اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرمانده سپاه امام رضا(ع) در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد

4 شرط تحقق جهاد اقتصادی/ بسیج و سپاه در فرهنگ‌سازی رقیب ندارند

فرمانده سپاه امام رضا(ع) با تشریح الزامات تحقق جهاد اقتصادی در کشور گفت: باید وابستگی به کسانی که در 22 بهمن و روز قدس علیه آنان شعار می‌دهیم به هر نحو ممکن کاهش یابد.

4 شرط تحقق جهاد اقتصادی/ بسیج و سپاه در فرهنگ‌سازی رقیب ندارند

غلامرضا احمدی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در مشهد با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب تأیید کردند که حماسه سیاسی با حضور مردم در انتخابات سال جاری محقق شد، اظهار داشت: تحقق حماسه اقتصادی پیش‌زمینه‌هایی دارد که اگر به آنها عمل شود حماسه اقتصادی خلق می‌شود.

وی با اشاره به درایت و بینش رهبر معظم انقلاب در نامگذاری پنج سال گذشته افزود: رهبر انقلاب سال 88 را سال عزم ملی برای اصلاح الگوی مصرف، سال 89 را سال همت مضاعف، کار مضاعف، سال 90 را سال جهاد اقتصادی و سال 91 را سال حمایت از کار، تولید و سرمایه ایرانی نام‌گذاری کردند.

فرمانده سپاه امام رضا(ع) در ادامه گفت: اگر این چهار سال به عنوان چهار رکن عملیاتی شود خروجی آن حماسه اقتصادی می‌شود.

** اصلاح الگوی مصرف در نخستین گام

وی تصریح کرد: در این راستا باید در نخستین گام عزم مردم را برای اصلاح الگوی مصرف جزم کرده و فرهنگ‌سازی کنیم.

وی افزود: رهبر در این رابطه در عید نوروز سال 88 فرمودند «اطلاع داریم که در برخی موارد مصرف ما 17 برابر میانگین دنیا است، این برای یک کشور اسلامی مناسب نیست و اگر جلوی ریخت‌وپاش‌ها را بگیریم در واردات بخشی از اقلام بی‌نیاز می‌شویم.»

احمدی گفت: تا چند سال گذشته به طور رسمی 20 درصد اتلاف نان داشتیم، در حال حاضر هم در بعضی از مؤلفه‌های انرژی پنج تا شش برابر میانگین کشورهای اروپایی مصرف آب، برق، گاز و غیره داریم که تمامی این موارد عزم ملی برای اصلاح الگوی مصرف را می‌طلبد.

وی در رابطه با تلفات جاده‌ای در سال که از مرز 27 هزار نفر طی چهار سال به 20 هزار نفر کاهش داشته و باعث افتخار ما است، گفت: ایران در حال حاضر مقام نخست جهان را با تفاوت چشمگیری نسبت به پاکستان که دارای مقام دوم است داشته و نیز 70 برابر فرانسه تلفات جاده‌ای به نسبت برخورداری از تعداد سرانه خودرو و شهروند  که در فرانسه موجود است، داریم که این نسبت و ارقام بسیار تکان‌دهنده است.

فرمانده سپاه امام رضا(ع) در ادامه تصریح کرد: ایران حتی در مصرف بنزین و روغن‌نباتی هم هم‌تراز کشور چین است و این آمار برای  کشور اسلامی ما خوب نیست.

وی تاکید کرد: عزم ملی برای اصلاح مصرف یک ضرورت و رکن است.

فرمانده سپاه امام رضا(ع) در ادامه با بیان اینکه باید شیوه و کردار ائمه اطهار و بزرگان دینی را در زندگی عملیاتی کنیم، گفت: هر کجا این کردار ائمه به صورت همگانی عملیاتی شود معجزه رخ می‌دهد.

** تذکر امام معصوم در مورد اسراف حتی هسته خرما

احمدی با اشاره به مصرف صحیح در زندگی ائمه افزود: طبقی خرما نزد مهمان امام ششم بود که بعد از خوردن هر خرما، هسته آن را به پشت سر پرت می‌کرد؛ در این هنگام امام به وی فرمودند: این عمل تو اسراف است زیرا این دانه خرما یا می‌توان در زمینی مناسب رشد کرده و نهالی از آن بروید و یا می‌تواند آسیاب شده و خوراک موجود زنده‌ای شود.

وی در ادامه حدیث دیگری از امام صادق نقل کرد و گفت: فردی که همراه امام در کنار رود دجله بود، ظرف آبی را برداشته و خورد و بقیه را روی ساحل رودخانه ریخت، امام فرمودند: عمل تو اسراف بود؛ اگر این آب را داخل رودخانه می‌ریختی تا هر کجا که این رود حرکت می‌کرد می‌توانست خوراک مفیدی برای موجودی دیگر باشد.

فرمانده سپاه امام رضا(ع) در ادامه با تأکید بر اصلاح الگوی مصرف نیز افزود: در عصر حاضر نیز امام خمینی کسی بود که در مقابل قدرتمندترین قدرت دنیا (آمریکا) با ملتی با دست خالی ایستاد و به ما یاد می‌دهد که نصف لیوان آب خود را بیرون و یا پای گلدان نریخته و با گذاشتن کاغذی بر روی آن برای وعده بعدی خود از آن استفاده می‌کند.

وی تصریح کرد: این امام با چنین کرداری همان فردی است که یک‌تنه در مقابل آمریکایی ایستاد که در ایران از سال 32 به بعد در تمام شئون زندگی ملت ایران تسلط و نفوذ داشته و 50 هزار مستشار اعم از نظامی، کارمند، متخصص و مکتشف در بدنه اجرایی نظام به ویژه در نیروهای مسلح و حتی در تولیدات کشور مانند نفت و نیرو داشت.

احمدی افزود: امام خمینی، همان فردی است که طی شب در سنین بالا از اتاق استراحت خود بیرون می‌رود تا لامپ برق راهروی محل استراحت فرزندان و اعضای خانواده‌ را خاموش کند و اینها همه پیام‌هایی برای افرادی که می‌گویند امام را دوست داشته و ادعای انقلابی، بسیجی، سپاهی و مقلد امام بودن را دارند، است تا در عمل نشان دهند پیرو راه امام هستند.

** راندمان غیرقابل دفاع ساعات کاری

وی تصریح کرد: در رکن دوم که همت مضاعف، کار مضاعف است بسیار ناشایست است که ملتی اسلامی و انقلابی راندمان خروجی ساعات کارشان، ساعات قابل دفاعی نباشد.

فرمانده سپاه امام رضا(ع) با اشاره به اینکه ساعت مفید فعالیت و کار ژاپنی‌ها هفت ساعت است، افزود: آنها برای دنیای خود همت مضاعف دارند اما ما برای استقلال، عزت و عدم نیاز به دشمنان باید همت مضاعف، کار مضاعف داشته باشیم.

وی با بیان اینکه رکن دوم را باید از شهدا، ائمه، رهبر و از رزمندگان و ملت در دهه اول انقلاب یاد بگیریم، گفت: همت مضاعف، کار مضاعف باید در زندگی، کار، کارخانه، مزرعه و تولید ما فرهنگ شود.

** نیاز به روحیه جهادی در اقتصاد

احمدی همچنین در رابطه با رکن سوم افزود: رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در خصوص جهاد فرمودند: «جهاد عملی است در مقابل دشمن» و ما امروز به روحیه جهادی در اقتصاد نیازمندیم چرا که جهاد یکی از مقدس ترین اقدامات و اعمال یک مکلف است.

وی با اشاره به اینکه باید به تولید و تلاش در میدان خودکفایی ارزش قائل شد، گفت: در فرهنگ ملی ما یک تولیدکننده باید هم‌تراز رزمنده بازگشته از جبهه نظامی، دارای ارزش باشد.

وی تصریح کرد: در تاریخ، بوسیدن دست رزمنده‌ توسط پیغمبر ثبت نشده اما اینکه پیغمبر دست تاول زده کارگری را بوسیدند، وجود دارد.

فرمانده سپاه امام رضا(ع) بیان کرد: امروزه کارگر و تولیدکننده به عنوان مجاهد در میدان خودکفایی و قطع نیازهای اقتصادی، جایگاه بالایی ندارد و متأسفانه امروزه ارزش‌ها به نوع اودکلن، قیمت لباس، خودرو و منزل بوده و تا این موارد ارزش است فردی در روستا نمی‌ماند تا گندم مورد نیاز جامعه را تولید کند.

وی در ادامه افزود: ما باید کاری کنیم که تولیدکننده مانند یک مجاهد در راه جهاد آزادی خرمشهر در تصویر ذهنی جوان و دانشجوی ما احترام یابد.

احمدی در خصوص رکن چهارم با اشاره به اینکه حمایت از تولید، کار و سرمایه و محصولات ایرانی بسیار مهم است، گفت: ما باید در خرید و تقویت محصولات داخلی ذائقه‌هایمان را عادت دهیم و با خرید، فرصت کیفی‌سازی را به تولیدکنندگان داخلی بدهیم.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر بتوانیم این چهار رکن را عملیاتی کنیم حماسه اقتصادی به وقوع می‌پیوندد.

فرمانده سپاه امام رضا(ع) از اقدامات سپاه در زمینه عملیاتی‌کردن چهار رکن از فرمایشات رهبری عنوان کرد: بسیج و سپاه در بحث فرهنگ‌سازی و عملیاتی کردن امور، رقیب ندارند.

احمدی افزود: زمانی که 40 هزار تن کشمش بر روی دست مردم کاشمر مانده و یا بادام، انجیر و پسته خراسانی‌ موجود است، چرا نباید در ادارات دولتی با هدف اصلاح الگوی مصرف، به جای استفاده از محصولات صنعتی از این محصولات استفاده شود که لااقل بخشی از تولید داخلی و با کیفیت به مصرف برسد.

وی با بیان اینکه وجود یک لامپ اضافی باید برای پدر خانواده اعم از سردار، روحانی سرشناس، استاندار، استاد دانشگاه، دبیر و غیره حساسیت‌برانگیز باشد، گفت: حتی مسئله غذای اضافه پختن در خانواده که برای حفظ آبرو مرسوم شده و به سازمان‌ها نیز سرایت کرده باید برای رفع آن فرهنگ‌سازی شود.

وی در ادامه افزود: این فرهنگ‌سازی و موضوعاتی از این دست باید با مدیران اجرایی مطرح شود تا وابستگی ما به کسانی که در 22 بهمن و روز قدس علیه آنان شعار می‌دهیم اما برای اداره زندگی، تهیه گندم، روغن نباتی، ذرت و تولیدات زیرساختی به آنان نیازمندیم، کاهش یابد.

انتهای پیام/2202/غ40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول