اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد

ادامه توافقات ژنو باید با حسن‌نیت توأم باشد

کارشناس مسائل سیاسی گفت: ادامه توافقات‌ ژنو باید توام با حسن نیت و اراده سیاسی لازم برای پیشبرد برنامه‌های پیش‌بینی‌شده باشد و تیم مذاکره‌کننده نیز باید در این مسیر از موضع اقتدار وارد شود.

ادامه توافقات ژنو باید با حسن‌نیت توأم باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، دولت اوباما در بیانیه‌ای 14 شرکت و چهار فرد را به لیست تحریم‌های خود علیه برنامه هسته‌ای، سیستم بانکی و صادرات نفت ایران اضافه کرد. این اتفاقات در حالی صورت گرفت که همه در تصور راضی کردن کنگره توسط کاخ سفید و همراهی و همدلی دولت اوباما با توافقات ژنو و رعایت بندهای آن بودند.

در همین زمینه با محمدرضا احمدی عضو هیئت علمی پژوهشگاه تحقیقات اسلامی و عضو کارگروه تحویل در مدیریت شورای عالی انقلاب فرهنگی به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

فارس: اخیرا آمریکا تحریم‌هایی علیه ایران تصویب کرده است، با توجه به توافقات صورت گرفته ژنو دلیل آمریکایی‌ها از تحریم‌های اعمال شده اخیر چیست؟

این رفتار آمریکایی دو پیام دارد: 1- پیامی به مردم و مذاکره کنندگان ایران 2- پیامی به دوستان کشور آمریکا و افکار عمومی داخل آمریکا.

پیام آنها به مردم و مسئولان ایران این است که می‌خواهند سیاست قدیمی خود «مذاکره تحت فشار» معروف به شیوه چماق و هویج را استفاده کرده و امتیازات خود از توافقات ژنو را به حداکثر برسانند. این روش از طریق عملیات روانی به مذاکره‌کنندگان و افکار عمومی داخل صورت می‌گیرد، متاسفانه گاهی پالس‌ها و آدرس‌های غلطی نیز از داخل به خارج داده می‌شود که آنها را به رفتارهای این چنینی تشویق کرده که می‌توانند از این راه‌ها به نتیجه دلخواه خود برسند.

پیام دیگر آنها به دوستان آمریکا در منطقه و افکار عمومی داخل آمریکاست و می‌خواهند با این طریق اعلام کنند تحریم نتیجه‌بخش بوده و سیاست‌هایی که با عنوان سیاست‌های فلج‌کننده عنوان شده بود به نتیجه رسیده است.

فارس: اوباما اعلام کرد این تحریم‌ها توافقات ژنو را لغو نمی‌کند،‌ آیا این درست است؟

خیر، این تحریم‌ها با آنچه که در برنامه کاری توافقات ژنو تصریح و در رسانه‌ها منتشر شده است، منافات دارد.

فارس:‌ منافات در چه بخش‌هایی است؟

ادامه این توافقات باید توام با حسن نیت و اراده سیاسی لازم برای پیشبرد برنامه‌های پیش‌بینی شده باشد. آنها پذیرفته بودند که تحریم‌های جدیدی اعمال نخواهند کرد اما ادعاهایی می‌کنند که این ظن در تحلیل‌گران ایجاد شده است، آیا به جز این توافقات در پشت میز مذاکرات حرف‌هایی زده شده و توافقات دیگری صورت گرفته که در متن این بیانیه به آن اشاره نشده است؟ چون آمریکایی‌ها اعلام می‌کنند ما توافق کرده بودیم تحریم‌های قبلی همچنان طبق روال خود باقی خواهد ماند اما مذاکره‌کنندگان ایرانی چنین چیزی را انکار می‌کنند، همین‌ها موجب شده که سوء ظن‌هایی در تحلیل‌گران داخلی ایجاد شود.

فارس: یکی از دلایل عنوان شده برای افزایش تحریم‌ها این بوده است که یکسری از شرکت‌های ایرانی و خارجی توافقات را دور زده و درصدد کمک به برنامه هسته‌ای ایران بوده اند، این موضوع تا چه حد صحت دارد؟

اینها دلیل تراشی است، پیشبرد مذاکرات هسته‌ای ژنو باید در سایه حسن نیت و رفتاری داله بر این حسن نیت باشد یعنی این رفتارها با اصل حسن نیت و ابراز اراده سیاسی برای پیشبرد توافقات منافات دارد.

فارس: با این اوصاف دید جامعه جهانی نسبت به آمریکا و ایران چگونه است؟

چون حل و فصل موضوع هسته‌ای ایران به شکل مسالمت آمیز به قطع و یقین تاثیرات عمیق در ژئوپلوتیک غرب و منطقه جنوب غرب آسیا خواهد گذاشت و هیبت اَبر قدرتی آمریکا را در منطقه زیر سوال خواهد برد بسیاری از رفتارهای این چنینی آمریکا برای پوشاندن تخریب اَبر قدرتی آمریکا در غرب است تا به نوعی دوستان خود را همچنان نسبت به سیاست‌های خود امیدوار نگه داشته و رقبای حزب حاکم را به نوعی قانع کنند که امتیازات مهمی به ایران نداده‌اند، از همین نظر تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و مسئولان ایرانی باید به صورت کاملا فعال و از موضع قدرت وارد شوند چون اگر دچار انفعال شده و مسامحه و مماشات در قبال آمریکایی‌ها صورت گیرد آنها قطعا رفتارهای این چنینی خود را تشدید کرده و حتی ممکن است برای پیشبرد برنامه‌های خود سیاست‌های خود را در راستای مذاکرات ژنو تغییر دهند. آمریکایی‌ها با وجود کلمات چند پهلو و دوگانه در این بیانیه می‌توانند با تفسیر به رای آنها، امتیازات خود را افزایش دهند مگر اینکه برخورد و واکنش طرف ایرانی بسیار مقتدرانه و از موضع اقتدار باشد که آنها را ناچار به عقب‌نشینی کند.

فارس: این موضوع در افکار عمومی داخل چه تاثیری داشته است؟

این موضع تاثیر منفی داشته و متاسفانه واکنش سیاستمداران و تیم سیاست خارجی مناسب نبوده و با مماشات برخورد شده است؛ نباید نوعی سرخوردگی در نیروهای داخلی ایجاد شده و در بین افکار عمومی این تفکر تقویت شود که گروه مذاکره‌کننده آنچنان که باید از موضع اقتدار برخورد نمی‌کند.

فارس: با توجه به توافقات صورت گرفته و تشدید تحریم‌ها از سوی آمریکا مردم چقدر خواستار رابطه با آمریکا هستند؟

مردم به درستی به مواضع رهبری که فرموده بودند به نتیجه مذاکرات خوش‌بین نیستند، پی برده و این موضع در افکار عمومی با توجه به اتفاقات رخ‌داده تقویت شده است.

============

گفت‌وگو: نجمه عزتی

============

انتهای پیام/2258/ی40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول