اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

بی‌مهری به مسائل و کارهای فرهنگی در شهر اولین‌ها

استان آذربایجان شرقی به لحاظ قرار گرفتن در موقعیت خاص جغرافیایی و همسایگی آن با چند کشور می‌طلبد در زمینه‌های فرهنگی از برنامه‌ریری مدون و بودجه کافی برخوردار باشد اما با دقت در هزینه‌های کلانی که در چند سال اخیر در این عرصه در استان شده خروجی و دستاورد چندان مثمر ثمری مشاهده نمی‌شود.

بی‌مهری به مسائل و کارهای فرهنگی در شهر اولین‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، اخیراً مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی مطالب بسیار مهمی در خصوص فرهنگ و ضرورت برنامه‌ریزی در امور فرهنگی ایراد فرمودند.

ایشان در این خصوص فرمودند: « فرهنگ، هویت یک ملت است. ارزش‌های فرهنگی روح و معنای حقیقی یک ملت است. همه چیز مترتّب بر فرهنگ است.

فرهنگ حاشیه و ذیل اقتصاد نیست. اقتصاد و سیاست حاشیه و ذیل فرهنگند. فرهنگ، برنامه‌ریزی مهم لازم دارد.

نباید انتظار داشت که فرهنگ کشور – چه عمومی، چه نخبگان، دانشگاه‌ها و غیره به خودی خود خوب بشوند، نه این برنامه ریزی می‌خواهد.»

نظر به اینکه بیانات رهبری فقط مختص به شورای عالی انقلاب فرهنگی نبوده و تمام دستگاه‌هایی که بودجه فرهنگی دریافت می‌کنند نیز باید دستورهای ایشان را در سر لوحه کارهایشان قرار دهند در این گزارش سعی شده نگاهی کوتاه به مشکلات فرهنگی عمده در استان پرداخته شود.

روند کند بازسازی مقبره الشعرا و انتقاد شهردار تبریز از مسئولان فرهنگی

چندی پیش گزارشی در خصوص وضعیت نامناسب مقبره‌الشعراء تبریز پخش شد و جالب اینکه تا این لحظه مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی استان در این رابطه از ارائه پاسخ خودداری کرده است.

صادق نجفی شهردار تبریز در این خصوص با اسفبار و غیرقابل قبول دانستن وضعیت مجموعه تاریخی – فرهنگی مقبره‌الشعرا به خبرنگار فارس می‌گوید: روند بازسازی این مجموعه کند و غیرقابل قبول است و طولانی بودن آن در سال‌های اخیر به یکی از موانع گردشگری و در کنار آن زمینه‌سازی نارضایتی شهروندان و اهالی فرهنگ و هنر تبدیل شده است.

وی در این رابطه می‌گوید: بسیاری از گردشگران در مواجهه با وضعیت مقبره الشعراء مقصر اصلی را متوجه شهرداری می‌دانند در حالی که مدیریت شهری هیچ مسئولیتی در قبال بهسازی آن ندارد.

وی در عین حال از برگزاری نشستی با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان در آینده نزدیک برای بررسی و حل این مشکل خبر داده است.

مجتمع فرهنگی،هنری تبریز کاربری اداری می‌گیرد

از دیگر اخبار ناگواری که از فرهنگ این استان به گوش می‌رسد تبدیل یکی از طبقات مجتمع فرهنگی، هنری  تبریز به بخش اداری توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است.

این اداره کل در تبدیل مراکز فرهنگی به اداری از سابقه‌داران است طوری که در دولت خاتمی به نام فرهنگ شاهد تولد ساختمانی به نام ساختمان اداری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی شدیم.

همچنین در خبری تأسف‌بار تابلوی هنرستان هنرهای تجسمی میرک تبریز به پایین کشیده شده و این دغدغه احساس می‌گردد که نکند اداره‌ای که در تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی ید طولانی دارد از این مکان استفاده‌ای غیرفرهنگی کند.

شهردار تبریز اخیراً از اجرای تمام پروژه‌های عمران شهری با پیوست فرهنگی خبر داده و گفته است بدون توجه به الزامات و پیش نیازهای فرهنگی، طرح‌های عمرانی فاقد کارآیی مؤثر در کالبد شهری آنطور که مورد مطالعه شهروندان است خواهد بود.

استان آذربایجان شرقی به لحاظ قرار گرفتن در موقعیت خاص جغرافیایی و همسایگی آن با چند کشور می‌طلبد در زمینه‌های فرهنگی از برنامه‌ریری مدون و بودجه کافی برخوردار باشد.

با دقت در هزینه‌های کلانی که در چند سال اخیر در این عرصه در استان شده خروجی و دستاورد چندان مثمر ثمری مشاهده نمی‌گردد.

سئوالی که همیشه از مسئولان فرهنگی می‌شود اینکه صرف هزینه‌های کلان برای ساخت و احداث بناهای فرهنگی در ارتقای فرهنگ چقدر تاثیرگذار بوده و چرا شاهد مدیریت بر بناهای فرهنگی احداث شده نیستیم؟

تعطیلی و فرسوده شدن سینماهای موجود استان از مهمترین مشکلاتی است که با انتقاد دائمی رسانه‌ها از آن درمانی برای چنین دردهایی از سوی مسئولان و تصمیم‌گیران تزریق نمی شود. نبود مدیریت واحد فرهنگی دیگر مشکلی است که شهروندان به ویژه فعالان این عرصه را آزرده خاطر می‌سازد وجود مراکز متعدد تصمیم گیرنده با اقدامات موازی کارانه در نهایت منجر به سردرگمی مردم و هدر رفتن بودجه‌های کلان می‌شود.

استان آذربایجان شرقی با وسعت 45491 کیلومتر مربعی و جمعیت 7/3 میلیون نفری از نظر مطالعه روزنامه در جایگاه بالایی قرار دارد و این خود نشان از علاقمندی مردمان این منطقه به امور فرهنگی دارد.

بنابراین می‌طلبد همچنانکه دیار آذربایجان در صنعت، معدن، کشاورزی، تجارت و بازرگانی جزو استان‌های فعال و برتر کشور می‌باشد بهتر است سرمایه‌گذاری کلان فرهنگی نیز در دستور کار دولتمردان قرار گیرد. 

اگر رهبر معظم انقلاب فرهنگ را هویت یکی ملت می دانند و اگر بیان می‌کنند فرهنگ ما  حاشیه و ذیل اقتصاد نبوده و اقتصاد و سیاست حاشیه و ذیل فرهنگ هستند، می‌طلبد حال که دولت لایحه بودجه سال آینده کشور را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده به این مسئله و تاکیدات رهبر فرزانه‌مان توجه ویژه‌ای شود. ضمن اینکه نمایندگان استان در کنار پیگیری بودجه سایر بخش‌ها بر اهمیت ارتقای بودجه فرهنگی استان نیز تاکید ویژه‌ای داشته باشند.

اگر قرار باشد در عرصه فرهنگی بی‌تدبیری کرده و برنامه‌ریزی منطقی، بلند مدت، کوتاه مدت و میان مدت نداشته و از همه مهمتر ابزار و امکانات لازم را نیز نداشته باشیم قطعاً ضرر کننده نهایی خودمان بوده و بازخورد آن را در جامعه که همان گسترش ناهنجاری‌های اجتماعی است مشاهده خواهیم کرد.

از سخنان حکیمانه رهبری عزیز می‌توان چنین برداشت کرد که اگر می‌خواهیم از اقتصاد قوی و قدرتمند برخوردار باشیم و اگر می‌خواهیم در عرصه سیاست داخلی و خارجی روز به روز پیشرفت کرده و در پایان برنامه 20 ساله کشور، قدرت اول منطقه باشیم چاره‌ای نیست جز اینکه به «فرهنگ» پناه برده و باور کنیم سیاست و اقتصاد را باید در برنامه‌ریزی‌هایمان در حاشیه و ذیل فرهنگ قرار دهیم.

.......................

نگارنده: مهدی حافظ‌زاده

........................

انتهای پیام/60002/ش30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول