اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل انجمن علمی گردشگری ایران عنوان کرد

سهم اندک ایران از درآمدهای بخش گردشگری

مدیرعامل انجمن گردشگری ایران با بیان اینکه صنعت گردشگری در سال 2012 بیش از یک‌هزار میلیارد دلار درآمد داشته است، گفت: سهم ایران از این درآمد کمتر از چند دهم درصد بوده است.

سهم اندک ایران از درآمدهای بخش گردشگری

به گزارش خبرگزاری فارس در سنندج، غلام‌حیدر ابراهیم‌ بای‌سلامی صبح امروز در سمینار تاثیر صنعت گردشگری بر اقتصاد و اشتغال در مرکز آموزش و پژوهش استانداری در سنندج، اظهار کرد: بیش از یک‌ میلیارد نفر از جمعیت 6 میلیارد نفری دنیا در سال 2012 گردش کرده‌اند.

به گفته وی، میزان درآمد صنعت گردشگری در سال 2012 بیش از یک‌هزار میلیارد دلار بود، که سهم کشور ایران با وجود ظرفیت‌ها و بسترهای گردشگری از این میزان تنها چند دهم درصد است.

وی از گردشگری به عنوان بزرگترین پدیده اجتماعی و تاثیرگذار بر دیپلماسی عمومی نام برد و گفت: صنعت گردشگری به عنوان مهم‌ترین استراتژی برخی از کشورها تعریف شده است.

وی خاطرنشان کرد: در جهانی که فرایند جهانی شدن را طی می‌کند، وقتی در مورد استراتژی امنیتی و دفاعی صحبت می‌شود به گردشگری اهمیت بسیاری داده می‌شود.

به گفته وی، گردشگری موجب هویت فرهنگی هر کشوری می‌شود چراکه توسعه این صنعت فرهنگ و آداب کشور و یا استانی را به سایر کشورها و استان‌ها انتقال و می‌شناساند.

وی افزود: صنعت گردشگری بر حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از جمله مبادلات خارجی، درآمدها، اشتغال، قیمت‌ها، توزیع درآمدها، مهاجرت، تقسیم کار، آداب و رسوم و هنرها تاثیر دارد.

مدیرعامل انجمن علمی گردشگری ایران با بیان اینکه گردشگری یک پدیده جدید و مدرن است، بیان کرد: گردشگری چون در جامعه جدید اتفاق افتاده به یک صنعت تبدیل شده است.

به گفته وی، در جامعه مدرن اگر بخواهیم صنعت گردشگری را بشناسیم باید آشنایی و شناخت کافی از جامعه، امکانات، ظرفیت‌ها و موقعیت آن داشته باشیم.

بای‌سلامی تصریح کرد: جامعه باید آمادگی لازم را برای لبخند زدن به گردشگری داشته باشد به گونه‌ای که نگاهش به گردشگر نگاه تحمیلی نباشد و آن را زمینه‌ای برای توسعه و درآمدزایی ببیند.

وی منتفع شدن جامعه عمومی از توسعه صنعت گردشگری را اصلی مهم و ضروری خواند و بیان داشت: اگر ورود گردشگران و مسافران برای عموم مردم درآمدزایی داشته باشد می‌توانیم در این حوزه موفق باشیم.

وی توسعه فضاهای مجازی به ویژه اینترنت را بستری مناسب برای ارتقای صنعت گردشگری دانست و گفت: از طریق اینترنت و ابزار تبلیغاتی که در عصر امروز وجود دارد زمینه شناساندن جاذبه‌ها و توانمندی‌های استان و کشور به سایر نقاط فراهم شده است.

مدیرعامل انجمن علمی گردشگری ایران خاطرنشان کرد: البته نباید از این نکته غافل شویم که بسیاری از ظرفیت‌های گردشگری موجود در استان‌ کردستان جاذبه نبوده بلکه منابعی است که باید روی آنها سرمایه‌گذاری شود.

وی افزود: باید با برنامه‌ریزی‌های درست و کارشناسانه این منابع را به ظرفیت‌هایی برای توسعه گردشگری تبدیل کرد چراکه استفاده از این منابع در وضعیت کنونی موجب از بین رفتن آنها در مدت زمان کوتاهی می‌شود.

بای‌سلامی با بیان اینکه از ظرفیت‌های استان به خوبی استفاده نشده است، بیان داشت: استفاده بهینه از این ظرفیت‌ها نیازمند داشتن سند کامل از نهادها و سازمان‌های است که به صورت مستقیم با گردشگری مرتبط بوده و به گردشگران خدمت می‌کنند.

به گفته بای‌سلامی، جاذبه‌های طبیعی در حوزه‌ فرهنگی، طبیعی و صنعتی، اقامتگاه‌ها، حمل و نقل، رستوران و پذیرایی‌ها، خرید سوغات، خدمات اختصاصی شامل برنامه‌ریزی، مدیریت، بیمه، بانک، تور اپراتور راهنما و تور از مهم‌ترین مولفه‌های توسعه صنعت گردشگری است.

وی تصریح کرد: وجود زیرساخت‌های مناسب به ویژه فرودگاه بین‌المللی به منظور جذب نخبگان و سرمایه‌گذاران به سمت استان‌های مختلف از مهم‌ترین نیازهای توسعه گردشگری در استان است.

مدیرعامل انجمن علمی گردشگری ایران افزود: وقتی کشور ما بیشترین کشته‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای را داریم کمتر می‌توانیم شاهد حضور گردشگران باشیم.

وی به وجود 52 درصد از هتل‌های کشور در مشهد اشاره کرد و بیان داشت: با این وجود تنها 14 درصد از کل مسافرین مشهد در این هتل‌ها اسکان می‌یابند.

بای‌سلامی با بیان اینکه در زمینه استفاده از هتل‌ها در کشور ما به درستی کار نشده است، بیان کرد: باید با استفاده از رسانه‌ها و سایر ظرفیت‌های آموزشی در راستای فرهنگ استفاده از هتل‌ها در کشور گام‌های اساسی برداشته شود.

وی در پایان داشتن تنوع غذایی را از دیگر نیازهای کشور در راستای توسعه فرهنگ گردشگری خواند و گفت: باید برای مسافران و گردشگران تنوع غذایی ایجاد کنیم تا شاهد توسعه این صنعت در سطح کشور باشیم.

انتهای پیام/79002/ط40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول