اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان:

اصفهان 50 مرکز نگهداری و پرورش اسب دارد

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: در استان اصفهان 50 مرکز نگهداری و پرورش اسب و 10 مرکز سوارکاری با حدود 300 رأس اسب وجود دارد.

اصفهان 50 مرکز نگهداری و پرورش اسب دارد

علی کارگر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: در سال‌های اخیر بیماری مشمشه در سطح استان و جمعیت اسبی ثبت نشده و با رعایت مسائل بهداشتی می‌توان از شیوع و انتقال این بیماری کشنده و مشترک بین انسان و دام جلوگیری کرد.

وی بیماری مشمشه را از جمله بیماری‌های مشترک بین انسان و دام دانست و افزود: مشمشه از جمله بیماری‌های باکتریایی مسری و مهم مشترک بین انسان و دام است که در تک سمی‌‌ها به شدت کشنده و از اهمیت بالایی در جمعیت‌‌های اسب برخوردار است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان در مورد علایم این بیماری در اسب گفت: این بیماری در اسب  با علایمی چون تب شدید، بی اشتهایی، بی توجهی به تحریکات خارجی، ایجاد ضایعه در دستگاه تنفس و پوست، ریزش چرک زردرنگ از بینی، ترشحات چشم چرکی، تورم مجاری لنفاوی در پوست دام و چرکی شدن آنها بروز می‌کند.

این مسئول علت اهمیت این بیماری مشترک که در انسان به اشکال بالینی موضعی، ریوی، منتشر و مزمن ظهور می کند را تلفات بالای انسانی در صورت ابتلا عنوان کرد و تصریح کرد: در اغلب موارد بیماری درمان نشده و در نهایت منجر به مرگ افراد می‌شود.

کارگر در مورد اینکه به طور میانگین هر رأس اسب سه مرتبه در سال مورد آزمایش قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: در استان اصفهان بیش از 50 مرکز نگه داری و پرورش اسب و 10 مرکز سوارکاری با  حدود 300 رأس اسب وجود دارد که در راستای مقابله با این بیماری هر ساله بیش از 800 رأس اسب (به طور میانگین هر رأس اسب 3 مرتبه در سال) مورد آزمایش قرار می‌گیرند.

وی در پایان تاکید کرد: مردم موارد مشکوک را با اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی  دامپزشکی استان با شماره تلفن 18-7800816 – 0311 یا مرکز تلفن سانترال اطلاع رسانی و پاسخگویی 1512  درمیان بگذارند.

انتهای پیام/2301/ن30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول