم البیان نوشته‌اند و در نگارش این کتاب 200 استاد به 1200 شبهه پاسخ گفته‌اند و این کتاب در 24 جلد به چاپ رسیده است.

وی اظهار کرد: امیدواریم که معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه در عرصه انجام تحقیق‌های علمی وارد عمل شده و نسبت به انجام تحقیق‌های جمعی اهتمام داشته باشند.

استاد حوزه علمیه قم گفت: امیدواریم که ما نیز بتوانیم به نگارش کتابی همچون البیان اهتمام داشته و نسبت به پاسخگویی به شبهات اقدام کنیم.

انتهای پیام/2258/ق30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول