اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد صراف:

میراث فرهنگی از کمبود بودجه و نیروی انسانی رنج می‌برد

کاوشگر 11 فصل تپه هگمتانه گفت: میراث فرهنگی از مشکل کمبود نیروی انسانی و بودجه رنج می‌برد که این امر موجب تخریب آثار و حفاری قاچاق ‌می‌شود.

میراث فرهنگی از کمبود بودجه و نیروی انسانی رنج می‌برد

محمدرحیم صراف در حاشیه همایش باستان‌شناسی هگمتانه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان، با بیان اینکه آثاری که در این تپه یافت شد برای همه ایرانیان افتخارآفرین است، افزود: این غرور ملی نه تنها بنده بلکه همه دنیا را فرا گرفته چرا که وقتی در بین باستان‌شناسان کشورهای آلمان، هندوستان، ایتالیا و فرانسه از کشفیات این تپه صحبت کردیم آنها نیز شگفت‌زده شدند زیرا آثار این تپه در دنیا بی‌نظیر است.

وی به اهمیت توجه صدا و سیما به آثار باستانی اشاره کرد و گفت: صدا و سیما باید برنامه‌های مرتبی برای آگاهی مردم بگذارد تا مردم بدانند این آثار مال خودشان بوده و با حفظش نباید بگذارند، تخریب شود.

باستان‌شناس تپه هگمتانه اذعان کرد: دولت باید کمک کرده و بودجه در اختیار میراث فرهنگی بگذارد تا بتواند این آثار را حفظ کند چرا که بدون بودجه کاری نمی‌توان انجام داد.

*کمبود بودجه و نیروی انسانی تخریب آثار را به دنبال دارد

وی با تأکید بر اینکه سازمان میراث فرهنگی باید از نظر نیروی انسانی تقویت شود، اظهار کرد: در حال حاضر ما نیروهای باستان‌شناس کم داریم چراکه بازنشسته شده‌اند و یکسری نیز رها کرده و رفته‌اند.

صراف بیان داشت: نیروی باستان‌شناس و نقشه‌بردار باید وارد سازمان میراث فرهنگی شوند تا در برخی نقاط تحقیقات علمی کنند زیرا تحقیقات زیر ذره‌بین دنیاست.

وی ادامه داد: با کمبود نیروی انسانی و بودجه کم آثار تخریب می‌شود و مورد حفاری قاچاق قرار گرفته و به خارج می‌رود.

*آثار تپه هگمتانه شامل دوره مادها تا دوره اسلامی است

این استاد باستان‌شناسی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا در این تپه آثاری متعلق به دوران مادها یافت شده است، اذعان کرد: آثاری که ما پیدا کردیم نشان می‌دهد که این تپه از دوره مادها تا دوره اسلامی مورد استفاده بوده است اما اینکه برای نخستین بار این بناها در چه دورانی ساخته شده را نمی‌دانیم و در این راستا توجه ما به آثار است.

وی با بیان اینکه ما هنوز تپه را کامل حفاری نکردیم، ابراز کرد: تنها یک بخش تپه حفاری شده اما ممکن است در پشت تپه آثاری متعلق به دوره دیگری نیز یافت شود.

صراف با بیان اینکه باید حفاری تپه هگمتانه گسترش یابد تا تمام قسمت‌های شهر پیدا شود، ابراز کرد: این مهم مشخص می‌کند که آیا این هگمتانه باستانی است یا نه؟

*نیروی قوی برای ادامه کاوش هگمتانه وجود ندارد

وی با بیان اینکه وی 11 فصل در تپه کار کرده است، افزود: بنده در 11 فصل به صورت متناوب از یک ماه تا دو ماه در این تپه کار کرده‌ام.

باستان‌شناس تپه هگمتانه بیان داشت: بعد از 11 فصل به دلیل اینکه بازنشسته شدم شرایطی ایجاد نشد که این کاوش را ادامه دهیم.

وی اضافه کرد: متاسفانه نیروی قوی هم در سازمان میراث فرهنگی وجود ندارد که کاوش را ادامه داده و در دنیا مطرح کند در نتیجه مشکلاتی تپه دارد که انتظار داریم با کمک صدا و سیما و میراث فرهنگی این بنا حفظ و حراست شده و کاوش آن ادامه یابد.

صراف بر تعامل بین دانشگاه‌ها و سازمان میراث فرهنگی تأکید کرد و افزود: در دانشگاه‌ها آموزش و پژوهش باستان‌شناسی داریم اما مشکلی که در این زمینه وجود دارد اینکه هماهنگی بین دانشگاه‌ها و سازمان‌ها وجود ندارد.

وی در پایان سخنانش تصریح کرد: باید با دانشگاه‌ها نشست‌هایی را برای یکسان‌سازی آموزش و پژوهش داشت تا از پایان‌نامه و تحقیقات دانشجویان بتوان به نفع دانشگاه، میراث فرهنگی و برای تأمین نیروی انسانی استفاده کرد.

انتهای پیام/89003/ت40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول