اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در قم

نخستین نرم‌افزار فارسی زبان «پژوهیار» رونمایی شد

در روز پژوهش از نرم‌افزار پژوهشی «پژوهیار» به عنوان نخستین نرم‌افزار فارسی زبان در حوزه استناددهی با شعار «اخلاق در پژوهش، نظم در نگارش» رونمایی شد.

نخستین نرم‌افزار فارسی زبان «پژوهیار» رونمایی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، معاون مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی امروز در مراسم رونمایی از نرم‌افزار پژوهیار که در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور برگزار شد با اشاره به 25 آذر به عنوان روز پژوهش گفت: این نرم‌افزار از تولیدات اخیر معاونت تهران است که در زمینه مباحث فرهنگ عمومی، خط و رایانه و ابزارهای پژوهشی به جامعه پژوهشگران عرضه شد.

مهدی بهنیافر « اخلاق در پژوهش، نظم در نگارش» را شعار پژوهیار دانست و اظهار کرد: این نرم‌افزار به دانشجویان و پژوهشگران کمک می‌کند تا گردآوری، سازماندهی، طبقه‌بندی و تحلیل و استناددهی منابع علمی خود را به آسانی انجام دهند.

وی افزود: نرم‌افزار پژوهیار با نظم در پژوهش بنا دارد در امر مدیریت، سرعت و دقت در استناددهی به پژوهشگران کمک کند.

معاون مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی با بیان اینکه پژوهیار نخستین نرم‌افزار رایگان مدیریت و استناددهی فارسی‌ زبان است، افزود: متخصصان حوزه علوم مختلف می‌توانند به کمک این نرم‌افزار به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی منابع مورد نیاز خود را جستجو، ذخیره و ساماندهی کنند.

وی ادامه داد: این نرم‌افزار دارای قابلیت‌های بسیاری از جمله ذخیره و طبقه‌بندی اطلاعات، یادداشت‌گذاری، استفاده از برچسب‌های مختلف، جستجوی اطلاعات ذخیره شده و... است.

بهنیافر با بیان اینکه نرم‌افزار پژوهیار مانع از سرگردانی پژوهشگر در انبوه منابع متنی و غیرمتنی می‌شود، از پوشش استناددهی پژوهشگران توسط این نرم‌افزار به منابع تصویری، صوتی، چند رسانه‌ای و حتی نرم‌افزار خبر داد.

وی گفت: ایده اولیه این نرم‌افزار در سال 88 به تصویب رسید و از سال 89 کارهای تحقیقاتی و پیاده‌سازی آن شروع شد.

معاون مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در ادامه به پنج عملکرد کلیدی این نرم‌افزار اشاره کرد.

بهنیافر مجموعه‌سازی را نخستین ویژگی‌های این نرم‌افزار دانست و اظهار کرد: این نرم‌افزار امکان مدیریت منظم، قابلیت واکشی و تفکیک اطلاعات و... را فراهم می‌کند.

وی ساماندهی توصیف، طبقه‌بندی منابع و اسناد و محتوای آن‌ها برای دسترسی و قابلیت بازیابی را از دیگر ویژگی این نرم‌افزار دانست.

معاون مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، استناددهی به معنی ارجاع به مولفان و پدیدآورندگان به صورتی که شخص مولف بتواند به پدیدآورندگان در متن با پاورقی استناد داشته باشد را سومین ویژگی نرم‌افزار پژوهیار عنوان کرد.

بهنیافر گفت: با کمک نرم‌افزار پژوهیار می‌تواند کتابنامه برای معرفی کتاب‌هایی که در پژوهش استفاده شده، تنظیم کند.

وی اظهار کرد: نرم‌افزار پژوهیار قابلیت همزمان‌سازی تعدادی سیستم را دارد به نحوی که تمام سوابق کاربر به کارگزار این نرم‌افزار ارسال شده و اطلاعات بازسازی می‌شود.

معاون مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی از وجود 43 هزار فراداده منابع علوم انسانی و اسلامی به صورت پیش نیاز در نرم‌افزار پژوهیار خبر داد.

وی با بیان اینکه نرم‌افزار پژوهیار به صورت افزونه فایرفاکس قابل دریافت است، گفت: این نرم‌افزار بر روی سیستم عامل ویندوز 7 و 8 و word 2007 پشتیبانی می‌شود.

انتهای پیام/2258/ح30/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول