اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

آشنایی با آداب و رسوم مردم لرستان در شب یلدا/ نون و پنیره و شیره، کیخا حونت نمیره

آشنایی با آداب و رسوم مردم استان لرستان در شب یلدا، اولین شب زمستان.

آشنایی با آداب و رسوم مردم لرستان در شب یلدا/ نون و پنیره و شیره، کیخا حونت نمیره

 به گزارش خبرگزاری فارس از بروجرد، شمارش معکوس برای رسیدن اولین شب زمستان آغاز شده و هفت شب تا طولانی‌ترین شب سال، شبی که تنها چند ثانیه از شب‌های دیگر طولانی‌تر است، باقی‌مانده است.

همه مردم ایران زمین در این شب دور هم جمع می‌شوند و در این شب آداب و رسوم شهر و دیار خود را به روش‌های سنتی و بسیار زیبا برگزار می‌کنند و این شب را در خاطرات ذهنشان ثبت می‌کنند.

با توجه به اینکه یک هفته تا این شب باقی‌مانده است، اما هیاهوی مردم و ازدحام جمعیت در بازار رسیدن این شب را برای هر قشری از مردم نوید می‌دهد.

همه سعی دارند، تا در این شب به هر نوعی که می‌شود، خود را به خانواده برسانند و در این شب به دور از هر گونه غم و غصه، شاد و خوشحال باشند.

مردم استان لرستان نیز در این شب همانند مردم دیگر مناطق ایران آداب و رسوم خاصی دارند که یکی از این آداب جمع شدن همه اقوام و فامیل در خانه بزرگترین فرد فامیل است که از شام در این مهمانی شرکت می‌کنند و بعد از صرف شام برنامه‌های شب چله یا همان شب یلدا را اجرا می‌کنند.

شام مردم لرستان در شب یلدا سبزی‌پلو ماهی، قرمه سبزی و بوقلمون است که هر کدام از خانواده‌ها با توجه به ذائقه افراد میهمان غذای مورد نظر را تهیه می‌کنند.

هندوانه سرخ، انار خندان، گندم شاهدانه، کشمش و بادام، کدو حلوایی، شیرینی و میوه‌های مخصوص فصل سرما در این شب برای میهمانان مهیا است، شب یلدا یا شب چله که مردم این خطه در گویش لری خود به آن اول قاره می‌گویند به همراه آداب و رسوم ویژه‌ای اجرا می‌شود که از گذشته‌های دور نسل به نسل انتقال یافته است و جوانان و نوجوانان لرستان این مراسم را با شور و شوق خاصی اجرا می‌کنند، در شب یلدا جوانان و نوجوانان خانواده‌هایی که دور هم جمع شده‌اند، به بالای پشت بام‌ها می‌روند و شالی را به حیاط منزل همسایگان آویزان می‌کنند و با سر دادن شعار جمعی امشو اول قاره، خیر دهونت بواره، نون و پنیره و شیره، کیخا حونت نمیره از صاحبخانه می‌خواهند تنقلات شب یلدا را در شال آنها بریزد.

شاهنامه خوانی، حافظ خوانی و قصه‌گویی توسط پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها از دیگر برنامه‌های مردم لرستان در شب یلدا است که جوانان و نوجوانان از این برنامه‌ها بسیار استقبال می‌کنند.

اگر دختری تازه عروس باشد، خانواده او هدیه‌ای با مقداری آجیل گندم برشته و میوه و شیرینی جهت شب یلدا به منزل داماد می‌آورند و همچنین اگر پسر و دختری با هم نامزد باشند، خانواده پسر در شب یلدا هدیه‌ای برای این دختر به منزل پدرش می‌برند.

همه مردم لرستان خود را برای این شب زیبا، شب اول زمستان آماده کرده‌اند که در این زمینه یک شهروند لرستانی در گفت‌وگو با فارس گفت: شب یلدا با جمع شدن خانواده در کنار هم زیبا است و همه تلاش می کنند، تا این شب را به خوبی و خوشی و به دور از هر کینه‌ای سپری کنند.

مریم احمدی گفت: با توجه به اینکه چند شب تا رسیدن نخستین شب زمستان باقی‌مانده است، اما از هم اکنون همه خریدهای این شب را تهیه کرده‌ام، زیرا همه بچه‌ها و نوه‌هایم به منزل من می‌آیند.

شهروند دیگری ‌اضافه کرد: سعی کنیم که در این شب نهایت شادی را برای بچه‌ها فراهم کنیم و از آداب و رسوم و برنامه‌های گذشته مانند کرسی‌هایی که همه در یک نقطه از منزل جمع می‌شدند را بگوییم.

زینب روزیهانی تصریح کرد: بهتر است که از اسراف کردن در این شب هم دوری کنیم و تنها خانواده‌ها با گفت‌وگو کردن، بازی‌های گروهی و محلی این شب زیبا را سپری کنند.

به گزارش خبرنگار فارس از بروجرد، یادمان باشد که شب یلدا را تنها شب دور هم بودن در نظر داشته باشیم، زیرا در آستانه فرا رسیدن چهلمین روز شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفایش هستیم.

------------------------------

گزارش از: مرجان سلیمانی

------------------------------

انتهای پیام/85005/ق40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول