اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

نبود مدیریت صحیح مهم‌ترین چالش در فضای کسب و کار است

نماینده مردم مشهد و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در فضای کسب و کار احساس امنیت ایجاد نکرده‌ایم و عدم مدیریت صحیح مهم‌ترین چالش در این فضا است.

نبود مدیریت صحیح مهم‌ترین چالش در فضای کسب و کار است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین حسین‌زاده بحرینی در نخستین همایش ملی توسعه پایدار با رویکرد بهبود محیط کسب و کار که با حضور برخی از مسئولان استانی، فرهیختگان و اندیشمندان دانشگاهی استان و کشور در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن خراسان رضوی در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: امروزه در زمینه بهبود محیط کسب و کار با مشکل جدی روبه‌رو هستیم.

وی افزود: موضوع اساسی برای اقتصاددان‌ها توسعه بوده و اقتصاد مانند هر دانشی با پدیده‌هایی در حوزه‌های خود مواجه است.

بحرینی با اشاره به اینکه کشورهای مختلف درجات متفاوتی از توسعه‌یافتگی را تجربه می‌کنند، ادامه داد: در برهه‌ای از زمان میزان منابع طبیعی را در توسعه مؤثر می‌دانستند و کشورهایی را موفق‌تر می‌نامیدند که ثروتمندتر بودند.

وی تصریح کرد: با این نظریه باید توقع داشته باشیم ایران با سرمایه طبیعی بسیار، درجه بالایی از توسعه‌یافتگی را ارائه بدهد که تجربیات این مسئله را نشان نمی‌دهد.

این مسئول افزود:‌ نسل دوم نظریه، نظریات معطوف به سرمایه انسانی بوده و درجه تمایز توسعه‌یافتگی در کشورها نیروی انسانی است.

وی گفت: درباره اینکه چرا کشوری با منابع طبیعی اندک از کشوری با منابع طبیعی فراوان به مراتب توسعه‌یافته‌تر است باید بگوییم که کشورهایی طعم توسعه را می‌چشند که به لحاظ مهندسی اقتصادی موفق‌تر هستند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: در ادبیات اقتصادی گسترش انفجاری در توسعه نهادها و تأثیرات نهادها نمود پیدا کرد که این بخش اخیراً به حوزه مدیریت کشور رسیده است.

وی تصریح کرد: آنچه که در فضای کسب و کار باید مورد توجه قرار گیرد این است که بتوانیم رفتار عاملان اقتصادی، سرمایه‌گذاران و مصرف‌کنندگان را به سمت توسعه پایدار جهت دهیم.

بحرینی گفت: گاهی سراغ شاخص‌های عینی می‌رویم اما آنچه که در حوزه اقتصاد موثر بر رفتار فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران بوده مدیریت احساس آنهاست.

وی تصریح کرد: در بررسی‌ها روی شاخص‌های عینی مانند نرخ تورم، بیکاری، نسبت پس‌انداز و ... کار می‌شود اما آنچه که رفتار سرمایه‌گذار و فعال اقتصادی را مدیریت می‌کند احساس اوست.

نماینده مردم مشهد در مجلس با اشاره به اینکه ما با ارائه شاخص‌های عینی به اصحاب کسب و کار نمی‌توانیم رفتار توسعه‌ای را از آنها طلب کنیم، ادامه داد: احساس امنیت باید در سرمایه‌گذار، فعال اقتصادی، صادرکننده، مصرف‌کننده و تولیدکننده ایجاد شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: آنچه در حال حاضر فضای کسب و کار با آن مواجه بوده عدم مدیریت صحیح است.

وی ادامه داد: برخلاف منابع طبیعی خوب و سرمایه انسانی قابل قبول اقتصاد ایران سطوح بالای توسعه را تاکنون تجربه نکرده است.

بحرینی در رابطه با یارانه‌ها ظرف 5 سال نیز گفت: بلاتکلیف گذاشتن فضای کسب و کار در ایران باعث ناامنی برای سرمایه‌گذاران می‌شود.

وی افزود:‌ طبق آمارهای رسمی بانک مرکزی در سال 1384، 92 هزار میلیارد تومان نقدینگی داشته‌ایم و به ازای هر ریال نقدینگی دو ریال تولید را تجربه کردیم.

نماینده مردم مشهد در مجلس گفت: در انتهای سال 91 به ازای یک ریال نقدینگی 1.4 ریال تولید کرده‌ایم.

بحرینی با اشاره به اینکه عدم قابلیت پیش‌بینی در اقتصاد ایران مسئله کوچکی نیست، گفت: در آسیب‌شناسی اقتصاد ایران چنین مطرح می‌شود که نگرانی‌ها باعث عدم امنیت برای سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: نگرانی‌های بنگاه‌ها از عدم پایبندی عملی دولت به سیاست‌های اعلام شده، نگرانی بنگاه‌های بخش خصوصی از تغییرات غیرمنتظره و غیرقابل پیش‌بینی در قوانین، مقررات و سیاست‌ها از جمله موارد ایجاد کننده در عدم احساس امنیت برای فعالان اقتصادی است.

نماینده مردم مشهد در مجلس از دیگر نگرانی‌ها در این رابطه به نگرانی بنگاه‌ها از عدم توجه به نظرات صنفی آنان در وضع قوانین، مقررات و سیاست‌ها، نگرانی بنگاه‌ها از لغو رسمی و غیرمنتظره قوانین، مقرارت و سیاست‌ها و نگرانی بنگاه‌ها از تغییرات گسترده در قوانین و سیاست‌ها پس از تغییر دولت اشاره کرد.

انتهای پیام/2202/ز40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول