اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

گزیده سرمقاله روزنامه‎های امروز چاپ کابل

پایان ضرب‎الاجل امضای قرارداد امنیتی بین کابل ـ واشنگتن، آمادگی طالبان برای تصرف یکی از ولایت‎های هم‎مرز پاکستان و بررسی فعالیت نامزدان انتخابات ریاست‎جمهوری محورهای اساسی سرمقاله روزنامه‎های امروز چاپ کابل را تشکیل می‎دهند.

گزیده سرمقاله روزنامه‎های امروز چاپ کابل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، در محور سرمقاله‎ها و دیدگاه‎های اصلی بسیاری از روزنامه‎های امروز چاپ کابل موضوعات مختلف از جمله پایان ضرب‎الاجل امضای قرارداد امنیتی بین کابل ـ واشنگتن از سوی وزیر امور خارجه آمریکا، تلاش طالبان برای تصرف یکی از ولایت‎های شرقی افغانستان در 3 ماه آینده، بررسی فعالیت نامزدان انتخابات ریاست‎جمهوری و تأکید بر برگزاری آزمون کنکور به صورت شفاف قرار دارند که در بخش‎های زیر ارائه می‎شود.

روزنامه «8صبح»، در سرمقاله خود به پایان ضرب‎الاجل واشنگتن در قبال امضای قرارداد امنیتی امنیتی کابل پرداخته و نوشته است: انتخابات افغانستان در تنش‌های مربوط به امضای این قرارداد، به فراموشی سپرده شده و در حال حاضر اولویت افغانستان، انتخابات است.

به نوشته روزنامه، باید دولت افغانستان و نیروهای بین‌المللی، روی امنیت انتخابات برنامه‌ریزی کرده و ضریب امنیتی مناطقی که تهدید کم‌تری دارند، بالا برود، باید جامعه جهانی و نهادهای بین‌المللی، یک مکانیسم نظارتی موثر برای نظارت بر مراحل مختلف انتخابات، تدوین کنند.

روزنامه در پایان این را مطرح کرده که رئیس‌جمهور افغانستان به نگرانی‌ها و ملاحظات مخالفان سیاسی و کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری هم دقت کند، زیرا بیش‎تر این کاندیداها نگران استفاده از امکانات عمومی به نفع یک نامزد مشخص هستند.

روزنامه «آرمان ملی»، سرمقاله خود را به گزارش‎هایی مبنی بر این که طالبان در فصل سرما منسجم‎تر شده و حقوق آنان نیز افزایش یافته پرداخته و نوشته است: طالبان مصمم هستند تا در 3 ماهی که در پیش‎رو دارند یکی از ولایت‎های هم مرز با پاکستان را اشغال کنند و از آنجا به حملات بعدی ادامه بدهند.

این روزنامه افزوده است: مهم این است که در چنین وضعیتی در کشور حالت بسیار بدی جریان یافته که از امضا نشدن سند امنیتی میان افغانستان و آمریکا سرچشمه گرفته است، زیرا این کار از یک‎سو به ارزش پول افغانی ضربه زده و مردم را دچار مشکلات و پریشانی کرده و از سوی دیگر روان‎پریشی غریبی مردم را فرا گرفته است.

روزنامه «انصاف»، در یادداشتی به راه‎اندازی برخی گفتمان‎ها و سخنرانی‎ها از سوی کاندیداهای ریاست‎جمهوری افغانستان در مورد مسائل مختلف افغانستان اشاره کرده و نوشته است: چیزی که وجود دارد و می‎تواند به عنوان نقص و آسیب یک چنین گردهم آیی‎هایی مطرح شود، عدم صداقت و شفافیت حرف و برنامه‎هایی است که از سوی نامزدان برای مردم بازگو می‎شود.

نویسنده یادداشت روزنامه انصاف تاکید کرده که کاندیداهای ریاست‎جمهوری به خاطر این‎ که منافع شخصی آنان زیر پا نشود منافع مردم را زیر پا می‎کنند.

روزنامه «افغانستان»، در دیدگاه رسمی خود به کاهش حساسیت‎ها در مورد قرارداد امنیتی بین کابل ـ واشنگتن اشاره کرده و ادعا کرده که اتخاذ موضع جدید وزیر دفاع آمریکا مبنی بر این‎ که قرارداد امنیتی را کرزی یا رئیس‎جمهور بعدی می‎تواند امضا کند، وضعیت سیاسی در کشور را تا حدودی آرام می‎سازد.

به اعتقاد سرمقاله‎نویس افغانستان، اکنون افغانستان می‎تواند با خیالی راحت‎تر به آمادگی برای برگزاری انتخابات ریاست‎جمهوری بپردازد تا بتواند انتخاباتی شفاف عادلانه و آزاد را با موفقیت برگزار کند.

روزنامه «اطلاعات روز»، در یادداشت روز خود به نقش پاکستان در جنگ و صلح افغانستان اشاره کرده و این کشور را یکی از مولفه‎های اصلی در جنگ و صلح، ثبات و بی‏‎ثباتی افغانستان دانسته و تأکید کرده که در تمام تحولات سیاسی چند دهه اخیر پاکستان بازی‎گر نخست در سیاست افغانستان بوده و ارتش و سیاستمداران این کشور به گونه‎های مستقیم و غیرمستقیم در بازی‎های سیاسی افغانستان نقش داشته است.

به باور نویسنده، پاکستان از آغاز مبارزه با تروریسم تاکنون 2 گانه بازی کرده است و از یک‎سو در سیاست‎های اعلانی خود را شریک و متحد آمریکا و افغانستان در مبارزه با تروریسم می‎خواند اما از سوی دیگر عملا طالبان و دیگر گروه‎های تروریستی را در افغانستان حمایت می‎کند.

روزنامه در پایان یادآور شده که پاکستان هرگز راضی نخواهد شد که کارت‎های برنده‎اش را در معادلات سیاسی افغانستان و منطقه از دست دهد و لو این که ابزارها و کارت‎ها، حمایت از بنیادگرایی، تروریسم و دهشت‎آفرینی در منطقه باشند و از نظر اخلاقی غیرپسندیده تلقی شوند.

روزنامه «اصلاح»، در یادداشتی به شفافیت آزمون کنکور در افغانستان اشاره کرده و نوشته است: سزاوار است تا این روند از شفافیت تمام و دقت لازم مسئولان برخوردار باشد تا بتواند از یک طرف اعتماد مردم را با خود داشته باشد و از سوی دیگر در حق هیچ یک از متقاضیان آموزش عالی اجحاف و حق تلفی نشود.

به باور نویسنده، مردم معتقدند که این امر اجتناب‎ناپذیر و حتمی است که وزارت آموزش عالی و در مجموع دولت افغانستان باید آمادگی اتخاذ شده را با دقت عملی و اجرایی کند و به هیچ یک از مراجع، موسسات و اشخاصی که می‎خواهند به نفع شخص و یا اشخاص در روند مداخله و حقوق مردم را تلف کنند، اجازه این کار را ندهند و پاسدار حقوق‎شان باشند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول