اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان
سازمان آمار تاجیکستان اعلام کرد:

روسیه، چین، قزاقستان و ترکیه شرکای اصلی تجارت خارجی تاجیکستان

طبق اعلام آمار سازمان دولتی تاجیکستان روسیه، قزاقستان، چین و ترکیه از کشورهای اصلی در مبادلات خارجی با این کشور هستند.

روسیه، چین، قزاقستان و ترکیه شرکای اصلی تجارت خارجی تاجیکستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، سازمان آمار دولتی تاجیکستان امروز با انتشار بیانیه‌ای ضمن نتیجه‌گیری از فعالیت اقتصادی و تجاری در 11 ماه ابتدایی سال 2013، اعلام کرد: روسیه، قزاقستان، چین و ترکیه از جمله شرکای اصلی در مبادلات خارجی تاجیکستان می‌باشند.

بنابراین گزارش، گردش مالی تجارت خارجی تاجیکستان در 11 ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال 2012 بیش از چهار میلیارد دلار بوده که حدود چهار درصد بیشتر از سال گذشته اعلام شده است.

نهاد آمار تاجیکستان تصریح کرد که تراز تجاری همانند سال‌های گذشته باز هم منفی بوده و حدود 2 میلیارد و 700 میلیون دلار را تشکیل داده‌ است.

بنا به گفته این منبع، تاجیکستان با 97 کشور جهان به ویژه 10 کشور جامعه کشورهای مستقل همسود روابط تجاری داشته که این میزان در این مدت 12.9 درصد کمتر از حجم صادرات خود در 11 ماه سال 2012 است.

همزمان نهاد آمار تاجیکستان در این گزارش، میزان واردات فراورده‌ها را 10،3 درصد بیشتر از سال 2012 اعلام کرده است.

در این گزارش همچنین آمده است که میزان روابط خارجی با روسیه شریک اصلی تجاری تاجیکستان 918 میلیون دلار و حجم تجارت با چین 630 میلیون، قزاقستان 628 میلیون و با ترکیه 620 میلیون دلار بوده‌ است.

بنابراین گزارش، گردش مالی تجارت خارجی تاجیکستان در سال گذشته مبلغی بیش از پنج میلیارد دلار یا 15.1 درصد بیشتر از نتایج یک سال قبل بود، اما امسال چند عامل از جمله پایین رفتن قیمت پنبه در بازار جهانی که از فراورده‌های اصلی صادراتی تاجیکستان عنوان می‌شود، باعث کاهش حجم تجارت این کشور در سال جاری شده‌ است.

کارشناسان می‌گویند که اگر چه ایران نیز از کشورهای مهم در روابط خارجی تاجیکستان به حساب می‌آید اما به دلیل نبود مسیر مناسب حمل‌ونقلی بین 2 کشور، حجم تجارت بین تهران و «دوشنبه» در مدت بیش از 22 سال روابط مستقیم اقتصادی و تجاری با رشد ناچیزی روبه‌رو شده است.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول