اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در منزلی واقع در خیابان چهارباغ خواجوی اصفهان رخ داد

مسمومیت مادر و دختر در اثر روشن کردن زغال در منزل

شامگاه سه‌شنبه ۲۶ آذرماه جاری، مادر و دختری از ساکنان خیابان خواجوی اصفهان، بر اثر روشن کردن زغال داخل ساختمان منزل، دچار مسمومیت با گاز منواکسیدکربن شدند.

مسمومیت مادر و دختر در اثر روشن کردن زغال در منزل

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از روابط عمومی مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی اصفهان، مهرزاد آرتنگ اظهار کرد: حدود ساعت 20.55 سه‌شنبه 26 آذرماه 92 در تماسی با اتاق فرمان 115 اعلام شد که دو نفر در منزلی واقع در خیابان چهارباغ خواجوی اصفهان دچار کاهش سطح هوشیاری شده‌اند.

وی افزود: پس از اعلام گزارش این حادثه، دو واحد امداد اورژانس پیش بیمارستانی بر بالین مصدومان حاضر شدند و پس از کنترل وضعیت آنان دریافتند که این زن 55 ساله و خانم 27 ساله بر اثر روشن کردن زغال در ساختمان منزل مسکونی خود و استنشاق گاز سمی مونواکسید کربن دچار مسمومیت شده‌اند.

رئیس اداره اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: هر دو مصدوم حادثه توسط آمبولانس به بیمارستان شهید صدوقی اصفهان منتقل شدند.

وی از جمله دلیل‌های‌ حوادث ناشی از مسمومیت با CO در سال جاری را استفاده از زغال برای گرم کردن محیط، روشن کردن گاز پیک‌نیک در داخل چادر و استفاده از بخاری و آبگرم کن معیوب عنوان کرد و ادامه داد: در سال گذشته، تعداد 403 نفر در استان اصفهان با گاز منواکسیدکربن مسموم شدند و 27 نفر نیز در دم جان خود را از دست دادند.

آرتنگ با اشاره به اینکه گاز منوکسیدکربن یکی از خطرناک‌ترین گازهایی است که می‌تواند سبب مسمومیت تنفسی و مرگ شود، گفت: این گاز بی‌رنگ و بی‌بو است و در اثر احتراق ناقص مواد سوختنی تولید می‌شود.

وی اضافه کرد: گاز منواکسیدکربن به خصوص در فصل‌های سرد سال به دلیل استفاده از بخاری، آب‌گرم‌کن، اجاق‌گازهای غیراستاندارد یا به علت سیستم تهویه نامناسب (دودکش) و همچنین عدم نصب صحیح آن‌ها و سهل‌انگاری مصرف‌کننده، جان بسیاری از انسان‌ها را می‌گیرد.

رئیس اداره اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه پزشکی اصفهان به برخی اصول پیشگیری از وقوع این اتفاق غم‌انگیز در میان افراد جامعه اشاره کرد و افزود: استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد، عدم استفاده از وسایل گازسوز و گرمایشی بدون دودکش، کنترل دودکش قبل از استفاده وسایل گرمایشی و اطمینان از باز بودن مسیر آن، روشن نکردن اتومبیل در توقفگاه در بسته به مدت طولانی، اجتناب از قرار دادن منقل یا شعله باز در زیر کرسی، عدم نصب آبگرم کن در حمام از جمله مواردی است که جهت جلوگیری از گازگرفتگی باید رعایت شوند.

وی تاکید کرد: سردرد، سرگیجه، تهوع و بی‌قراری، تنگی نفس، خمیازه کشیدن بیش از حد و کاهش دید، کبودی دست و پا و دور لب‌ها که در نهایت منجر به تشنج، بی‌هوشی و مرگ می‌شود از علائم و نشانه‌های هشداردهنده‌ی مسمومیت با گاز CO است.

آرتنگ به اقدامات اولیه در برخورد با فرد مصدوم گاز گرفته اشاره کرد و گفت: جلوی دهان و بینی خود را با صورتک یا پارچه مرطوب بپوشانید، وسیله‌ی گرمازا را خاموش و درب و پنجره را باز کنید، فوراً مصدوم را از منطقه آلوده وارد هوای آزادکرده و سریعاً با اورژانس (115) تماس بگیرید؛ کمربند و یقه مصدوم را باز کنید، در صورت کاهش هوشیاری مصدوم اقدام به باز کردن راه هوایی وی نموده و در صورت لزوم اقدام به احیاء قلبی ریوی کنید.

انتهای پیام/63012/ک/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول