اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآنی:

۱۰۰۰ مؤسسه قرآنی در کشور داریم/ مسئولان اعتقادی به جایگاه مردمی مؤسسات ندارند

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآنی تعداد مؤسسات فعال قرآنی در کشور را بیش از یک هزار مؤسسه دانست و گفت: طی سال‌های اخیر بیشترین بار آموزش قرآن بر عهده مؤسسات قرآنی بوده است اما مسئولان ما اعتقاد چندانی به جایگاه مردمی مؤسسات ندارند.

۱۰۰۰ مؤسسه قرآنی در کشور داریم/ مسئولان اعتقادی به جایگاه مردمی مؤسسات ندارند

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، سیدعلی سرابی قائم‌مقام شورای عالی قرآن و حسن محمدی مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآنی با حضور در برنامه شب گذشته «فصل نو» به بیان مشکلات و چالش‌های جایگاه آموزش و انس قرآن پرداختند.

* همراه با انقلاب اسلامی یک انقلاب قرآنی هم شکل گرفته است

سرابی در ابتدای این برنامه در خصوص اینکه آیا روند آموزش قرآن نسبت به بعد از انقلاب مطلوب بوده است، گفت: در واقع جایگاه قرآن و تأثیر آن بر رشد و تعالی جامعه اسلامی آنقدر مهم و والا هست که هرچه در این زمینه تلاش کنیم کم است، همراه با انقلاب اسلامی یک انقلاب قرآنی هم شکل گرفته است اما باید برای قرآن، تلاش بسیاری کنیم.

محمدی اظهار داشت: بحث گسترش فرهنگ قرآن آنطور که باید شایسته نبوده و آموزش قرآن در قبل از انقلاب با بعد از پیروزی انقلاب قابل قیاس نیست، دلایل متعددی هم برای این موضوع وجود دارد از جمله عدم دسترسی به جایگاه اصلی و اعتقاد راسخی که باید در فرهنگ قرآن در میان مردم وجود داشته باشد نیست.

* باید تلاش شود تا آموزش قرآن به صورت یک مطالبه عمومی درآید

قائم‌مقام شورای عالی قرآن عنوان کرد: به هر حال ایجاد حس نیاز و مطالبه در سطح عموم جامعه، نیازمند فرهنگ‌سازی، تبیین جایگاه و کارکردهای انس و آموزش قرآن است و این کار عظیم فرهنگی است که باید تلاش شود تا آموزش قرآن به صورت یک مطالبه عمومی درآید.

وی ادامه داد: از طرف دیگر باید این موضوع در میان افکار و اندیشه مدیران ارشد فرهنگی جامعه، جا بیفتد که قرآن کریم قدرت آن را دارد که در تمامی عرصه‌های زندگی اعم از سیاسی، اجتماعی، فرهنگی می‌تواند حرف اول را بزند و اگر بخواهیم در این عرصه‌ها پیشرفت داشته باشیم باید به دستورات آن عمل کنیم.

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآنی با بیان اینکه حدود هزار مؤسسه فعال قرآنی و 10 کارشناس فعال در هر یک از این مؤسسه‌ها در سراسر کشور وجود دارد، گفت: یکی از ضعف‌های جامعه قرآنی برای تدوین استراتژی و راهبرد واحد این است که ما شناخت جامع از ظرفیت علمی و قابلیت مؤسسه‌ها در دست نداریم.

سرابی در پاسخ به این سؤال که برای چه کسانی باید فرهنگ‌سازی صورت بگیرد، خاطرنشان کرد: برای آحاد مردم و مسئولان فرهنگی و مسئولان نظام باید درخصوص گسترش قرآن کریم فرهنگ‌سازی انجام شود البته ممکن است در فرهنگ سازی برای عموم مردم از روش‌های رسانه‌ای بهره برده شود اما در ارتباط با خواص، روشی متفاوت در نظر گرفته شود.

* مسئولان ما اعتقاد خاصی به جایگاه مردمی مؤسسات ندارند

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآنی تصریح کرد: ما معتقدیم که بیشترین بار آموزش قرآن در کشور در سا‌ل‌های اخیر بر عهده مؤسسات قرآنی بوده است حتی قبل از انقلاب نیز این درک وجود داشت که مؤسساتی برای قرآن تشکیل شود اما امروزه لازم است ساختار پراکنده مؤسسات که گستره زیادی دارد به ساختار واحدی تبدیل شود.

وی ادامه داد: ما سعی کردیم در مجامع مختلف حضور داشته باشیم هرچند مؤسسات قرآنی با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند. بنابراین شاید اوضاع نسبت به سال‌های قبل بهتر شده باشد اما مسئولان ما اعتقاد خاصی به جایگاه مردمی مؤسسات ندارند.

محمدی با بیان اینکه در ساختارهای قرآنی و فرهنگی دو مرحله اساسی سیاست‌گذاری و تدوین راهبرد و مرحله ثبت آن وجود دارد، تصریح کرد: مؤسسه‌های قرآنی ظرفیت ویژه‌ای دارند که رسانه ملی باید با این ظرفیت آشنا شود و ما می‌توانیم به عنوان نماینده مؤسسات، در سیاست‌گذاری‌ها کمک کنیم.

سرابی در خصوص اینکه چند درصد از بودجه نیم‌درصدی قرآن در سال 1390 به اتحادیه تشکل‌های قرآنی اختصاص یافته است، گفت: حدوداً نیم درصد، به طور کلی بودجه‌هایی در نظر گرفته شده اما واقعیت این است که ما در واگذاری امور در سطح اجرا، سازمان‌های مردم نهاد در کشور در یک دوره بحران یا گذار هستیم لذا مقاومت‌هایی را در دستگاه‌های مختلف می‌بینیم بنابراین مؤسسات با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند.

* نگاه بلندمدتی که مؤسسات قرآنی را به استقلال مالی سوق دهد وجود ندارد

محمدی ادامه داد: این بودجه پاسخگوی نیازهای مؤسسات نبوده و اصلاً قابل قیاس با نیازهای آنها نیست. مشکل این است که یک نگاه بلندمدت در حمایت از موسسه‌ها که آن را به سوی استقلال مالی پیش ببرد وجود ندارد و تلاش ما بر آن است که موسسه‌ها را با راهبردی به سویی پیش ببریم که از کمک‌های دولت مستقل شوند.

قائم‌مقام شورای عالی قرآن خاطرنشان کرد: در دهه 80 میزان اعتبارات حمایت از مؤسسه‌ها بسیار کمتر از ظرفیت آنها بود که البته این مبلغ به صورت مستقیم به مؤسسه‌ها داده شد که اگر از طریق اتحادیه به مؤسسات پرداخت می‌شد می‌توانست سیاست‌های کلان را بیشتر پیش ببرد.

وی افزود: ما در حال گذار از یک مرحله مهندسی اجتماعی هستیم و می‌خواهیم دست مردم را در تمام عرصه‌ها گرفته و به وسط میدان بیاوریم تا برنامه‌های ملی در تمام عرصه‌ها به اجرا درآید.

* توزیع بخشی از اعتبارات قرآنی دائر‌مدار بر سماجت مسئولان مؤسسه‌ها است

سرابی اظهار داشت: برای تحقق این موضوع باید فرهنگ‌سازی کنیم. ما کشوری بوده‌ایم که دولت ما هم سیاست‌گذار، مجری و قانون‌گذار بوده است و تا زمان توسعه فرهنگی باید مدت زمانی سپری شود از این رو نیاز است روش‌های منطقی و عادلانه برای پشتیبانی‌ها و انتقال هزینه‌ها و اعتبارات پیدا کنیم که متأسفانه بخشی سلیقه‌ای و بخشی دائر‌مدار بر سماجت مسئولان مؤسسه‌ها است.

انتهای پیام/ک

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول