اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول دفتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی زنجان:

فاصله زمانی بین محقق و مسئله تاریخی مهم‌ترین آسیب پژوهش‌های اسلامی است

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی زنجان گفت: فاصله زمانی بین محقق و مسئله تاریخی مهم‌ترین آسیب پژوهش‌های اسلامی است.

فاصله زمانی بین محقق و مسئله تاریخی مهم‌ترین آسیب پژوهش‌های اسلامی است

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، حجت‌الاسلام عنایت‌الله شامی امشب در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان با تبریک هفته پژوهش، اظهار داشت: دانشمندان و پژوهشگران در راه اعتلای علم و دانش حتی جان خود را نیز تقدیم کرده‌اند.

وی با بیان اینکه جایگاه پژوهش و تحقیق در جهان اسلامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، یادآور شد: در قرن اول اسلام جامعه از پژوهش و تحقیق محروم بود.

این مسئول با اشاره به اینکه ممنوعیت کتابت حدیث در زمان خلیفه اول موجب شد تا پژوهش مورد توجه قرار نگیرد، تصریح کرد: در زمان خلیفه دوم عدم کتابت حدیث به صورت بخشنامه به همه بلاد اسلامی ارائه شد.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی زنجان با بیان اینکه در زمان حکومت حضرت علی (ع)، سخنان و کلمات قصار این حضرت توسط صحابه گردآوری شد، ابراز داشت: این سخنان در قالب کتاب نهج‌البلاغه گردآوری شد که در حال حاضر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شامی با اشاره به اینکه بعد از دوران حکومت امام علی (ع) روش خلفای گذشته ادامه داشت، خاطرنشان کرد:‌ از دهه 90 ممنوعیت پژوهش و تحقیق برداشته شد و مسلمانان دست به قلم بردند.

وی با بیان اینکه از اوایل قرن دوم بیشترین پژوهش‌ها انجام شد، ابراز داشت: فاصله زمانی بین محقق و مسئله تاریخی مهم‌ترین آسیبی است که پژوهش‌های اسلامی را تهدید کرده است.

این مسئول با اشاره به اینکه اکثر احادیث جعلی مربوط به قرن اول هجری است، یادآور شد: در این زمان اجازه پژوهش، تحقیق و کتابت به مسلمانان داده نمی‌شد.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی زنجان با بیان اینکه جایگاه پژوهش بالاتر از آموزش است، تصریح کرد: آموزش جنبه شفاهی دارد اما پژوهش، تحقیق و سندسازی جنبه سندیت دارد.

شامی با بیان اینکه با روی کار آمدن بنی‌عباس مسلمانان دست به قلم بردند و نهضت علمی مسلمانان در جهان اسلام آغاز شد، اذعان داشت: در این زمان نهضت ترجمه در جهان اسلام محقق شد.

وی با اشاره به اینکه اوج عظمت علمی جهان در قرن سوم و چهارم است، تصریح کرد: حضور دانشمندان بزرگ در این دو قرن، موجب انجام پژوهش‌ها و تحقیقات گسترده شده است.

این مسئول با بیان اینکه اعتلای جهان اسلام در گرو پژوهش و تحقیق است، ابراز داشت: آموزش در مرحله بعدی قرار می‌گیرد.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی زنجان با اشاره به اینکه جامعه امروزی مدیون پژوهشگران تاریخ است، اظهار داشت: اگر این افراد دست به قلم نمی‌بردند، آثار گذشتگان در اختیار نسل‌های آینده قرار نمی‌گرفت.

وی با بیان اینکه دانشمندانی همچون ابن‌سینا، فارابی و ذکریای رازی به خاطر پژوهش‌های خود در جهان ماندگار شده‌اند، تصریح کرد: این دانشمندان بزرگترین میراث نسل‌های گذشته برای جامعه امروز محسوب می‌شوند.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی زنجان با اشاره به اینکه قرآن نیز امر پژوهش را مقدم بر آموزش می‌داند، ادامه داد: افتخارات علمی امروز در حوزه‌های هسته‌ای، نانوتکنولوژی، سلول‌های بنیادین و شبیه‌سازی انسانی مدیون پژوهش است.

انتهای پیام/73003/ذ40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول