اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون استاندار گیلان عنوان کرد

بهره‌برداری سالانه 8 میلیون تن ذخایر معدنی در گیلان

معاون برنامه‌ریزی استاندار گیلان از بهره‌برداری سالانه هشت میلیون تن ذخایر معدنی در این استان خبر داد.

بهره‌برداری سالانه 8 میلیون تن ذخایر معدنی در گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از لاهیجان، محمدحسین اصغریان امروز در همایش دو روزه «علوم زمین و نقش معدن و صنایع معدنی در توسعه اقتصادی گیلان» با بیان اینکه سالانه هشت میلیون تن از ذخایر معدنی گیلان به بهره‌برداری می‌رسد، اظهار کرد: گیلان از نظر متالوژی غنی از خاک‌های صنعتی و غیرفلزی است.

معاون استاندار گیلان با اشاره به اینکه این استان دروازه واردات و صادرات بسیاری از کالا است، گفت: بسیاری از نیازمندی‌های ما مربوط به پایه‌های معدنی و زمین‌شناسی است.

وی با تاکید بر ضرورت افزایش فعالیت‌های معدنی و لزوم تأمین منابع مالی برای اکتشافات معدنی تصریح کرد: برای این کار به جز اعتبارات محدود و سنواتی که سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی اختصاص می‌یابد بودجه دیگری به این مقوله و به استان‌ها تعلق نمی‌گیرد.

اصغریان تخصیص ردیف بودجه‌ای جداگانه در قوانین سنواتی را مهم دانست و نبود چارچوب برنامه‌ای مدون و مشخص در تأمین اعتبارات مربوط به اکتشافات و فعالیت‌های معدنی را یکی از مسایل موجود در این حوزه ذکر کرد.

وی با بیان اینکه سالانه 6 میلیارد تومان از اعتبارات عمرانی استان قابل هزینه‌کرد در امر پژوهش است، خاطرنشان کرد: بخش زیادی از این اعتبارات به دلیل نبود تعامل و همکاری در سطح استان، بدون استفاده باقی می‌ماند و از استان عودت داده می‌شود.

این مسئول جلوگیری از خام‌فروشی برداشت‌های معدنی را یکی از مهم‌ترین مقوله‌ها در افزایش درآمدزایی و افزایش درآمد سرانه عنوان کرد و افزود: با فرآوری اولیه مواد معدنی و فلزی با صرف انرژی ارزان ، ثروت‌های بیشتری را به خارج از کشور صادر و همان مواد اولیه را در قالب محصول نهایی با چندین برابر قیمت افزوده خریداری می‌کنیم.

اصغریان ضمن تأکید بر ایجاد حلقه‌های بعدی تولید در کشور و گیلان، گفت: به عنوان مثال سالانه 25 میلیون تن محصولات اولیه پتروشیمی به خارج از کشور صادر می‌شود در حالی که ارزش محصولاتی که ما صادر می‌کنیم پس از تولید محصول نهایی به 50 تا 100 برابر افزایش می‌یابد.

وی توجه و ارائه راهکارهای تولید کالای نهایی توسط مراکز علمی و تحقیقاتی را یکی از مهم‌ترین مقوله‌ها در افزایش تولید سرانه در کشور ذکر کرد و متذکر شد: حلقه مفقوده بین دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و علمی با حوزه صنعت و معدن یکی از دلایل عقب‌ماندگی فعالیت‌های علمی در بخش تولید است.

وی تصریح کرد: برگزاری این همایش‌ها موجب می‌شود از حوزه صنعت، معدن و دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی از توانمندی‌های همدیگر آگاه شده و تعامل بیشتری بین آنها برقرار شود تا براساس آن از ظرفیت‌های موجود برای توسعه استان بهره مناسبت‌تری بگیرند.

به گزارش فارس، زمین‌شناسی اقتصادی گیلان، زمین‌شناسی زیست‌محیطی استان، زمین‌شناسی پزشکی، توسعه پایدار در گیلان، ژئوتوریسم استان، اکتشاف، استخراج، فرآوری و HSE در معادن، توسعه بخش معدن و صنایع معدنی، مدیریت منابع و ارتقاء بهره‌وری در معادن و صنایع وابسته، مزیت‌های سرمایه‌گذاری در معادن گیلان، مخاطرات زمین و مدیریت بحران از جمله محورهای همایش مذکور است.

انتهای پیام/84002/ت40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول