به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، سیدعلی حسینی ظهر امروز در همایش تجلیل از برترینهای پژوهشی آموزش و پرورش خراسان رضوی که در سالن آمفیتئاتر پژوهشکده عباسزادگان برگزار شد اظهار کرد: بین 80 تا 85 درصد از پژوهشهای انجام شده به محصول، فناوری و یا کاربست عملی منتهی نمیشود.
وی تصریح کرد: برای پرهیز از این آسیب باید از انجام پژوهشهای خطی و سنتی پیشگیری کرد.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه پژوهش یکی از حلقههای اساسی برنامهریزی است خاطرنشان کرد: توسعه اهداف جامعه تنها به وسیله نهادینه شدن دانش محقق میشود.
حسینی با اشاره به دیگر آفتهایی که در پژوهش وجود دارد تأکید کرد: یکی از آسیبهای مهم در این زمینه فاصله عمیق موجود بین تئوری و عمل است.
وی ادامه داد: نیاز جامعه امروز ما مدیرانی پژوهشگر است به بیان دیگر مدیران باید با دیدگاه پژوهشگرانه و در نظر گرفتن امکانات موجود دست به برنامهریزی بزنند.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی خاطرنشان کرد: دیگر مشکلی که در مقوله پژوهش دیده میشود نخبهگرا بودن مقوله پژوهش در جامعه ما است.
حسینی اضافه کرد: به بیان دیگر مقوله پژوهش در جامعه ما فراگیر نشده است و با اینکه تعداد زیادی محقق، استاد و دانشجوی پژوهنده وجود دارد بدنه جامعه پژوهشمحور نیست.
وی با اشاره به آزمونهایی که در سطح دنیا برای سنجش میانگین ورود پژوهش در جامعه وجود دارد بیان کرد: ایران در تمام شاخصهای این آزمونها امتیازی کمتر از میانگین جهانی دارد.
حسینی با اشاره به اینکه زیرساختهای جامعه پژوهشمحور مدارس پژوهشمحور است، گفت: باید اقدامات کیفیتی در مدارس را تقویت کرد و پژوهش مسئلهمدار کاربردی و تقاضامحور را کلید راه مدارس قرار داد.
انتهای پیام/2202/ش30/چ3000