اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران خبر داد

دور شدن رابطه تجارت و تولید در ایران

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: بانک‌ها در از بین بردن رابطه تجارت و تولید نقش مؤثری داشته‌اند.

دور شدن رابطه تجارت و تولید در ایران

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، غلامحسین شافعی امشب در اختتامیه همایش توسعه پایدار با رویکرد بهبود محیط کسب و کار که با حضور جمعی از مسئولین استانی، کارشناسان، استادان و فرهیختگان دانشگاهی کشور و استان در اتاق بازرگانی خراسان رضوی در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: محیط کسب و کار به عنوان یک عامل تأثیرگذار در توسعه مهم است.

وی افزود: ‌تنها آماده نمودن محیط کسب و کار برای توسعه کافی نیست

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به اینکه اگر قانون تصویب شده در فضای کسب و کار اجرا شود اما به هدف اقتصادی در کشور توجه نشود نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود، افزود: صرف اینکه ما بتوانیم به راحتی واحدهای فراوان اقتصادی را ایجاد کنیم کار توسعه اقتصادی اتفاق نمی‌افتد.

شافعی تصریح کرد: طی ده سال گذشته از نظر درست استفاده کردن منابع ایران وضعیت مطلوبی نداشته است.

وی افزود: در شهرهای ایران، شهرک‌های صنعتی زیادی ایجاد شده اما حاصلی نداشته است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ابراز داشت:‌ اگر مسیر حرکت کاملاً هموار شود، اما هدف تعیین نشود حرکتی با چشم بسته داشته‌ایم و نتایج مورد انتظار را به دست نیاورده و اتلاف منابع کشور را نیز داشته‌ایم.

شافعی با اشاره به اینکه به بخش‌های مولد با وجود منابع کافی ظلم شده است، متذکر شد: دلیل این ظلم نداشتن استراتژی مشخص توسعه‌ای است.

وی با بیان اینکه در مدت ده سال گذشته بخش‌های مولد فرو رفته و بخش‌های واسطه‌گری سر برافراشته‌اند، یادآور شد: در اقتصاد سالم چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران عنوان کرد: ما باید سراغ مسائل مهم‌تر بوده و تکلیف خود را مشخص کنیم.

شافعی عنوان داشت: ‌اگر در کشور ثبات اقتصادی نداشته باشیم اقتصاد تبدیل به جامعه رانت‌جو شده و بخش‌های خصوصی به سوی فعالیت‌های زیرزمینی رفته و این رقم برای اقتصاد ایران حاصل مثبتی در بر نخواهد داشت.

رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: باید بهبود فضای کسب و کار را به عنوان یک مؤلفه در نظر بگیرم اما آنچه مهم است نیاز ما به محوری است که مولفه‌‌ها را به هم پیوند دهد تا حرکت پایدار تجربه شود.

شافعی اضافه کرد: در حال حاضر تغییرات بین نسلی وجود ندارد همچنان که در سال‌های گذشته پدر در مدیریت را به پسر سپرده و پسر شروع به تغییرات جدید در ادامه کار گذشته می‌کرد وجود ندارد.

وی اذعان داشت:‌ تغییرات فعلی سریع است و جامعه ما از این مسئله غافل است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ادامه داد: رابطه تجارت و تولید در حال دور شدن و منفصل شدن از هم است.

شافعی با اظهار تأسف از اینکه تولید کنندگان ایران از جبهه تولید به جبهه‌های دیگر پیوسته‌اند، گفت: هنگامی که ایران بهشت تولید کنندگان خارج از کشور می‌شود دلیل آن فقط نداشتن راهبرد توسعه اقتصادی در ایران است.

وی با اظهار امیدواری به اینکه اگر روزی درآمد حاصل از نفت کمی بالاتر رفت، به دنبال دلار درمانی در اقتصاد کشور نباشیم، گفت: اگر غیر از این باشد با ناامیدی روبرو خواهیم شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تصریح کرد: معمولا این اشکال مطرح است که در تقویم قوانین و مقررات بخش علمی و بخش عملی کشور جایگاهی ندارند.

شافعی اضافه کرد: بخش خصوصی و دولت می‌توانند مکمل هم بوده و بخش علمی نیز در این راستا می تواند چراغ راه آینده را روشن کند.

وی در پایان بیان داشت: تشکیل دبیرخانه دائمی با هدف توسعه پایدار با محورهای مختلف الزامی است.

انتهای پیام/2202/ذ40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول