اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی:

انقلاب اسلامی فضا را به نفع علم و پژوهش باز کرد

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های انقلاب اسلامی این بوده است که فضا را به نفع علم و پژوهش باز کرده است، گفت: با این حال با فضای مناسب پژوهشی و مدیریت پژوهشی ایده‌آل فاصله داریم.

انقلاب اسلامی فضا را به نفع علم و پژوهش باز کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی عصر امروز در مراسم تقدیر از پژوهشگران برگزیده مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به اینکه حیات و پیشرفت هر کشوری به حیات و پویایی و نشاط علم در آن کشور بستگی دارد، اظهار کرد: حیات، پویایی و نشاط علم به فعال بودن پژوهش در آن علم باز می‌گردد و اگر پژوهش در کار نباشد علم یک کالبد بی‌تحرک و ایستا خواهد بود.

وی با بیان اینکه حیات پژوهش به داشتن رویکردها و اصولی وابسته است، گفت: از آن جمله می‌توان به رویکرد تمرکز بر موضوعاتی که حاکی از نیازهای واقعی جامعه است و تاثیرات عظیم و اساسی که در رفع نیازهای جامعه دارد اشاره کرد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به رویکرد نوآوری در پژوهش بیان کرد: پژوهشی که مبتنی بر تثبیت ایده‌های موجود باشد، مفید نخواهد بود.

وی کیفیت در پژوهش را یکی از رویکردهای حیات پژوهش دانست و عنوان کرد: خروجی‌های پژوهش باید کیفی باشد و توان پاسخگویی به مسائل را داشته باشد.

مبلغی با بیان اینکه حیات این رویکردها وابسته به چند مورد است، تصریح کرد: روش پژوهش، مدیریت و امکانات مواردی هستند که رویکردهای پژوهش به آنها وابسته هستند.

وی با اشاره به اینکه مادامی که پژوهش روش مناسبی نداشته باشد، ناکام خواهد ماند، گفت: فقدان مدیریت جمعی موجب در جا زدن و انفکاک بین بخش‌های پژوهشی خواهد شد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی افزود: اگر امکانات پژوهشی مانند بودجه و وسایل پژوهشی نباشد، مدیریت نمی‌تواند کاری انجام دهد.

وی با بیان اینکه این سه مورد از ابرهای باران‌ خیز فرهنگ پذیرش سیراب می‌شوند، اظهار کرد: اگر فرهنگ پذیرش نباشد مدیریت، روش و امکانات بی‌فایده خواهند بود و کسی نیز جرات حرف زدن نخواهد داشت.

مبلغی با اشاره به اینکه شاخصه درست یک جامعه مطالعاتی این است که پژوهشگر همیشه در بهترین جایگاه و محبوب‌ترین فضا و امکانات قرار بگیرد، گفت: فقدان چنین امری موجب می‌شود که علم در جامعه پیشرفت نکند.

وی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های انقلاب اسلامی این بوده است که فضا را به نفع علم باز کرده است، تصریح کرد: با این حال با فضای مناسب پژوهشی و مدیریت پژوهشی ایده‌آل فاصله داریم.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی یک مرکز پژوهشی جدید است و تجربه نوینی را در عرصه پژوهش‌های دینی شکل داده است، گفت: این مرکز به دنبال حساس‌ترین موضوعات جامعه است و فاصله‌ای بین موضوعات این مرکز و آنچه که باید در عینیت تحقق پیدا کند، نیست.

وی با بیان اینکه شیوه مطالعاتی در این مرکز واجد ویژگی‌هایی است، عنوان کرد: این مرکز میان مطالعه فقهی و حقوقی یک آشتی و وضع تعاملی برقرار کرده است و به دلیل تمرکز بر موضوعات هسته قانون‌گذاری این وضع تعاملی به صورت کم‌نظیری در مطالعات ما شکل گرفته است.

مبلغی با بیان اینکه بعد از انقلاب آرزوی حوزه بوده که یک مطالعه جمعی انجام دهد، گفت: عمدتا مطالعات جمعی حوزه دچار نازایی بوده زیرا مطالعات جمعی مدیریت جمعی می‌خواهد ولی در مرکز ما مطالعات جمعی به شکل ویژه‌ای به وجود آمده است و می‌توان آن را گسترش داد و به سرانجامی رساند.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این نشست برای تقدیر و تشکر از محققانی که ارتباط خوبی با مجلس فراهم کرده‌اند، تشکیل شده است، گفت: ما به دنبال این هستیم که این مرکز در روندهای رسمی تصویب طرح‌ها و لوایح جایگاه خود را پیدا کند و این مسیر در حال پیموده شدن است.

انتهای پیام/2258/ک40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول