اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سفیر سریلانکا خبر داد

راه‌اندازی مرکز تحقیقات بین‌المللی چای در گیلان

سفیر سریلانکا در ایران از راه‌اندازی مرکز تحقیقات بین‌المللی چای در این استان برای افزایش حجم مبادلات تجاری با ایران خبر داد.

راه‌اندازی مرکز تحقیقات بین‌المللی چای در گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، محمد فیضل‌راضین امروز در دیدار با رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی گیلان نخستین سفر خود پس از قبول مسئولیت سفارت در ایران را به گیلان عنوان کرد.

وی اظهار کرد: با توجه به ویژگی‌های دو کشور ایران و سریلانکا، گیلان می‌تواند بهترین مرکز برای مبادلات اقتصادی باشد.

سفیر سریلانکا در ایران بهترین راه ارتباطی گیلان را از طریق دریا ذکر کرد و یادآور شد: این راه ارتباطی امکان مبادلات کشاورزی و صنعتی را در منطقه ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به موقعیت بسیار مناسب گیلان در تولید چای، خاطرنشان کرد: بهترین پیشنهاد برای آغاز همکاری با گیلان در زمینه چای است.

فیضل‌راضین، با بیان اینکه دو مطلب قابل پیاده کردن آغاز این همکاری در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: پیشنهاد این است که منطقه تجاری بین‌المللی در زمینه چای ایجاد کنیم زیرا گیلان در بحث تولید چای شهرت دارد و حرف نخست را می‌زند.

وی پیشنهاد دیگر را راه‌اندازی مرکز تحقیقات چای در گیلان ذکر کرد و متذکر شد: با توجه به تحریم‌ها و کاهش حجم مبادلات دو کشور ایران و سریلانکا، در صدد هستیم تا در آینده نزدیک با ایجاد مراکز مذکور حجم تبادلات تجاری را افزایش دهیم.

سفیر سریلانکا گیلان را بهترین آغاز یک همکاری دو جانبه بین سریلانکا و ایران در امر مبادلات تجاری بیان کرد.

*مرکز بین‌المللی چای در گیلان در قالب تفاهمنامه با سریلانکا قابل انجام است 

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی گیلان نیز در جلسه مذکور گزارشی از ظرفیت‌های این استان در بخش‌های مختلف تجاری را ارائه کرد.

هادی تیزهوش تابان، با بیان اینکه گیلان 38 درصد برنج کشور را تولید می‌کند، اظهار کرد: گیلان در بحث تولید چای دارای ظرفیت بسیار خوبی است.

وی وجود منطقه آزاد انزلی را از جمله ظرفیت‌های بارز گیلان برشمرد و افزود: طبق بخشنامه دولت کالای همراه مسافر از طریق مناطق آزاد اعلام شده و هر نفر می‌تواند معادل 80 دلار با تایید دولت و بدون عوارض کالای همراه مسافر را داشته باشد.

این مسئول بحث خاویار و ماهیان خاویاری را از دیگر ویژگی‌های گیلان دانست و تصریح کرد: گیلان با توجه به قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال‌ـ‌جنوب دارای ویژگی‌ها و امتیازهای بسیاری است.

وی نزدیکی به کشورهای آسیای میانه را از جمله امتیازهای گیلان ذکر کرد و متذکر شد: گردشگری گیلان نیز در نوع خود امتیازهای مثبتی دارد.

تیزهوش تابان، وجود حدود 2 هزار و 400 واحد صنعتی و فعالیت 83 هزار نفر در آنها را از دیگر ویژگی‌های گیلان برشمرد.

وی با بیان اینکه امکانات بسیار خوبی در گیلان برای همکاری با سریلانکا وجود دارد، خاطرنشان کرد: این امکانات در توسعه اقتصادی دو کشور تاثیرگذار است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی گیلان افزود: گیلان در تولید فولاد جزو هفت استان برتر کشور است.

وی آمادگی اتاق گیلان برای پذیرش هیئت تجاری از سریلانکا به این استان را اعلام کرد و یادآور شد: این آمادگی برای معرفی ظرفیت‌های گیلان وجود دارد.

تیزهوش تابان بحث ایجاد مرکز بین‌المللی چای را موضوع قابل انجام دانست و تصریح کرد: می‌توان این مرکز را در قالب یک تفاهمنامه همکاری با سریلانکا در گیلان ایجاد کرد.

انتهای پیام/2300/ک40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول