اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر مرکز رشد پارک علم و فناوری همدان خبر داد

موفقیت 80 درصد شرکت‌های کوچک مستقر در مراکز رشد

مدیر مرکز رشد پارک علم و فناوری استان همدان گفت: 80 درصد شرکت‌های کوچک مستقر در مراکز رشد عملکرد موفقیت‌آمیزی داشته‌اند.

موفقیت 80 درصد شرکت‌های کوچک مستقر در مراکز رشد

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، توسعه کشور در حال حاضر مبتنی بر سرمایه انسانی و دانش شده است، اما اینکه چگونه می‌توانیم از اندوخته‌های علمی و دانش حرفه‌ای و دانشگاهی خود در راه توسعه کشور استفاده کنیم، سئوالی است که پاسخ به آن بسیاری از مشکلات پیش رو را حل می‌کند.

در این میان پارک علم و فناوری و مراکز رشد، حلقه واسط بین علم و صنعت هستند، نقش پارک‌ها و مراکز رشد فناوری رابط بین شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌ها و مراکز علمی و بخش صنعت و تجارت به شمار می‌آید.

اما هنوز بسیاری از افراد شناخت کافی از این مراکز ندارد. برای آشنایی بیشتر با این مراکز و چگونگی ارتباط آن‌ها مصاحبه‌ای با محمد جمشیدی، مدیر مرکز رشد پارک علم و فناوری استان همدان داشتم.

*به نظر شما علم بهتر است یا ثروت؟

جمشیدی: ثروتی بهتر است که از علم به دست آید و علمی بهتر است که از آن ثروت پدید آید.

*شرکت‌های دانش‌بنیان در کجا مستقر هستند؟

جمشیدی: شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک و متوسط در پارک‌ها و مراکز رشد مستقر هستند.

*تعریفی از پارک‌های علم و فناوری ارائه می‌دهید؟

جمشیدی: پارک‌ها سازمانی است که به وسیله متخصصین حرفه‌ای مدیریت می‌شود و هدف آن افزایش ثروت در جامعه از طریق ارتقای فرهنگ نوآوری و رقابت در میان شرکت‌های مستقر در پارک و موسسات متکی بر علم و دانش است.

پارک‌ها خدماتی با ارزش افزوده بالا همراه با فضاهای کاری و تسهیلات با کیفیت بالا را فراهم می‌کنند.

*ضرورت ایجاد پارک علم و فناوری استان در چیست؟

جمشیدی: جذب نخبگان و متمرکز کردن عناصر اصلی چرخه نوآوری، جذب و بازگرداندن دانش‌آموختگان، گسترش تحقیقات کاربردی و توسعه‌ای، کمک به تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی، ایجاد ارتباط بین صنعت، جامعه، دولت و دانشگاه، کارآفرینی برای فارغ‌التحصیل رشته‌های دانشگاهی مرتبط با فناوری پیشرفته از ضرورت‌های ایجاد پارک‌هاست.

*اهداف این پارک‌ها چیست؟

جمشیدی: پارک‌ها با ایجاد بسترسازی لازم در راستای تجاری کردن دستاوردهای تحقیقاتی، ایجاد زمینه کارآفرینی و حمایت از نوآوری و خلافیت نیروهای محقق جوان و کمک به رونق اقتصاد محلی مبتنی بر فناوری از اهداف این پارک‌هاست.

ایجاد فضای لازم برای گسترش و رشد واحدهای کوچک و متوسط دانش‌مدار و فناور فعال در زمینه‌های فناوری، بسترسازی در راستای ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب برای جذب کارآفرین و دانش‌آموختگان دانشگاهی در زمینه‌های فناوری از دیگر اهداف این پارک‌هاست.

*برنامه‌های عملیاتی پارک‌های علم و فناوری استان چیست؟

جمشیدی: از برنامه‌های عملیاتی پارک‌ها در استان می‌توان به ایجاد مراکز رشد تخصصی اقمار در سطح شهرستان‌های استان، پشتیبانی در راه‌اندازی کانون‌های شکوفایی و خلاقیت در مراکز علمی، تشکیل شبکه پژوهش و فناوری و شبکه نخبگان، ایجاد صندوق پژوهش و فناوری استان اشاره کرد.

تبیین و اجرای مدیریت مالکیت معنوی و ثبت اختراعات در استان و ایجاد دفتر انتقال فناوری و چرخش مغزها به منظور ارتباط بین متخصصین داخلی و خارجی از دیگر برنامه‌های این مرکز است.

*زمینه‌های تخصصی فعالیت در پارک‌ها چیست؟

جمشیدی: فناوری اطلاعات و ارتباطات و الکترونیک، زیست‌فناوری و کشاورزی، انرژی محیط زیست، نانو فناوری و مواد و مصالح نو، مکانیک و طراحی صنعتی از جمله زمینه‌های تخصصی کار است.

*ساختار کلی در پارک‌ها به چه صورت است؟

جمشیدی: کانون شکوفایی خلاقیت، مراکز رشد واحدهای فناوری و موسسات مستقر در ساختمان چند مستأجره پارک‌ها ساختار اصلی پارک علم و فناوری است.

*گروه‌های هدف در کانون چه کسانی هستند؟

جمشیدی: دانش‌آموزان، دانشجویان، تیم‌های دانشجویی و فارغ‌التحصیلان و تمام مخترعین، مکتشفین، نوآوران، کارآفرینان و کسانی که دارای ایده‌های نو و خلاق هستند.

*فعالیت‌های عمده در کانون‌ چیست؟

جمشیدی: حمایت‌های مادی و معنوی در راستای ثبت اختراع و ساخت نمونه اولیه، حمایت از پروژه‌ها و پایان‌نامه‌های دانشجویی، حمایت از نخبگان و مخترعین و صاحبان ایده در راستای شرکت در جشنواره‌ها و مسابقات ملی و بین‌المللی از فعالیت‌های عمده در کانون است.

انجام مشاوره‌های علمی و فنی به صاحبان ایده و طرح و برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی در زمینه فناوری‌های نوین از دیگر فعالیت‌هاست.

*چه طرح‌هایی در قالب کانون شکوفایی خلاقیت به شمار می‌آیند؟

جمشیدی: طرح‌هایی که قابلیت اجرای طرح و توجیه فنی و علمی داشته باشند، طرح‌هایی که توانایی تیم کاری در راستای اجرای طرح و طرح‌هایی که جدید، نوآور باشند و در آن‎ها فناوری وجود داشته باشد.

*مراکز رشد چه مراکزی هستند؟

جمشیدی: مراکزی هستند تحت مدیریت متخصصین حرفه‌ای در راستای پرورش شرکت‌های کوچک و متوسط دانش‌مدار و فناور که بستری برای انتقال و انتشار تکنولوژی و کمک به تجاری‌سازی نتایج تحقیقات فراهم می‌کند.

*چرا باید به سمت مراکز رشد بریم؟

جمشیدی: درصد موفقیت شرکت‌های نوپا در دنیا به‌ طور متوسط کمتر از 20 درصد است و از سال 2000 تا 2005 در آمریکای شمالی، 87 درصد از شرکت‌های خارج شده از مرکز رشد بعد از پنج سال همچنان به حیات خود ادامه می‌دهند.

بنابراین شرکت‌های کوچک و نوپا در رقابت با شرکت‌های متوسط و بزرگ نمی‌توانند به تنهایی باقی بمانند و کمک به شرکت‌های جوان در دوران اولیه رشد از طریق دادن امکانات و خدمات مورد نیاز، آموزش‌های کوتاه مدت و مشاوره‌های مختلف مدیریتی، حقوقی و ... می‌توانند به آن‌ها کمک کند

این مراکز مانند یک کاتالیزور عمل کرده و زمان رشد را تا سه برابر تسریع می‌دهد و نرخ بقای شرکت‌های نوپا را تا 80 درصد افزایش می‌دهد.

*جاذبه‌ها و مزایای استقرار مراکز رشد در چیست؟

جمشیدی: 80 درصد شرکت‌های کوچک در سه سال اول شکست می‌خورند و 80 درصد شرکت‌های کوچک مستقر در مراکز رشد موفق شده‌اند.

بنابراین از جاذبه‌های مراکز رشد می‌توان به کم شدن هزینه‌ها و استفاده از معافیت‌های قانونی، در دسترس بودن خدمات مورد نیاز، اطمینان بیشتر از موفقیت با استفاده از مشاوره‌ها و آموزش‌ها، استفاده از اعتبار مرکز رشد در برقراری ارتباطات و عقد قراردادها، هم افزایی شرکت‌ها با یکدیگر، وجود فضای مناسب کاری و...را نام برد.

*شرایط پذیرش طرح‌ها در قالب مرکز رشد چیست؟

جمشیدی: قابلیت بازار و توجیه اقتصادی طرح، ارائه نمونه اولیه از طرح، دارای سابقه کاری و سطح علمی و فنی بالا از شرایط پذیرش است.

*چه دوره‌هایی در مراکز رشد دارید؟

جمشیدی: دو دوره پیش‌رشد و دوره رشد داریم که طول دوره پیش‌رشد 6 تا 9 ماه با 50 میلیون ریال تسهیلات اعطایی است و طول دوره رشد دو تا سه سال با حداکثر 350 میلیون ریال تسهیلات است.

*خدمات قابل ارائه در مرکز رشد چیست؟

جمشیدی: خدمات اداری، تسهیلات مالی، کارگاه و آزمایشگاه، مشاوره علمی و فنی، معافیت‌های قانونی، مشاوره مالی، مشاوره حقوقی از خدمات این مراکز هستند.

انتهای پیام/89029/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول