اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله خاتمی:

حضرت زینب (س) نسخه بی‌بدیل جهان هستی است

امام جمعه موقت تهران گفت: حضرت زینب (س) نسخه بی‌بدیل جهان هستی بعد از معصومین (ع) است و مردان و زنان مسلمان باید سعی کنند مانند زینب (س) عمل کنند.

حضرت زینب (س) نسخه بی‌بدیل جهان هستی است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله سید احمد خاتمی ظهر امروز در همایش علمی با موضوع «زینب کبری (س) اسوه حیات طیبه» با اشاره به اینکه این همایش مجلسی فاخر و با موضوعی فاخر است، گفت: حضرت زینب (س) شیر زن و قهرمان کربلا بود.

وی با بیان اینکه آنچه در محافل و مجالس عاشورایی گفته می‌شود معمولاً مصائب حضرت زینب (س) است، ادامه داد: البته این مصائب باید گفته شود اما آنچه الهام‌بخش است و می‌تواند چراغ راه باشد سیره شیر زن قهرمان کربلا است.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه نهضت عاشورا سه رکن اساسی داشت، عنوان کرد: رکن اول این نهضت سالار شهیدان امام حسین (ع) بودند.

وی با بیان اینکه عظمت نهضت کربلا به وجود امام حسین (ع) بود،‌ تصریح کرد: نشاط کربلا به ولایت بود و هم اصحاب امام حسین (ع) و هم کاروان آزادی بخش کربلا ولایتمدار بودند.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به اینکه رکن دوم نهضت عاشورا یاران امام حسین (ع) بودند، تصریح کرد: امام حسین (ع) مدال پرافتخار وفادارترین یاران را به اصحاب خود داد و آن‌ها را شیرمردان بیشه شجاعت و انس گرفتگان با شهادت نامید.

وی با بیان اینکه رکن سوم نهضت عاشورا امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) بودند، گفت: اگر این سه رکن نبودند پیام عاشورا به نسل‌های آینده نمی‌رسید.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه آنکس که می‌خواهد زینبی زندگی کند نمی‌تواند بی‌ولایت زینبی باشد، اظهار داشت: مدیریت پروژه اسارت با حضرت امام سجاد (ع) بود، مدیریتی که همه از جمله زینب (س) هم آن را پذیرفته بودند و این نشان از ولایتمدار بودن حضرت زینب (س) دارد.

وی افزود: در مراحلی از راه شخصی نزد حضرت زینب (س) می‌آید و کسب تکلیف می‌کند ولی ایشان به امام سجاد (ع) اشاره می‌کند و ولایتمداری خود را نشان می‌دهد.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه امام حسین (ع) به زینب (س) سفارش کردند که جمله‌ای نگویید که از شان و جایگاهتان بکاهد، گفت: اگر سراسر مسیر شهادت را مشاهده کنید یک کلمه‌ای که بوی اسارت بدهد در سیره زینب (س) نبوده است.

وی افزود: در مجلس ابن زیاد وقتی که دستور می‌دهد که امام سجاد(ع) را بکشند، حضرت زینب (س) نمی‌گوید که او را نکشید بلکه یادگار برادر را در آغوش می‌گیرد و می‌گوید اول من را بکشید.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه حضرت زینب (س) کار فرهنگی انجام می‌دادند، گفت: در احوال حضرت زینب آمده است که در عصر خلافت امیرالمومنین (ع) در کوفه ایشان درس تفسیر قرآن داشته‌اند.

وی با بیان اینکه نه مردان به زینب (س) می‌رسند و نه زنان عنوان کرد: حضرت زینب (س) نسخه بی‌بدیل جهان هستی بعد از معصومین (ع) است و مردان و زنان مسلمان باید سعی کنند مانند زینب عمل کنند.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به اینکه کلام حضرت زینب (س) تفسیر قرآن بود، گفت: اگر می‌خواهید در منطقه خود تاثیرگذار باشید کلامی دلنشین‌تر از کلام وحی نیست، کلام قرآن و روایت‌های پیامبر (ص) و اهل‌بیت (ع) را محور بحث‌های خود قرار دهید.

وی با اشاره به اینکه اگر زینب یکپارچه عشق به خدا و معنویت نبود نمی‌توانست پیام معنویتش تاکنون در جهان طنین‌انداز باشد، عنوان کرد: حضرت زینب (س) اهل دعا و نماز شب بود و زینبی که انس ویژه با خدا دارد می‌تواند دل‌ها را با خدا آشتی دهد.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه امام سجاد (ع) فرمودند که عمه ام زینب در طول مسیر طولانی از مدینه تا شام حتی یک بار هم نماز شب را ترک نکردند و همه را ایستاده خواندند، گفت: فقط یک شب حضرت زینب (س) نماز شب را ایستاده نخواندند و آن شب شام غریبان امام حسین (ع) بود و دیگر زانوهای حضرت زینب (س) توان نداشتند که نماز شب بخوانند.

وی با اشاره به اینکه سیره رفتار حضرت زینب (س) مایه عبرت ما است، عنوان کرد: زمانی که حضرت زینب (س) وارد مجلس ابن زیاد شدند آنچنان با صلابت راه رفتند که ابن زیاد پرسید که این زن کیست.

آیت‌الله خاتمی افزود: معنای این حرکت آن است که حضرت زینب (س) در برابر دشمن ذره‌ای واهمه نداشتند.

وی عنوان کرد: ابن زیاد از حضرت زینب (س) پرسید که دیدی خدا با اهل‌بیتت چه کرد و حضرت زینب (س) جواب داد آنچه که دیدم همه زیبا بود.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه تحمل مشکلات در راه خدا راحت و زیبا است، گفت: جواب حضرت زینب (س) به ابن زیاد دنیای عرفان است و اگر کسی بخواهد تمام عرفان را در یک جمله خلاصه کند آن همین یک جمله است.

وی با بیان اینکه نکته بسیار مهم در مورد حضرت زینب (س) تحقیر دشمنان است، تصریح کرد: مکتب ما دستور می‌دهد همانطور که در برابر خودی‌ها باید مهربان بود در برابر دشمنان نیز باید سختگیر بود و حضرت زینب (س) عملاً این اصل را پیاده کرد.

انتهای پیام/2258/م40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول