اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قائم مقام حزب مؤتلفه اسلامی در گفت‌وگو با فارس:

حوزه و دانشگاه دو بال رشد معنوی و علمی کشور هستند

قائم مقام حزب مؤتلفه اسلامی گفت: حوزه و دانشگاه به عنوان دو بال رشد معنوی و علمی جامعه بوده و می‌توانند یک ملت را به سعادت برسانند.

حوزه و دانشگاه دو بال رشد معنوی و علمی کشور هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم،‌ از ثمرات مهم انقلاب اسلامی وحدت حوزه و دانشگاه بود که امام(ره) برای ارتقا و بالندگی فرهنگ کشور و شکوفایی علوم اسلامی در ابعاد مختلف علوم دانشگاهی این موضوع را مطرح کردند و آغازگر این راه شهید مفتح بودند. در همین راستا 27 آذر سالروز شهادت آیت الله دکتر محمد مفتح روز وحدت حوزه و دانشگاه نامیده شده است.

در همین زمینه گفت‌وگویی با حجت الاسلام محمد حسن ذاکری قائم مقام حزب موتلفه اسلامی و از اساتید دانشگاه داشته‌ایم که در زیر می‌خوانید:

فارس: چه لزومی به وجود وحدت حوزه و دانشگاه است؟

حوزه و دانشگاه به عنوان دو بال رشد معنوی و علمی جامعه می‌توانند یک ملت را به سعادت رسانده و راه‌های رشد و تعالی آن جامعه را فراهم کنند. حوزه‌های علمیه با اندوخته‌های علوم و معارف اسلامی و انسانی که ریشه عظیم و گرانسنگ در اسلام و به ویژه تشیع دارد می‌تواند به عنوان یک مجموعه فرهیخته و متصل به معارف اسلامی و علوم اهل بیت راه را برای اتصال علوم دانشگاهی به منبع موثر و انسان ساز اسلام وصل کند.

اگر دانشگاه‌های ما به همراه حوزه توانستند نسل ما را تربیت کنند آینده جامعه ما تضمین است. علوم انسانی، علوم انسان ساز ما هستند که رشته‌های متعددی نیز در دانشگاه‌ها دارند پس با بهره گیری از این علوم که در اختیار حوزه علمیه و علما است این وحدت و یگانگی در انسان سازی را می‌توان سامان بخشید.

فارس: آیا وحدت حوزه و دانشگاه به معنای یکی شدن این دو نهاد است؟

وقتی می گوییم وحدت حوزه و دانشگاه، به معنای یکی شدن آنها نیست بلکه یگانگی در استفاده از منابع اسلامی و انسانی است که زمینه تربیت انسان‌ها را فراهم می‌کند، یعنی ما می‌توانیم طلبه متخصص و دانشجوی پرورش یافته با آموزه‌های اسلامی همزمان داشته باشیم. سال‌ها در این کشور تلاش شد که این اتفاق نیفتد و عامدانه دین را از دانشگاه‌ها در دو زمینه منابع و تربیت جدا کردند تا فرهیختگان و متخصصین جامعه تعهد و تقیدی نسبت به دین نداشته باشند اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و حضور روحانیت در تمام عرصه‌ها و همچنین اُنس دانشجویان با روحانیت به عنوان رهبران مردمی قیام علیه ظلم و استبداد زمینه نزدیک شدن حوزه و دانشگاه فراهم شد.

فارس: چه اقداماتی در راستای این وحدت صورت گرفته است؟

در حال حاضر اسلامی شدن دانشگاه‌ها در دستور کار قرار گرفته و این به معنای اسلامی شدن متون دانشگاهی است. ‌اگر ما موفق به ایجاد اتحاد بین حوزه و دانشگاه شویم بستر لازم برای اسلامی شدن دانشگاه‌های نیز آماده خواهد شد.

فارس: آیا شکل گیری این حرکت که توسط شهید مفتح آغاز شد ذاتا یک حرکت فرهنگی بود یا سیاسی؟

در نظر مرحوم مفتح قطعا یک حرکت فرهنگی بوده است، ایشان نخستین طلبه‌ای بودند که پا در عرصه دانشگاه گذاشته و به عنوان یک استاد روشنگر در عرصه دانشگاهی برای ساختن دانشگاه‌ها و ارتباط آنها با روحانیون فعالیت کرد. در آن زمان دو دیدگاه در بین حوزویان و دانشگاهیان وجود داشت که هر یک از آنها حضور دیگری و نزدیک شدن به یکدیگر را بر نمی‌تابیدند، شهید مفتح در همین راستا باب تازه‌ای را باز کرد که منادی یک تفکر جدید در عرصه فرهنگی و علمی کشور و نزدیک شدن این دو نهاد علمی شد.

فارس: این وحدت در حال حاضر تا چه اندازه‌ای محقق شده است؟

ما راه طولانیِ داریم، مدت‌های مدیدی اساتید دانشگاه با یک نوع تفکر خاص پرورش یافته و این تفکر در دانشگاه‌ها اعمال شده بود،‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی برخی از رسالت‌ها را در این حوزه بر عهده دارد که البته باید فعال تر و موثرتر در این راستا اقدام کند اما با همه این اوصاف تا نقطه مطلوب فاصله داریم و زمانی می‌توانیم ادعا کنیم اتحاد حوزه و دانشگاه محقق شده است که دانشگاه‌های اسلامی داشته باشیم.

اقدامات ارزنده‌ای صورت گرفته و در حال حاضر فارغ التحصیلان دانشگاهی داریم که در حوزه تحصیل کرده و حوزویانی هستند که در رشته‌های دانشگاهی مشغول تحصیلند، همچنین در تدریس دانشگاه‌ها از روحانیون استفاده می‌شود؛ اینها گام‌های خوبی است اما تا نقطه مطلوب و آن چیزی که شهید مفتح دنبال می‌کردند که با پیوستن این دو به هم بحث رشد علمی و معنوی کشور بر اساس آن چیزی که اسلام می‌خواهد پایه ریزی کنیم فاصله وجود دارد.

=============

گفت‌وگو از: نجمه عزتی

=============

انتهای پیام/2258/ع40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول