اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دامپزشکی همدان خبر داد

مایه‌کوبی 925 هزار رأس دام در همدان برای پیشگیری از بیماری بروسلوز

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با اشاره به شناسایی دام‌های آلوده به بیماری‌های سل و بروسلوز گفت: در راستای پیشگیری از ابتلای دام‌ها به بیماری بروسلوز تاکنون 925 هزار رأس دام در سطح استان مایه‌کوبی شده است.

مایه‌کوبی 925 هزار رأس دام در همدان برای پیشگیری از بیماری بروسلوز

محمودرضا رسولی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان اظهار کرد: این امر از مهم‌ترین وظایف دامپزشکی است که در این راستا اقدامات گوناگونی صورت گرفته است.

وی افزود: در راستای ‌شناسایی دام‌های آلوده به بیماری‌های سل و بروسلوز از ابتدای سال تاکنون 41 هزار رأس دام تست شده است.

مدیرکل دامپزشکی همدان با بیان اینکه در رابطه با بیماری سل تنها راهکار دامپزشکی تست دام‌های زیرپوشش این طرح است، افزود: با انجام توبرکولیناسیون نسبت به شناسایی دام‌های آلوده به این بیماری اقدام می‌شود.

وی تصریح کرد: در این راستا 31 هزار و 600 رأس گاو و گوساله در سال جاری تست شده‌اند.

رسولی با اشاره به پیشگیری و کنترل بیماری تب مالت (بروسلوز) نیز گفت: در این زمینه نیز می‌توان از طریق واکسیناسیون دام‌ها از ابتلای حیوانات به این بیماری پیشگیری کرد.

وی با بیان اینکه با واکسیناسیون و پیشگیری میزان بروز بیماری بروسلوز کمتر شده و درصد مبتلایان انسانی نیز طبیعتاً کاهش خواهد یافت، ابراز داشت: در این راستا تاکنون 925 هزار رأس دام با انواع واکسن‌ها علیه بیماری بروسلوز مایه‌کوبی شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان تصریح کرد: از دیگر روش‌های مبارزه با بیماری بروسلوز (تب مالت) شناسایی دام‌های آلوده به این بیماری از طریق تست دام‌ها است که از ابتدای سال جاری تاکنون 9 هزار و 400 دام مورد آزمایش قرار گرفته است.

وی با اشاره به بیماری خطرناک هاری نیز تأکید کرد: بیماری هاری از دیگر بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان است که به طرق مختلف می‌تواند به انسان منتقل شود.

رسولی ادامه داد: مهم‌ترین راه انتقال هاری گزش انسان توسط حیوان آلوده به این بیماری است.

وی بیان داشت: از هم‌استانی‌ها درخواست می‌کنیم با دامپزشکی محل خود همکاری کرده و سگ‌های نگهبان و گله خود را علیه این بیماری مایه‌کوبی کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان در پایان با اشاره به میزان واکسیناسیون هاری برای سگ‌های گله و صاحب‌دار خاطرنشان کرد: طی امسال بیش از 4 هزار و 500 سگ صاحب‌دار علیه این بیماری واکسینه شده است.

انتهای پیام/89006/ح30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول