اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پارک علم و فناوری گیلان:

تبدیل علم به ثروت با هماهنگی در نظام علم و فناوری محقق می‌شود

رئیس پارک علم و فناوری گیلان با بیان اینکه تمام اجزای دولت، صنعت و دانشگاه باید در هم تنیده شوند، گفت: نبود هماهنگی در نظام علم و فناوری کشور مهم‌ترین مانع تبدیل علم به ثروت است.

تبدیل علم به ثروت با هماهنگی در نظام علم و فناوری محقق می‌شود

مجید متقی‌طلب امروز در حاشیه افتتاحیه نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با تبریک فرارسیدن هفته پژوهش دستاوردهای علمی را موجب خدمت به بشریت دانست و اظهار کرد: به قول ادیسون باید 10 هزار بار راه‌ها را رفت و این امر را شکست تلقی نکرد تا راه اصلی پیدا شود.

وی با بیان اینکه دارایی‌های انسان شامل دو نوع محسوس و نامحسوس هستند، افزود: سرمایه‌های نامحسوس شامل منابع بلند مدت با قابلیت ارزش‌آفرینی اما بدون ظهور فیزیکی و قابل لمس است.

این مسئول به برنامه‌ریزی قانون برنامه پنجم توسعه اشاره کرد و گفت: فصل دوم این قانون درباره توجه به اهمیت علم و فناوری در کشور است.

وی ادامه داد: طبق این قانون دولت موظف است به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند تا پایان برنامه، کشور حداقل به جایگاه دوم در منطقه برسد.

دبیر کمیته هفته پژوهش و فناوری گیلان قدرت رقابت ایران با کشورهای دیگر را بسیار تنگاتنگ خواند و ادامه داد: قدرت رقابت به عنوان مجموعه‌ای از قابلیت‌های نهادی سیاستگزاری‌ها و عوامل متنوعی تعریف می‌شود که تعیین کننده سطح بهره‌وری یک کشور است.

وی نهادها، زیرساخت‌ها، محیط اقتصاد کلان، بهداشت و آموزش مقدماتی، آموزش عالی و ... را از جمله محورهای قدرت و رقابت ذکر کرد.

*نبود هماهنگی در نظام علم و فناوری کشور مهم‌ترین مانع تبدیل علم به ثروت است

متقی‌طلب با اشاره به برگزاری همزمان سومین فن بازار جمهوری اسلامی ایران در تهران خاطرنشان کرد: نظام نوآوری باید در کشور شکل گیرد.

وی نبود هماهنگی در نظام علم و فناوری کشور را مهم‌ترین مانع تبدیل علم به ثروت دانست و یادآور شد: نتایج بررسی و مطالعات «یونیدو» مبنی بر اینکه چرا در کشور ما علم به ثروت تبدیل نمی‌شود، نبود ساختار مدیریتی است.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان با اشاره به اینکه طبق نتایج به دست آمده «یونیدو» ساختار اقتصادی نیز بر این قضیه نقش دارد، خاطرنشان کرد: کاربرد فناوری به عنوان شاخصی برای تعیین قدرت رقابت‌پذیری به هماهنگی در نظام علم و فناوری وابسته است.

وی درباره جایگاه ایران بین 16 کشور دیگر از نظر تکنولوژی «اپلیکیشن»، تصریح کرد: به جز پیشرفت‌های سال‌های اخیر، ایران هنوز برای رسیدن به جایگاه مطلوب در این حوزه فاصله زیادی دارد.

متقی‌طلب با تأکید بر اینکه کارآفرینی باید به فن‌آفرینی در کشور تبدیل شود، افزود: در تجاری‌سازی، ایده‌های اولیه به طرف یک کاربرد تجاری هدایت می‌شود که در این جریان ایده و نوآوری امکان تبدیل به ثروت را پیدا می‌کند.

وی تبدیل علم به ثروت را یکی از شاخصه‌های رشد و توسعه پایدار خواند.

* تمام اجزای صنعت و دانشگاه باید درهم تنیده شود

این مسئول با اشاره به اکسیر هم‌افزایی در فرآیند نوآوری، اظهار کرد: فرآیند موثر نوآوری زمانی محقق می‌شود که تمام اجزای آن به صورت سیستمی به هم کمک کنند.

وی با تأکید براینکه تمام اجزای صنعت و دانشگاه و دولت باید درهم تنیده شود، متذکر شد: راه توسعه کشور گذر از فناوری و دانش است.

به گزارش فارس، در چهاردهمین نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری گیلان، 22 دستگاه اجرایی با 100 طرح و دستاورد علمی پژوهشی شرکت کرده‌اند.

انتهای پیام/84002/ر40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول