اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر پژوهشی دانشگاه جامع علمی کاربردی عنوان کرد

راه‌اندازی 10 مرکز رشد فناوری در کشور

مدیر پژوهشی و مسئول کتابخانه‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: تاکنون 10 مرکز رشد فناوری به همت دانشگاه جامع علمی کاربردی در کشور راه‌اندازی شده که یک مورد آن به ثبت رسیده است.

راه‌اندازی 10 مرکز رشد فناوری در کشور

رسول ناصری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: 9 مورد از این مراکز رشد فناوری مجوز و امتیاز ثبت اصولی گرفته‌اند که نشان می‌دهد که این دانشگاه به بخش پژوهش و فناوری اعتقاد راسخ دارد و موافق حرکت‌های جهشی در این مورد است.

وی با بیان اینکه دانشگاه علمی کاربردی پژوهش را در متن خود دیده یعنی پژوهش در این دانشگاه چیزی جدا از آموزش نیست، تصریح کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی در آموزش‌های خود 100 درصد به شکل عملی ورود پیدا کرده هر چند که در بسیاری از رشته‌ها آموزش‌ها 60 درصد عملی و 40 درصد تئوری و نظری است اما رشته‌هایی که تعریف می‌کنیم پژوهش محور بوده و در این زمینه پژوهش مورد غفلت واقع نشده است.

مدیر پژوهشی و مسئول کتابخانه‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی یادآور شد: به عنوان نمونه رشته زنبور‌عسل برخلاف سایر دانشگاه‌ها به عنوان یک رشته تخصصی و کاربردی مورد توجه قرار گرفته و ما با راه‌اندازی این رشته‌ها در حقیقت شغل‌هایی را متناسب با آن تعریف می‌کنیم تا علاقه‌مندان بتوانند به صورت علمی و کاربردی در این رشته آشنا شده و به سرعت جذب بازار کار شوند.‌

ناصری افزود: ما رشته‌ها را بر اساس شغل و کسب درآمد در جامعه و بیشتر با محوریت پژوهش تعریف می‌کنیم که در این ارتباط مراکز رشد و فناوری ما فعال شده و قادر هستند خدماتی را به دانشجویان و فارغ‌التحصیلان ارائه کنند.

وی خاطرنشان کرد‌: تاسیس و راه‌اندازی 10 مرکز رشد و فناوری در این دانشگاه نشان می‌دهد که این دانشگاه به بخش پژوهش و حوزه فناوری اعتقاد راسخ دارد و موافقت لازم و مجوزهای اولیه و اصولی را نیز در این زمینه دریافت کردیم به طوری که ما در استان‌هایی همچون اصفهان با فولاد مبارکه و کارخانه مینو در خرم‌دره موافقت‌های قطعی را به امضا رساندیم تا از توان آنها در تربیت نیروی ماهر استفاده کنیم.

آماده را‌ه‌اندازی خوشه‌‌های فناوری عسل و حلوای سیاه در اردبیل هستیم

مدیر پژوهشی و مسئول کتابخانه‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی بیان داشت: ما در استان اردبیل و در گروه‌ها و رشته‌های پرتوان آماده سرمایه‌گذاری هستیم که در این ارتباط رشته‌های خوشه فناوری عسل و حلوای سیاه با کمک دانشگاه علمی کاربردی اردبیل راه‌اندازی می‌شود تا در این زمینه نیروهایی را تربیت کنیم که در احیای این حوزه‌ها موفق عمل کنند.

ناصری ادامه داد: این دانشگاه در تدوین گروه پژوهشی و تقویت رشته‌های پژوهش محور حرکت‌های جامعی را انجام داده و همچنان نیر به روند توسعه خود ادامه می‌دهد.

وی عنوان کرد: تهیه پایان‌نامه‌ها در دانشگاه علمی کاربردی متفاوت از سایر دانشگاه‌ها است چرا که پایان‌نامه‌های تالیف شده در این دانشگاه بر اساس شغل تعریف شده و ما خود مجموعه‌های دولتی و غیر‌ دولتی را به عنوان اسپانسر در این زمینه تعریف می‌کنیم که گاه خود مراکز علمی و صنعتی پروژه را تعریف و به عنوان پایان‌نامه در اختیار دانشجویان به صورت گروهی قرار می‌دهند تا تحقیقات انجام شود که نمونه این اقدام را می‌توان در کارخانه ذغال سنگ کرمان مشاهده کرد که یک نفر حمایت مالی را انجام داده و با پشتیبانی 10 نفر این پروژه به انجام رسیده است.

مدیر پژوهشی و مسئول کتابخانه‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی موضوعات پایان‌نامه‌ها را پژوهشی، تحقیقی و کاربردی متناسب با نیاز بازار بیان کرد و گفت: پایان‌نامه به گونه‌ای تالیف نشده است که در کتابخانه‌ها و قفسه‌ها بماند و خاک بخورد بلکه آنچه در این دانشگاه دارای اهمیت است حرکت‌ها بر محور پژوهش است و پایان‌نامه‌ها باید در قالب یک پروژه کلان تعریف شده و نظارت بر روی آنها انجام شود.

ناصری اولویت‌های این دانشگاه را گسترش خوشه‌های فناوری توصیف کرد و یادآور شد: تا پایان امسال سامانه‌ای را راه‌اندازی می‌کنیم تا با ارزیابی و رتبه‌بندی مراکز جامع علمی کاربردی بتوانیم همه هزار مرکز کشور را از لحاظ پژوهشی و تحقیقاتی مورد رصد قرار داده و شاخص‌های تشویقی را بر آنها اعلام کنیم.

وی در پایان گفت‌وگوی خود با خبرنگار فارس در اردبیل ابراز داشت: تلاش می‌کنیم این سامانه تا دهه فجر راه‌اندازی شود که در این سامانه که اطلاعات تمام مراکز و فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی در آن به ثبت می‌رسد عموم علاقه‌مندان می‌توانند در جریان مبانی تحقیقی و پژوهشی، رتبه، استاد راهنما و تحقیق و پژوهش دانشجویان قرار گیرند.

انتهای پیام/62001/ر40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول