به گزارش خبرگزاری فارس از گناباد، سید جواد حسینی صبح امروز در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه آزاد گناباد اظهار داشت: پژوهش مکانیکی در مقابل پژوهش ارگانیکی، تفکر پژوهش برای پژوهش و نبود روحیه پژوهش فراگیر و نهادینه شده، آسیب پژوهشی جامعه ایران است.
وی افزود: پژوهش محور بودن امری ضروری است و همه اندیشمندان و متفکرین اتفاق نظر دارند جامعهای توسعه یافته که دانشبنیاد باشد و جامعهای دانش بنیاد است که پژوهش محور باشد.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی تصریح کرد: تفکر، حل مسئله و پژوهش محوری نقطه مرکزی جامعه دانشبنیاد و جامعه توسعه یافته را رقم میزند.
این مسئول خاطرنشان ساخت: پژوهش باید مسأله محور باشد و نیازسنجی پژوهشی را باید در دستور کار خود قرار دهیم.
حسینی با بیان اینکه روحیه پژوهشی نخبهگرا باید جای روحیه پژوهش فراگیر را بگیرد، افزود: امروزه متاسفانه پژوهشهای ما در گسست از جامعه است چون مسأله محور نیست.
وی عنوان کرد: اقدام پژوه کسی است که وضع موجود را میسنجد، راه حلی ارائه و آن را ارزیابی میکند، نقاط ضعف را بررسی کرده و مسأله محور پیش میرود لذا امروز فرآیند و روش اقدام پژوهی باید از عرصه کلاس درس و مدرسه خارج شود.
این مسئول با بیان اینکه تفکر پژوهش برای پژوهش یکی از آسیبهای جامعه پژوهشگری است افزود: یکی از مشکلات پژوهشی ما این است که بودجههای پژوهشی فقط به اموری تخصیص داده میشود که پژوهشی انجام شود و حاصل این پژوهش دریافت پول توسط محقق و نگهداری پژوهشها در کتابخانه و بلا استفاده بودن آنها میشود.
مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه امروز پژوهش خطی نیاز جامعه ما را برطرف نمیکند متذکر شد: پژوهش مکانیکی در مقابل پژوهش ارگانیکی دومین آسیب پژوهشی جامعه ایران است چراکه وقتی از پژوهش مکانیکی صحبت میکنیم یعنی پژوهشی در گسست با جامعه و وقتی از پژوهش ارگانیک صحبت میکنیم یعنی پژوهشی در پیوست با جامعه.
انتهای پیام/2202/ن20/چ3000