اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کواکبیان در مدرسه علمیه معصومیه قم:

توقف غنی‌سازی 20 درصدی به معنای وادادگی نیست

دبیرکل حزب مردم‌سالاری از توافقنامه ژنو به عنوان مصداق بارز نرمش قهرمانانه عنوان کرد و گفت: توافق ژنو تعهد جدی برای ایران ایجاد نکرده و اگر طرف‌های غربی اصول توافقنامه را زیر پا نهادند ایران نیز می‌تواند این اقدام را انجام دهد.

توقف غنی‌سازی 20 درصدی به معنای وادادگی نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، مناظره پیرامون توافقنامه ژنو دوشنبه شب با حضور مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری و ناصر نوبری آخرین سفیر ایران در شوروی سابق در مدرسه علمیه معصومیه (س) برگزار شد و طرفین در این مناظره به ایراد سخنان و نقطه نظرات خود پرداختند.

کواکبیان با اشاره به اینکه نسبت به توافقنامه ژنو موافقتی مشروط دارد، اظهار کرد: طبق آخرین اخبار ارائه شده زمانی لغو تحریم‌ها آغاز می‌شود که آژانس تعهدات ایران را بپذیرد و این مسئله نشان می‌دهد که هنوز لغو تحریم‌ها آغاز نشده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه توافقنامه ژنو در شرایط کنونی می‌تواند تامین‌کننده منافع ملی باشد، اضافه کرد:‌ اگر شرایط گذشته ادامه پیدا می‌کرد و مسیر گذشته دنبال می‌شد، جنگ نظامی روی می‌داد.

دبیرکل حزب مردم سالاری از مذاکرات ژنو به عنوان توافقی برد برد عنوان کرد و ادامه داد: دولت یازدهم به دنبال این بود که بن‌بست مذاکرات پایان یابد و رهبری نیز برای برون رفت از بن‌بست حمایت‌های بسیاری داشتند.

وی با اشاره به اینکه ایران اسلامی به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست، ادامه داد: غنی‌سازی بیش از 20 درصد شبهه دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را ایجاد می‌کند و توقف این میزان غنی‌سازی برای ایران اسلامی که به دنبال سلاح نیست، لطمه‌ای به دنبال ندارد.

کواکبیان با بیان اینکه توقف غنی‌سازی 20 درصد به معنای از بین رفتن دانش هسته‌ای نیست، ادامه داد: مهم‌ترین دستاورد این توافقنامه این است که از تحریم‌های جدید جلوگیری کرده و باید به این توافقنامه در زمینه گره‌گشایی از مشکلات اقتصادی امیدوار بود.

وی با اشاره به اینکه باید در مسئله هسته‌ای مشخص کنیم که به کجا می‌خواهیم برسیم، اضافه کرد: وقتی که ایران به دنبال هسته‌ای نیست بنابراین توقف غنی‌سازی 20 درصدی به معنای وادادگی نیست.

مدیر مسئول روزنامه مردم‌سالاری ضرورت اعتمادسازی در عرصه بین‌المللی را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: ما چرخه سوخت هسته‌ای را در اختیار داشته و از سوی دیگر به دنبال بمب هسته‌ای نیستیم بنابراین مسئله پنهانی نداریم و بازدید بازرسان آژانس مشکلی به دنبال نخواهد داشت.

وی از توافقنامه ژنو به عنوان مصداق بارز نرمش قهرمانانه عنوان کرد و ادامه داد: توافق ژنو تعهد جدی برای ایران ایجاد نکرده و اگر طرف‌های غربی اصول توافقنامه را زیر پا نهادند ایران نیز می‌تواند این اقدام را انجام دهد.

کواکبیان گفت: امروز در نتیجه این توافق شاهد ایجاد آرامش نسبی بر بازار کشور هستیم و امید به رفع تحریم‌ها در جامعه ایجاد شده است و برای رفع تحریم‌ها راهی جز توافقنامه نیست.

وی اذعان کشورهای غربی به حق غنی‌سازی ایران را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: البته سخنان مقامات آمریکایی نتیجه نفوذ صهیونیست‌ها است.

مدیر مسئول روزنامه مردم‌سالاری اضافه کرد: البته این توافقنامه یک توافقنامه بدون نقص نیست ولی می‌تواند بسیاری از مشکلات کنونی کشور را برطرف کند.

وی مهم‌ترین نکته توافقنامه ژنو را توافق متقابل طرفین در برابر تعهدات یکدیگر دانست و ادامه داد: در شش ماه هیچ اتفاقی نمی‌افتد و به منافع کشور لطمه‌ای وارد نمی‌شود.

کواکبیان ضرورت اجماع داخلی و همبستگی در قدرت ملی را عاملی مهم و تاثیرگذار دانست و ادامه داد: به مذاکرات خوشبین هستم و باید در شرایط کنونی از اختلافات پرهیز کرده و اجازه دهیم روند مذاکرات ادامه پیدا کند.

انتهای پیام/2258/ی40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول