اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به همت سازمان بسیج اساتید سپاه روح‌الله استان مرکزی صورت گرفت

برگزاری همایش علمی سلول‌های بنیادی بسیج اساتید دانشگاه آزاد اراک

به همت سازمان بسیج اساتید سپاه روح‌الله استان مرکزی و با حضور محققان پژوهشگاه رویان همایش علمی سلول‌های بنیادی اعضای حلقه‌های بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک برگزار شد.

برگزاری همایش علمی سلول‌های بنیادی بسیج اساتید دانشگاه آزاد اراک

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، محقق پژوهشگاه رویان ظهر امروز در این همایش گفت: با وجود مشکلات فراوان در کشور خوشبختانه دانشمندان و محققان با غیرت کشور در بحث سلول‌های بنیادین به پیشرفت‌های بسیار خوبی دست یافته‌اند.

علی میرعظیمی افزود: امروز ایران اسلامی در بحث سلول‌های بنیادی به جمع کشورهای صاحب نام در این حوزه پیوسته و به خوبی توانسته است تهدید تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کند.

وی تصریح کرد: دانشمندان ایرانی با وجود در اختیار نداشتن کم‌ترین امکانات و پیش رو داشتن شدید‌ترین تحریم‌ها توانستند به پیشرفت‌های بسیار خوبی در حوزه سلول‌های بنیادی دست یابند، به‌طوری که کشور هم‌اکنون جزو یک تا دو درصد کشورهایی است که از نظر تعداد می‌تواند در جهان پیوند انجام دهد.

محقق پژوهشگاه رویان و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه با بیان اینکه ایران قادر است در افرادی که شکستگی وسیع استخوان دارند و یا کسانی که مورد عمل جراحی مغزی قرار گرفته و کاسه سر آنها برداشته شده و همچنین اشخاصی که استخوان‌های آنها به کندی جوش می‌خورد، از سلو‌ل‌های بنیادی برای جوش‌‌خوردگی سریع و جلوگیری از عفونت‌های بعدی استفاده کند، ادامه داد: خوشبختانه امروز این مهم از مرحله آزمایشگاهی خارج شده و به طور عملی و کاربردی بر روی بیماران انجام می‌شود.

سیدهادی موسوی یکی دیگر از محققان پژوهشگاه رویان نیز با بیان اینکه سلول‌های بنیادی ابتدایی‌ترین سلول‌های سازنده بدن هستند، گفت: این سلول‌ها در طول دوره رشد جنینی پرورش یافته و تبدیل به سلول‌های بالغ و خاصی می‌شوند.

وی با بیان اینکه مسئولیت ساخت انواع بافت‌های بدن به عهده سلول‌های بنیادی است، افزود: منشاء کل اعضا و سلول‌های بافت‌های مختلف بدن سلول‌های بنیادی است که بعد از کامل شدن اعضای بدن، سلول‌های بنیادی مسئول ترمیم بافت‌های آسیب‌‌دیده است و سلول‌های جدید را جایگزین سلول‌های پیر و فرسوده می‌کند.

بهروز شجاعی ‌سعدی مدیرگروه زیست‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک و سر حلقه صالحین زیست‌شناسی کانون بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی نیز اظهار داشت: بسیج اساتید و حلقه‌های صالحین زیست‌شناسی باید در پیشبرد علمی زیست‌شناسی کشور پیشرو باشند.

انتهای پیام/87006/ب30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول