اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله علم‌الهدی:

سکولاریسم بزرگ‌ترین ضربه را ‌به پیکر علم ‌وارد کرد‌

امام جمعه مشهد با اشاره به اینکه امام راحل با نامگذاری روز وحدت حوزه و دانشگاه به دنبال از بین بردن نظام سکولار بودند، گفت: سکولاریسم بزرگترین ضربه‌ای بود که در نظام آموزش به پیکر علم و دانش در جوامع اسلامی وارد شد.

سکولاریسم بزرگ‌ترین ضربه را ‌به پیکر علم ‌وارد کرد‌

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی صبح امروز در همایش نقش بسیج دانشجویی و طلاب در تحقق آرمان‌های امام(ره) با اشاره به مفهوم حوزه و دانشگاه اظهار داشت: قبل از بیان مفهوم وحدت بین این دو نهاد یعنی حوزه و دانشگاه باید به سابقه آن پرداخت.

امام جمعه مشهد با تشریح سابقه این پیوند و اتحاد گفت: سابقه این موضوع به قبل از پیروزی انقلاب برمی‌گردد یعنی زمانی که امام در پاریس اقامت داشتند و در جریان یک مراسم در دانشگاه تهران، تعدادی از علما و دانشجویان با ابتکار شهید مفتح، تجمع کرده و شعار دانشجو، طلبه پیوندتان مبارک را سردادند.

علم‌الهدی با اشاره به نامگذاری روز وحدت حوزه و دانشگاه توسط امام راحل تصریح کرد: این اقدام نیازمند نگاه و دیدی عمیق بود که شاید از منظر امام، مقصود این کار جبران خسارت گذشته یا تحقق جریان آینده باشد.

وی با اشاره به اتحاد کنونی دانشگاه و حوزه گفت: دانشگاه امام صادق(ع)، دانشگاه رضوی و دانشگاه مفید نمونه بارز پیوند دانشگاه و حوزه است.

علم‌الهدی با اشاره به این نکته که حضرت امام در راستای تحول و انقلاب در علم، مسئله وحدت حوزه و دانشگاه را مطرح کردند، افزود: در جوامع دینی نظیر جامعه ما، همواره دین خاستگاه علوم به ویژه علوم‌ تجربی بوده به نحوی که مدارس و حوزه‌های علمیه، تنها کانون آموزش فقه و اصول نبوده بلکه بسیاری از نخبگان تاریخ ایران در بستر حوزه‌های علمیه رشد و نمو پیدا کرده‌اند.

امام جمعه مشهد افزود: ظهور پدیده‌ای به نام سکولاریسم بزرگترین خسارت و ضربه‌ای بود که در عرصه آموزش به پیکر علم و دانش در جوامع اسلامی وارد شد به نحوی که تعلیمات و آموزه‌های سکولار به تدریج زیر پای علوم اسلامی را خالی کرد.

به گفته وی، ورود این اندیشه‌ها به کشور از دوران صفویه آغاز شد و در دوره قاجار و پهلوی به اوج خود رسید که علت آن پیدایش مدرنیته و رنسانس علمی در غرب بود.

امام جمعه مشهد در ادامه یادآور شد: با تولد مدرنیسم و رنسانس در اروپا، تقابلی شدید بین علم و دین کلید خورد و بدتر آنکه همین القائات غلط در دوره قاجار وارد کشور شد به نحوی که رشد علمی اروپا را در سقوط و کنار گذاشتن دین تعبیر می‌کردند.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به اینکه نخبگان و بزرگان دربار هم از این آفت در امان نماندند، یادآور شد: با این تفکرات، مقابله با دین در حوزه علم شکل گرفت به نحوی که در تأسیس و راه‌اندازی مدرسه دارالفنون، مانع از ورود و تدریس علوم دینی شدند و دین را عامل عقب‌ماندگی علمی اعلام کردند.

امام جمعه مشهد در ادامه افزود: تقابل دین و علم در دوره رضاخان به گونه‌ای شدت یافت که حتی تأسیس دانشگاه را با هدف تقابل با حوزه علمیه انجام دادند تا با ایجاد جریانات غیردینی و ضددینی، مانع از ظهور مظاهر دین در دانشگاه شوند.

به گفته وی، امام راحل با نامگذاری روز وحدت حوزه و دانشگاه به دنبال از بین بردن نظام سکولار بودند، در واقع نقطه کمال این وحدت و یکپارچگی این است که خاستگاه تمام علوم تجربی و عقلانی، دین‌ و آموزه‌های دینی باشد.

انتهای پیام/2202/ش‌40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول