اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون آب منطقه‌ای اردبیل:

شبکه آبیاری 40 ساله مغان کارآمدی خود را از دست می‌دهد

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: شبکه آبیاری 40 ساله مغان کارآمدی خود را از دست می‌دهد.

شبکه آبیاری 40 ساله مغان کارآمدی خود را از دست می‌دهد

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، بهروز محمدی عصر امروز در جلسه بررسی مشکلات شبکه آبیاری و زهکشی مغان در اردبیل، اظهار داشت: به منظور بهبود وضعیت شبکه آبیاری و زهکشی مغان ایجاد ردیف بنام تکمیل و بهسازی شبکه مغان در دستور کار شرکت آب منطقه‌ای اردبیل قرار دارد.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور در سال 53، بهره‌برداری از شبکه آبیاری و زهکشی مغان قبل از اتمام کامل طرح صورت گرفته به طوریکه بالغ بر 140 کیلومتر از کانال اصلی به صورت خاکی و بدون پوشش بتنی اجرا شده است.

محمدی خاطرنشان کرد: این موضوع علاوه بر خروج آب قابل ملاحظه از کشور به واسطه نشت از بدنه کانال اصلی، موجبات زهدار شدن اراضی مرغوب منطقه و تحمیل هزینه‌های گزاف تعمیرات و نگهداری بر شبکه و شرکت می‌شود.

این مسئول اضافه کرد: این کار علاوه بر موارد فوق بهره‌برداری بیش از 40 سال از شبکه موجبات استهلاک سایر اجزای شبکه از جمله انحراف میل و مغان، ایستگاه‌های پمپاژ، کانال‌های درجه دو، ابنیه‌های هیدرولیکی نیز شده به‌ طوریکه در صورت تداوم این روند شبکه از حیز انتفاع ساقط و به تبع آن معضلات عدیده اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در منطقه می‌تواند بروز کند.

وی بیان داشت: در جهت تأمین آب مطمئن 92 هزار هکتار از اراضی حاصلخیز مغان و نیز تأمین آب شرب شهرهای اصلاندوز، پارس‌آباد، بیله‌سوار، گرمی، جعفرآباد و روستاهای اطراف مطالعات تکمیل و بهسازی شبکه مغان انجام گرفته و اولویت‌های عملیات اجرایی طرح و برآورد اعتبارات لازم صورت گرفته است که پیگیری مکرر در جدول شماره 20 قانون بودجه سال 92 نیز طرح مذکور قرار گرفته است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل یادآور شد: در حال حاضر پیگیری‌های جدی از وزارت نیرو و شرکت مدیریت منابع آب ایران در جهت اخذ ماده 215 برای طرح مذکور در حال انجام است که به حمدالله با اخذ مجوز مذکور عملیات اجرایی طرح آغاز شده و شبکه مغان حیات دوباره‌ای می‌گیرد.

محمدی در مورد عملیات اجرایی طرح و برآورد آن گفت: طبق مطالعات و برآوردهای انجام گرفته برای هشت پروژه که شامل ترمیم و پوشش کانال اصلی، ساماندهی دریاچه شرکت، ترمیم تأسیسات ایستگاه‌های پمپاژ، ترمیم و پوشش کانال‌های درجه دوم، ترمیم و پوشش کانال A و کانال A برگشتی و زهکشی اصلی شبکه است اعتباری بالغ بر 290 میلیارد تومان مورد نیاز است.

انتهای پیام/62007/ذ30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول