به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، توسعه کشور در حال حاضر مبتنی بر سرمایه انسانی و دانش شده است، اما اینکه چگونه میتوانیم از اندوختههای علمی و دانش حرفهای و دانشگاهی خود در راه توسعه کشور استفاده کنیم، سئوالی است که پاسخ به آن بسیاری از مشکلات پیش رو را حل میکند.
در این میان پارک علم و فناوری و مراکز رشد، حلقه واسط بین علم و صنعت هستند، نقش پارکها و مراکز رشد فناوری رابط بین شرکتهای دانشبنیان، دانشگاهها و مراکز علمی و بخش صنعت و تجارت به شمار میآید.
اما هنوز بسیاری از افراد شناخت کافی از این مراکز ندارد. برای آشنایی بیشتر با این مراکز و چگونگی ارتباط آنها مصاحبهای با محمد جمشیدی، مدیر مرکز رشد پارک علم و فناوری استان همدان داشتم.
*به نظر شما علم بهتر است یا ثروت؟
جمشیدی: ثروتی بهتر است که از علم به دست آید و علمی بهتر است که از آن ثروت پدید آید.
*شرکتهای دانشبنیان در کجا مستقر هستند؟
جمشیدی: شرکتهای دانشبنیان کوچک و متوسط در پارکها و مراکز رشد مستقر هستند.
*تعریفی از پارکهای علم و فناوری ارائه میدهید؟
جمشیدی: پارکها سازمانی است که به وسیله متخصصین حرفهای مدیریت میشود و هدف آن افزایش ثروت در جامعه از طریق ارتقای فرهنگ نوآوری و رقابت در میان شرکتهای مستقر در پارک و موسسات متکی بر علم و دانش است.
پارکها خدماتی با ارزش افزوده بالا همراه با فضاهای کاری و تسهیلات با کیفیت بالا را فراهم میکنند.
*ضرورت ایجاد پارک علم و فناوری استان در چیست؟
جمشیدی: جذب نخبگان و متمرکز کردن عناصر اصلی چرخه نوآوری، جذب و بازگرداندن دانشآموختگان، گسترش تحقیقات کاربردی و توسعهای، کمک به تجاریسازی دستاوردهای پژوهشی، ایجاد ارتباط بین صنعت، جامعه، دولت و دانشگاه، کارآفرینی برای فارغالتحصیل رشتههای دانشگاهی مرتبط با فناوری پیشرفته از ضرورتهای ایجاد پارکهاست.
*اهداف این پارکها چیست؟
جمشیدی: پارکها با ایجاد بسترسازی لازم در راستای تجاری کردن دستاوردهای تحقیقاتی، ایجاد زمینه کارآفرینی و حمایت از نوآوری و خلافیت نیروهای محقق جوان و کمک به رونق اقتصاد محلی مبتنی بر فناوری از اهداف این پارکهاست.
ایجاد فضای لازم برای گسترش و رشد واحدهای کوچک و متوسط دانشمدار و فناور فعال در زمینههای فناوری، بسترسازی در راستای ایجاد فرصتهای شغلی مناسب برای جذب کارآفرین و دانشآموختگان دانشگاهی در زمینههای فناوری از دیگر اهداف این پارکهاست.
*برنامههای عملیاتی پارکهای علم و فناوری استان چیست؟
جمشیدی: از برنامههای عملیاتی پارکها در استان میتوان به ایجاد مراکز رشد تخصصی اقمار در سطح شهرستانهای استان، پشتیبانی در راهاندازی کانونهای شکوفایی و خلاقیت در مراکز علمی، تشکیل شبکه پژوهش و فناوری و شبکه نخبگان، ایجاد صندوق پژوهش و فناوری استان اشاره کرد.
تبیین و اجرای مدیریت مالکیت معنوی و ثبت اختراعات در استان و ایجاد دفتر انتقال فناوری و چرخش مغزها به منظور ارتباط بین متخصصین داخلی و خارجی از دیگر برنامههای این مرکز است.
*زمینههای تخصصی فعالیت در پارکها چیست؟
جمشیدی: فناوری اطلاعات و ارتباطات و الکترونیک، زیستفناوری و کشاورزی، انرژی محیط زیست، نانو فناوری و مواد و مصالح نو، مکانیک و طراحی صنعتی از جمله زمینههای تخصصی کار است.
*ساختار کلی در پارکها به چه صورت است؟
جمشیدی: کانون شکوفایی خلاقیت، مراکز رشد واحدهای فناوری و موسسات مستقر در ساختمان چند مستأجره پارکها ساختار اصلی پارک علم و فناوری است.
*گروههای هدف در کانون چه کسانی هستند؟
جمشیدی: دانشآموزان، دانشجویان، تیمهای دانشجویی و فارغالتحصیلان و تمام مخترعین، مکتشفین، نوآوران، کارآفرینان و کسانی که دارای ایدههای نو و خلاق هستند.
*فعالیتهای عمده در کانون چیست؟
جمشیدی: حمایتهای مادی و معنوی در راستای ثبت اختراع و ساخت نمونه اولیه، حمایت از پروژهها و پایاننامههای دانشجویی، حمایت از نخبگان و مخترعین و صاحبان ایده در راستای شرکت در جشنوارهها و مسابقات ملی و بینالمللی از فعالیتهای عمده در کانون است.
انجام مشاورههای علمی و فنی به صاحبان ایده و طرح و برگزاری کارگاهها و دورههای آموزشی در زمینه فناوریهای نوین از دیگر فعالیتهاست.
*چه طرحهایی در قالب کانون شکوفایی خلاقیت به شمار میآیند؟
جمشیدی: طرحهایی که قابلیت اجرای طرح و توجیه فنی و علمی داشته باشند، طرحهایی که توانایی تیم کاری در راستای اجرای طرح و طرحهایی که جدید، نوآور باشند و در آنها فناوری وجود داشته باشد.
*مراکز رشد چه مراکزی هستند؟
جمشیدی: مراکزی هستند تحت مدیریت متخصصین حرفهای در راستای پرورش شرکتهای کوچک و متوسط دانشمدار و فناور که بستری برای انتقال و انتشار تکنولوژی و کمک به تجاریسازی نتایج تحقیقات فراهم میکند.
*چرا باید به سمت مراکز رشد بریم؟
جمشیدی: درصد موفقیت شرکتهای نوپا در دنیا به طور متوسط کمتر از 20 درصد است و از سال 2000 تا 2005 در آمریکای شمالی، 87 درصد از شرکتهای خارج شده از مرکز رشد بعد از پنج سال همچنان به حیات خود ادامه میدهند.
بنابراین شرکتهای کوچک و نوپا در رقابت با شرکتهای متوسط و بزرگ نمیتوانند به تنهایی باقی بمانند و کمک به شرکتهای جوان در دوران اولیه رشد از طریق دادن امکانات و خدمات مورد نیاز، آموزشهای کوتاه مدت و مشاورههای مختلف مدیریتی، حقوقی و ... میتوانند به آنها کمک کند
این مراکز مانند یک کاتالیزور عمل کرده و زمان رشد را تا سه برابر تسریع میدهد و نرخ بقای شرکتهای نوپا را تا 80 درصد افزایش میدهد.
*جاذبهها و مزایای استقرار مراکز رشد در چیست؟
جمشیدی: 80 درصد شرکتهای کوچک در سه سال اول شکست میخورند و 80 درصد شرکتهای کوچک مستقر در مراکز رشد موفق شدهاند.
بنابراین از جاذبههای مراکز رشد میتوان به کم شدن هزینهها و استفاده از معافیتهای قانونی، در دسترس بودن خدمات مورد نیاز، اطمینان بیشتر از موفقیت با استفاده از مشاورهها و آموزشها، استفاده از اعتبار مرکز رشد در برقراری ارتباطات و عقد قراردادها، هم افزایی شرکتها با یکدیگر، وجود فضای مناسب کاری و...را نام برد.
*شرایط پذیرش طرحها در قالب مرکز رشد چیست؟
جمشیدی: قابلیت بازار و توجیه اقتصادی طرح، ارائه نمونه اولیه از طرح، دارای سابقه کاری و سطح علمی و فنی بالا از شرایط پذیرش است.
*چه دورههایی در مراکز رشد دارید؟
جمشیدی: دو دوره پیشرشد و دوره رشد داریم که طول دوره پیشرشد 6 تا 9 ماه با 50 میلیون ریال تسهیلات اعطایی است و طول دوره رشد دو تا سه سال با حداکثر 350 میلیون ریال تسهیلات است.
*خدمات قابل ارائه در مرکز رشد چیست؟
جمشیدی: خدمات اداری، تسهیلات مالی، کارگاه و آزمایشگاه، مشاوره علمی و فنی، معافیتهای قانونی، مشاوره مالی، مشاوره حقوقی از خدمات این مراکز هستند.
انتهای پیام/89029/ی40/ژ1001